Ska installera en VP (monoblock) som ska enbart ska gå mot radiatorer. Varmvattnet har jag en annan lösning på.
Det är ett ganska stort stenhus (300kvm) i södra Europa (ja det blir kallt på nätterna).


Dom som ska installera vill att jag ska ha fast kondencering (om jag tolkat dom rätt) mot en 80L tank och div ventiler/termostater (se bilder).

Jag tycker det verkar vara en dålig och komplicerad lösning, eller har dom rätt?
Behöver jag någon acumulator tank?

Tänker att det borde vara relativt simpelt då det bara är värme och inget varmvatten.

Något tips på hur man lämpligast och mest effektivt kopplar in den?

https://thermor.pt/Catalogo/Procurar-por-categoria/Bomba-de-calor-para-aquecimento/Aurea
 
  • Lista över komponenter och deras priser för ett värmepumpssystem, inklusive expansionskärl, säkerhetsventil och cirkulationspumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lista över komponenter och tillbehör för installation av en monoblock värmepump, inklusive priser och mängd för varje artikel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ska du enbart köra mot ett stort värmesystem med enbart radiatorer och inga fläktkonvektorer tycker jag också det verkar väldigt onödigt att bygga med en arbetstank och dubbla cirkulationspumpar.
 
Portug Portug skrev:
Ska installera en VP (monoblock) som ska enbart ska gå mot radiatorer. Varmvattnet har jag en annan lösning på.
Det är ett ganska stort stenhus (300kvm) i södra Europa (ja det blir kallt på nätterna).


Dom som ska installera vill att jag ska ha fast kondencering (om jag tolkat dom rätt) mot en 80L tank och div ventiler/termostater (se bilder).

Jag tycker det verkar vara en dålig och komplicerad lösning, eller har dom rätt?
Behöver jag någon acumulator tank?

Tänker att det borde vara relativt simpelt då det bara är värme och inget varmvatten.

Något tips på hur man lämpligast och mest effektivt kopplar in den?

[länk]
Kan det vara så att de menar att du ska värma upp 80-liters tanken på dagen när det är gassande sol och varmt, för att sen använda värmen från dessa 80 liter til att värma huset under den kalla natten?
 
Vill man ha en ackumulatortank så handlar det om en mycket större tank, typ 750 liter eller mer. Som jag ser det behövs en 80-liters tank om man har ett blandat system där man dels kan köra värme i radiatorerna när det är kallt ute och dels kan kyla med vattenburna fläktkonvektorer när det är väldigt varmt ute. Det är det normala sättet att bygga sitt system i södra Europa. Fläktkonvektorerna innehåller alldeles för lite vatten även om de är några stycken så då behövs tanken som buffert och volymökning.
 
J Josth skrev:
Vill man ha en ackumulatortank så handlar det om en mycket större tank, typ 750 liter eller mer. Som jag ser det behövs en 80-liters tank om man har ett blandat system där man dels kan köra värme i radiatorerna när det är kallt ute och dels kan kyla med vattenburna fläktkonvektorer när det är väldigt varmt ute. Det är det normala sättet att bygga sitt system i södra Europa. Fläktkonvektorerna innehåller alldeles för lite vatten även om de är några stycken så då behövs tanken som buffert och volymökning.
Kommer enbart att vara radiatorer för värme i systemet.
 
M mrPersson67 skrev:
Kan det vara så att de menar att du ska värma upp 80-liters tanken på dagen när det är gassande sol och varmt, för att sen använda värmen från dessa 80 liter til att värma huset under den kalla natten?
Nej det verkar inte vara anledningen. Dom som har solfångare kopplade tillsamans med värmepumpen verkar ha så, men då är tanken mycket större.
 
Portug,
Du kanske har endast ett par eller några radiatorer för vattenburen värme, och de är kanske dessutom små, dvs innehåller endast liten vattenvolym. I Portugal har man inte så mycket värme inomhus, ens på vintern, istället en tjockare tröja och tofflor.

Med värmepump monoblock, menar du att värmepumpens gas kondenseras i kondensorn som även den förutom kompressorn sitter i utedelen? Då har du vattenledningar(alltså inte gas) som går till och från utedelen.

Är kompressorn varvtalsstyrd eller simpel med fast varvtal och istället on/off?

Snackar du portugisiska? Annars lätt det blir missförstånd. Gemene man på gatan i Portugal, snackar nog inte engelska, utan bara de som gått på universitet, gissar jag. Hantverkare snackar nog inte engelska, eller andra språk än portugisiska.

Du skriver luftvattenvärmepump för varmvatten. Då kan man tro det är bruksvarmvatten och inte som du tydligen menar radiatorvatten för vattenburen värme med radiatorer. Hantverkarna kanske har missförstått dig och tror du vill ha bruksvarmvatten för dusch och så?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Portug,
Du kanske har endast ett par eller några radiatorer för vattenburen värme, och de är kanske dessutom små, dvs innehåller endast liten vattenvolym. I Portugal har man inte så mycket värme inomhus, ens på vintern, istället en tjockare tröja och tofflor.

Med värmepump monoblock, menar du att värmepumpens gas kondenseras i kondensorn som även den förutom kompressorn sitter i utedelen? Då har du vattenledningar(alltså inte gas) som går till och från utedelen.

Är kompressorn varvtalsstyrd eller simpel med fast varvtal och istället on/off?

