Z Zodde skrev:
Eller vad vill du visa med din post?
Läs TS sista 5 ord i meningen jag klippte in.
 
K Kane skrev:
Läs TS sista 5 ord i meningen jag klippte in.
Och?
Vart vill du komma?
 
Z Zodde skrev:
Och?
Vart vill du komma?
Fattar du inte? TS vill ha mer dämpat ljud även utomhus.
 
K Kane skrev:
Fattar du inte? TS vill ha mer dämpat ljud även utomhus.
Och ?

Problemet (och varför tråden existerar) är enligt TS
”Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.”

Om vad som hörs utomhus är TS mer avslappnad och beskriver inte det som problemet utan något man får acceptera…

”Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat”

Min kommentar var till den som kallade TS granne empatilös fastän TS inte snackat med honom ännu, han kanske inte ens är medveten om problemet?

MEN vad DU är ute efter?
Diskussion för diskussionens skull klarar vi oss utan🤨
 
TS har ett problem. Problemet löses förhoppningsvis med en dialog och kanske en demo med berörd granne, att grannen med egna öron hör hör det låter hos TS.

Tror detta löser sig mycket enkelt, många (tex jag) har dålig koll på hur långt basljudet når från tex H/K enheter men jag försöker ha koll på det. Skulle grannar höra av sig ser jag det som en smula pinsamt att jag haft för dålig koll, har inte hänt hittills men skulle det hända så får jag korrigera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har du för belägg för ett sådant påstående?

A)TS har inte pratat med grannen ännu
B) Ts säger att utomhus upplevs inte volymen som störande.

Sannolikt vet inte grannen hur långt hans basgång når.

Dömer du alla lika fort?🤔
Så du anser att man kan bete sig hur som helst så länge ingen klagar? När man spelar musik eller annat oljud som hörs utanför den egna tomten får man räkna med att man stör andra. Sker det konstant, på "fel" tid eller med galet hög volym visar man att man inte respekterar sina medmänniskor.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Så du anser att man kan bete sig hur som helst så länge ingen klagar?
Har jag skrivit det? Argumenterar du alltid på det sättet?
imported_Benno imported_Benno skrev:
? När man spelar musik eller annat oljud som hörs utanför den egna tomten får man räkna med att man stör andra
Inte nödvändigtvis, särskilt inte om närmaste granne är 50m bort.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Sker det konstant, på "fel" tid
Vet vi inget om.

Problemet som TS tar upp är basljuden som hörs inomhus. Absolut inget som man kan förutsätta att grannen skall veta att TS lider av…


Faktum kvarstår, att kalla nån för empatilös blir helt fel innan TS åtminstone hunnit snacka med grannen.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Några spridda synpunkter:
1. Det pratas om "låg bas", "djupbas" etc i samband med små bluetooth högtalare och liknande. Det är fel. Dessa kan inte på något sätt producera djupbas. I bästa fall kommer de ner till 50hz om ens det och då med väldigt låg volym (sett till frekvensen). Djupbas är 20hz och lägre.
2. Basljud är notoriskt svåra att hindra. Det finns två huvudsakliga sätt:
a) Absorption. Vilken ske med t ex 50cm mineralull och/eller med Helmholtzresonator (panel/vägg).
b) Blockering/isolering. T ex med 30cm betongvägg. (Eller något med motsvarande tyngd.)
3. Basljud kan förstärkas lokalt (även på avstånd) genom resonans i slutna/halvslutna utrymmen. Typisk (små) rum eller via rör/pipor mm.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Svårt med bas. Folk som spelar musik förstår inte hur bra basfrekvens sprids och hur irriterande det är för andra att endast höra den dunkande basen.
 
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvenser.
Enklast är att sätta en stor "balja" med en fontänpump och låta den porla. Det döljer mycket ljud. I storstäder där man vill dämpa trafikljud används det som en avstressande faktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.