S
Är väl bara det vanliga svaret: Ta in minst två andra offerter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
R Jesper H skrev:
Fått en offert på takbyte ink material.

  • Ca 190 m2 tak
  • Byggställning
  • Gammalt tvåvåningshus, brutet tak med två kupor.
  • papp, ribb/läkt, plåt på skorsten och vissa delar av taket.
  • Återläggning av befintligt lertegel.

Är 590k exkl moms rimligt för material och arbete?

Har dock ej dragit ifrån ROT, vet ej hur stor del som är arbetskostnad.
I bästa fall tar väl moms och ROT nästan ut varandra...
235k betalade vi för 220 kvm i Stockholm i april i år. Då var det ställning runt halva huset (två plan i vinkel), bortforsling gamla betongpannor och på med nya, underarbete och ink rot (ex rot vill jag minnas runt 290k). Diskuterade plåttak på hela huset med firman och det skulle gå på minst 100 till sa de.
 
  • Gilla
laserorm och 2 till
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Fått en offert på takbyte ink material.

  • Ca 190 m2 tak
  • Byggställning
  • Gammalt tvåvåningshus, brutet tak med två kupor.
  • papp, ribb/läkt, plåt på skorsten och vissa delar av taket.
  • Återläggning av befintligt lertegel.

Är 590k exkl moms rimligt för material och arbete?

Har dock ej dragit ifrån ROT, vet ej hur stor del som är arbetskostnad.
I bästa fall tar väl moms och ROT nästan ut varandra...
Nu vet jag inte försättningar för detta taket. Men själv jobbar jag med tak så låter de lite väll överkant.
Men måste också tänka de tar väldigt mycket mer tid plocka ner bef pannor som sedan ska återmonteras.
Vad gäller kupor så frågan om dom ska hel klädds med plåt? samma gäller skorsten.
Men utan veta försättningar så vill jag nog endå påstå att jobbet är minst 150tkr över vad som anser rimligt.
Tak jobb är ofta inget anvserart arbete men kräver endå tid.

Som säger till mina kundbesök ta alltid in minst tre-fyra offert till projekt men letar du efter de billigast så läger jag inte ner mer tid på detta.
 
Jag kan tänka mig att göra det för 500k
 
  • Haha
Robert_G
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Firmorna har oftast lägre beläggning på vintern, och framförallt slutet av vintern, när de inte har snöskottning av tak att arbeta med. Men takbyte går bra även vid rätt uselt väder.
På förra kåken (Göteborg ) byttes taket i början på februari 2012 med säkert - 10 grader i luften.
Det gick fort 4 dagar inkl montering demontering av ställning, var prisvärt tyckte jag (85000 inkl betong tegelpannor).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, det är inte dyrt. Det är snarast ett rån eller ett bedrägeri. Det ganska precis tre gånger "dyrare" än vad som är rimligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N
Vårt tak byttes förra året. Kommer inte ihåg kvm men mycket stort; tre valmade tak, två takfönster och en skorsten. Vi återanvände takpannorna pga kulturmärkt hus och vi ville behålla känslan. Tog in tre offerter, valde inte den dyraste men landade ändå på ca 700’. Grannen med liknande tak gjorde sitt för 8 år sen för nästan 900’. Summasummarum av mitt inlägg är att det beror på tak och krånglighet. Vårt tak tog flera månader att byta. Dyrt så inihelvete men utan egen möjlighet att göra själv så var det bara att punga ut.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Bytte 200 m2 tak 2020, högt tvåvåningshus utan kupor och annat. Kostade ungefär 320 efter rot med nytt lertegel.