Snackar du portugisiska? Annars lätt det blir missförstånd. Gemene man på gatan i Portugal, snackar nog inte engelska, utan bara de som gått på universitet, gissar jag. Hantverkare snackar nog inte engelska, eller andra språk än portugisiska.

Du skriver luftvattenvärmepump för varmvatten. Då kan man tro det är bruksvarmvatten och inte som du tydligen menar radiatorvatten för vattenburen värme med radiatorer. Hantverkarna kanske har missförstått dig och tror du vill ha bruksvarmvatten för dusch och så?
Dom vet att det enbart är för värme. Jag har redan en värmepumps varmvattenberedare med solfångare som dom sett.
Har drygt 13st ganska stora radiatorer och det är en inverter pump som jag får pris på. Det är vatten ut till värmepumpen, allt sitter i en utedel (det finns ingen innerdel alls).
 
Portug,
Var har portugisiska vvs-firman tänkt att placera 80 Liters tanken för radiatorvatten? Alldeles bredvid utedelen?

Du har redan 13 st radiatorer för vattenburen värme, förmodligen sedan länge. Hur sker uppvärmning av radiatorvattnet idag då för dessa 13 st radiatorer?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Portug,
Var har portugisiska vvs-firman tänkt att placera 80 Liters tanken för radiatorvatten? Alldeles bredvid utedelen?

Du har redan 13 st radiatorer för vattenburen värme, förmodligen sedan länge. Hur sker uppvärmning av radiatorvattnet idag då för dessa 13 st radiatorer?
Värmer idag med en gasbrännare (gas boiler) kopplad till radiatorerna. Jag har provat i två är att köra 45-50 grader ut på elementen och det fungerar för att värma huset. Tanken är att ta bort gasbrännaren helt och bara köra värempumpen.

Tanken ska placeras inne i källaren, på andra sidan väggen från värmepumpen. Och sedan där ifrån koppla den mot radiatorerna där gasbrännaren sitter idag.
 
Kan de vara så att de tänker att en el-patron ska sitta i 80-liters tanken och vara back-up om monoblocken havererar? Finns tydligen monoblocks både med och utan el-patron beroende på fabrikat och modell.
 
J Josth skrev:
Kan de vara så att de tänker att en el-patron ska sitta i 80-liters tanken och vara back-up om monoblocken havererar? Finns tydligen monoblocks både med och utan el-patron beroende på fabrikat och modell.
Dom har inte med någon elpraton, vet faktiskt inte om det sitter en i pumpen. Det blir aldrig minus grader så det händer inte så mycket om den stannar mer än att man får ha jacka och extra täcke inomhus:)

Jag har inte av någon fått en förklaring på varför den finns, men av 4 som länat har alla utom en med en liten tank. De som har med den förklarar bara "det måste vara så".
Alla verkar vilja köra fast kondencering - alltså köra 50-55 grder till tanken oavsett värmebehov.
 
De kanske tänker sig att shunta ut värmen från 80 Liters tanken till radiatorerna. De har med en Daikin 3-vägsventil "Valvula 3 vias" den kanske är för det?

Men om du ska köra så energieffektivt(låg strömförbrukning) som möjligt ska du inte köra högre temperatur på radiatorvattnet till 80 Literstanken(eller rättare sagt som framledningstemperatur till radiatorerna) än nödvändigt som behövs för att värma huset till önskad temperatur.

Varför vill de att det konstant ska var 55-60 grader på radiatorvattnet utfrån ute-enheten till 80 Litertanken?

Hur är radiatorerna kopplade ett-rörssystem, dvs alla seriekopplade, eller två-rörssystem, dvs alla parallellkopplade?
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
De kanske tänker sig att shunta ut värmen från 80 Liters tanken till radiatorerna. De har med en Daikin 3-vägsventil "Valvula 3 vias" den kanske är för det?

Men om du ska köra så energieffektivt(låg strömförbrukning) som möjligt ska du inte köra högre temperatur på radiatorvattnet till 80 Literstanken(eller rättare sagt som framledningstemperatur till radiatorerna) än nödvändigt som behövs för att värma huset till önskad temperatur.

Varför vill de att det konstant ska var 55-60 grader på radiatorvattnet utfrån ute-enheten till 80 Litertanken?

Hur är radiatorerna kopplade ett-rörssystem, dvs alla seriekopplade, eller två-rörssystem, dvs alla parallellkopplade?
Jag vet inte varför de vill ha konstant temperatur. Tror tanken är att som du sväger shunta från 80 literstanken. För att få så hög verkningsgrad som möjligt vill jag inte ha högre temp från värmepumpen än jag måste.

Det är tvårör system.
 
Kan det vara att VVS-firmor i Portugal som jobbar mot privatpersoner inte är vana vid värmepumpar och inte riktigt känner till hur sådana fungerar och lämpligen ska köras? Det är väl mest där i Portugal gaskamin/gaspannor för varmvatten och värme.

Varför väljer du just värmepumpsfabrikatet Aurea? Okänt? Eller enbart Aurea-klisterlapp på annat fabrikat.

Du kan väl rita ett enkelt schema hur radiatorvattnet lämpligen kopplas från utedelens värmepump och återv till utedelen returinlopp. Och hur kompressorn ska styras av en temperaturgivare inomhus. Då kan du visa det för VVS-firman.

Sitter det termostater på varje radiator för att reglera värmen från varje radiator? Det kanske portugisen inte har?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.