Så din offert känns hög. Kan det vara så att de inte är så sugna på att återanvända pannorna?
Nja tror de är OK med återanvända pannor men har förmodligen räknat med att det tar mycket tid. Kupor som kläs med plåt kostar kanske en del också, liksom brutet tak med brant lutning? Men 600 papp känns hutlöst ändå.
N Naiv entusiast skrev:
Vårt tak byttes förra året. Kommer inte ihåg kvm men mycket stort; tre valmade tak, två takfönster och en skorsten. Vi återanvände takpannorna pga kulturmärkt hus och vi ville behålla känslan. Tog in tre offerter, valde inte den dyraste men landade ändå på ca 700’. Grannen med liknande tak gjorde sitt för 8 år sen för nästan 900’. Summasummarum av mitt inlägg är att det beror på tak och krånglighet. Vårt tak tog flera månader att byta. Dyrt så inihelvete men utan egen möjlighet att göra själv så var det bara att punga ut.
700, var det inkl moms efter ROT?

Vad var det som kostade mest i ert fall, t.ex. återanvändning av tegel eller att det var valmade tak?

Jag har varken valmade tak eller takfönster men två kupor och två skorstenar.
 
Vi bytte tak med liknande förutsättningar. 2 st skorstenar. Inkl plåtarbeten. Nya takpannor.
215k efter rot.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
R Jesper H skrev:
Nja tror de är OK med återanvända pannor men har förmodligen räknat med att det tar mycket tid. Kupor som kläs med plåt kostar kanske en del också, liksom brutet tak med brant lutning? Men 600 papp känns hutlöst ändå.

700, var det inkl moms efter ROT?

Vad var det som kostade mest i ert fall, t.ex. återanvändning av tegel eller att det var valmade tak?

Jag har varken valmade tak eller takfönster men två kupor och två skorstenar.
Det var inkl moms och efter rot. Kom på att vi även hade två runda fönster i takkupor. Det var nog en kombination att återvunnet tegel och komplicerat tak.
 
P Pappa1986 skrev:
Vi bytte tak med liknande förutsättningar. 2 st skorstenar. Inkl plåtarbeten. Nya takpannor.
215k efter rot.
OK. När gjorde ni det, hur stort var taket och var det 1 eller 2-våningshus?
Behöver veta det för att kunna jämföra på ett bättre sätt.
 
N
R Jesper H skrev:
OK. När gjorde ni det, hur stort var taket och var det 1 eller 2-våningshus?
Behöver veta det för att kunna jämföra på ett bättre sätt.
Vi gjorde det i höstas. 1.5 våningshus. Kommer tyvärr inte ihåg storleken på taket men grundplattan på huset är ca 150 kvm. Bifogar en bild om det hjälper dig.
 
  • Tvåvåningshus med röd tegeltak, gul fasad och flera fönster. Trädgård med gräsmatta, cyklar och träd i bakgrunden. Huset är 1.5 våningar högt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Jag har varken valmade tak eller takfönster men två kupor och två skorstenar.
Plåtarbeten är alltid osannolikt dyrt. Men jag tycker ändå att priset du fått låter väldigt högt.

Återanvändningen av teglet, är det verkligen nödvändigt? Modernt lertegel ger i princip samma känsla som gammalt, såvida det inte är typ från medeltiden. Man skall givetvis inte byta till betongpannor om man vill ha utseendet, men nytt lertegel blir oftast bra.

Men ta in fler offerter!

Vi bytte tak för rätt många år sedan, så nivån är irrelevant. Vi har drygt 100 kvm tegel, "vanligt tak", men i vinkel.

Jag räknade lite på att byta själv, det skulle då kosta 25 - 30 000, inkl plåtslagare för plåten runt skorstenen, och ställningshyra. Vi har 38 graderss lutning.

Jag antog att det skulle kosta ca 100 000 att få det gjort.

Första offerten låg på 70 000. Tyckte det var misstänkt lågt. Tog in en ny offert som gick på 90 000. Men jag fick dålig magkänsla av den.

Så tog in en 3e offert, den firman kände jag till lite, de hade varit underentrepenör när vi bytte tak på bostadsrättsföreningen där jag var ordf. 10 år tidigare (2 av våra 7 kvarter med ca 5000 kvm tegel och 2000 kvm plåt på ventillationsskorstenar osv). Jag berättade inte att jag kände till dem, han hade aldrig direktkontakt med föreningen. Firman gjorde bara plåtarbetet.

Han sade (som jag visste) att de gör egentligen bara stora hus, vill inte jobba med villor. Men de hade ett hål, i schemat och bjöd 50 000. Jag vågade nästan inte ta budet, det var för lågt. Men resultatet blev jättebra, och de utförde till och med lite extraarbete utan extra betalning.

Då när arbetet gjorts på föreningens tak, hade vi 5 offerter som låg på 5 - 7 milj. "Konsortiet" där den här firman ingick gjorde det för drygt 2 milj.

Den firman jobbade mycket mer rationellt än de andra. De andra firmorna hade tänk syälla upp en container med störtschakt och slänga ned alla pannor. De måste då alltså gå över hela taket till stället där de kan slänga ned pannorna. Firman som gjorde jobbet menade att man kan inte kånka så mycket material, det är för tungt. De tog dit en jättemobilkran som höll ett flak "svävande" och 5 gubbar bara skottade i pannor. Hela taket revs på drygt 2h. Samtidigt lyfte kranen upp de tunga rullarna med underlagspapp, så på samma 2h blev det ny papp på 2/3 av taket. Sedan var kranen klar och åkte.

Sedan höll en ensam snickare på med ny läkt i någon dag, plåstslagare var där och fixade plåtarbetena osv, under ett par veckor, när det blev dags för nya pannor, så var det åter kranbil och 5 gubbar som lade pannor på ett par timmar.

Det jag vill ha sagt är bara att det skiljer mycket i pris mellan firmorna, det kan bero på att vissa firmor jobbar bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ställningsbygge och takbyte är ju bara tungt, inte svårt eller att det krävs några speciella certifikat/behörigheter eller verktyg för att göra jobbet
Ställningsbygge kräver faktiskt numera en dags utbildning (upp till 9 m höjd)
Om du tänker att någon annan än du själv ska vistas på den...
 
Iskisk Iskisk skrev:
Nu vet jag inte försättningar för detta taket. Men själv jobbar jag med tak så låter de lite väll överkant.
Men måste också tänka de tar väldigt mycket mer tid plocka ner bef pannor som sedan ska återmonteras.
Vad gäller kupor så frågan om dom ska hel klädds med plåt? samma gäller skorsten.
Men utan veta försättningar så vill jag nog endå påstå att jobbet är minst 150tkr över vad som anser rimligt.
Tak jobb är ofta inget anvserart arbete men kräver endå tid.

Som säger till mina kundbesök ta alltid in minst tre-fyra offert till projekt men letar du efter de billigast så läger jag inte ner mer tid på detta.
Tack för svar!
  • Här ser du några fler bilder på taket så kan du bedöma bättre.
  • Ja jag tror byggaren räknat med att plåtkläda kupor/skorstenar. Möjligen den lilla utbyggnaden på nedre plan också.
  • Hur mycket tror du man sparar på att köpa nytt lertegel istället för att återanvända (ca 2500 pannor)? Inte kollat så mkt men såg att bygghemma.se har nån enkupig för 29:-/st.
 
  • Villa med putsad fasad och rött tegeltak. Taket har kupor, och en liten utbyggnad finns på nedre plan. Framför huset syns en luftvärmepump och en rollator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med tegeltak och två skorstenar, ett fönster på takkupol och två fönster på första våningen, med trädgrenar synliga i bakgrunden under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött tegeltak och vit fasad på hus med ett fönster på markplan och en balkong till höger, samt en synlig skorsten uppe på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett hus med tegeltak, en liten utbyggnad med balkong och en synlig skorsten under en blå himmel. En satellitdisk syns till vänster om balkongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.