Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Huset blir lite som ett lågpass filter. Alla höga frekvenser absorberas, basen går igenom samtidigt som allt kringljud (brus från vind, fåglar etc.) är lägre inomhus upplevs det starkare.

Bara att ta fram mikrofonen och mäta ljudnivåerna
Samma issue hos mig. Bor i ett oerhört hustätt område (äldre husområde) och har ett extremt lågfrekvent brummande. Det är gammal sjöbotten / lera vet jag.

Hör det som mest nära väggar, i utrymmen / rum. Ej utomhus såvida inte i vindstilla och någon typ av "ruta" av väggar.

Och trist nog direkt i kudden i sovrummet och jag kan ibland inte sova. Måste ha hörlurar över öronen för att på något sätt filtrera 60-80%. Då går det sova. Jag har inte hittat något direkt ställe med mindre ljud (alltså att flytta vart jag sover).

Ringde akuster men dom ville ha över 10k + moms för att göra en mätning som jag inte kan göra speciellt mycket med såvida jag inte hittar källan... och det ska då via kommunen och det kan ta år att avgöra. Som privatperson, pointless. Känner tyvärr ingen med utrustningen att göra en snabb koll. Vill bara bekräfta ljudet är utanför min skalle också.

Finns det något att göra åt det här själv annars? Har ju klurat på olika sådana där vibrationsdämpande ytor/tavlor/väggar etc. Men det är äckeldyra och vill inte testa lägga 10-20k för att sätta det utmed vissa väggar.

(obs, i perioder är det borta. T.ex. nyligen ett par veckor. Sen pang tillbaka som f-n)
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvenser.
Låga frekvenser = med långa ljudvågor, det är svårt att stoppa bas ljud. Principen för alla ljudisolering är tunga väggar. Buskar och vanliga plank hjälper lite, så det ska snarare vara en tung mur. Bara det att ni hör dem inifrån ett annat hus, med antagligen tjocka ytterväggar och tre-glasfönster säger att ljudet går ut och vidare. Prata med grannen och be dem dämpa, har själv varit med om detsamma och det funkade fint att prata med grannen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Samma issue hos mig. Bor i ett oerhört hustätt område (äldre husområde) och har ett extremt lågfrekvent brummande. Det är gammal sjöbotten / lera vet jag.

Hör det som mest nära väggar, i utrymmen / rum. Ej utomhus såvida inte i vindstilla och någon typ av "ruta" av väggar.

Och trist nog direkt i kudden i sovrummet och jag kan ibland inte sova. Måste ha hörlurar över öronen för att på något sätt filtrera 60-80%. Då går det sova. Jag har inte hittat något direkt ställe med mindre ljud (alltså att flytta vart jag sover).

Ringde akuster men dom ville ha över 10k + moms för att göra en mätning som jag inte kan göra speciellt mycket med såvida jag inte hittar källan... och det ska då via kommunen och det kan ta år att avgöra. Som privatperson, pointless. Känner tyvärr ingen med utrustningen att göra en snabb koll. Vill bara bekräfta ljudet är utanför min skalle också.

Finns det något att göra åt det här själv annars? Har ju klurat på olika sådana där vibrationsdämpande ytor/tavlor/väggar etc. Men det är äckeldyra och vill inte testa lägga 10-20k för att sätta det utmed vissa väggar.

(obs, i perioder är det borta. T.ex. nyligen ett par veckor. Sen pang tillbaka som f-n)
Kan vara nån utomstående bullerkälla typ en industri, nån kompressor eller något i byggnaden men uteslut inte något liknande tinitus, fast det brukar vara högfrekvent. Det är det hos mig fast jag har det ganska sällan.
Sen har det troligtvis en mental förstärkning, om du hittar ljudet och tycker att det inte ska vara där får dessa signaler extra fokus. Acceptans och typ KBT kan minska hur mycket det stör en.
Har du samma ljudproblem om du bor på ett hotell?

Absorbenter i inredningsdetaljer minskar framförallt efterklangstiden och ökar ljudkomforten främst högre frekvenser då, det är inget magiskt i de detaljer man köper och det går att bygga egna absorbenter. Men bastoner är svåra.
Sängen går väl att frikoppa, ställa på kuddar eller hänga upp den. (hammock)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är bara att beklaga att ni har en empatilös människa i närområdet. Särskilt om det är dålig musik som det nästan alltid är.
Basljud är särskilt störande eftersom det inte dämpas och "stående vågor" lätt bildas. Vissa utrymmen i huset kan förstärka ljudet ytterligare genom resonans.
Vi hade t.ex en bogserbåt vid namn Ted som passerade på fjärden ett par gånger dagligen med en pråm sprängsten från tunnelbygget under Mälaren. En liten oansenlig båt med 1400 hästkrafter och ett stort lågfrekvent ljud som får porslinet att skallra i husen längs Mälaren. På vår toalett förstärktes ljudet ytterligare.
En kväll stod någon och spelade epadunk på obestämd plats minst en km bort, med en ljudanläggning som skulle gett pallplats i epa-bas-SM, så att öronen fladdrade.
Förutom samtal med vederbörande finns inte mycket annat (lagligt) att göra än flytta om man inte kan koppla in myndigheterna/störningsjouren. Även om det inte når över dB- gränsen kan det vara nog störande. Ofta hjälper inte hörselkåpor ens utan de låga frekvenserna hörs ännu tydligare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvenser.
Det verkar som om han gillar att störa. Själv försöker jag alltid överrösta oljud. SKAFFA en hesa Fredrik, så han förstår.
Alla skall visa hänsyn.
 
lenaaria witthoff lenaaria witthoff skrev:
Det verkar som om han gillar att störa. Själv försöker jag alltid överrösta oljud. SKAFFA en hesa Fredrik, så han förstår.
Alla skall visa hänsyn.
Det är nog förbehållet Försvarsmakten att ha en Hesa Fredrik....
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är bara att beklaga att ni har en empatilös människa i närområdet
Vad har du för belägg för ett sådant påstående?

A)TS har inte pratat med grannen ännu
B) Ts säger att utomhus upplevs inte volymen som störande.

Sannolikt vet inte grannen hur långt hans basgång når.

Dömer du alla lika fort?🤔
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
B) Ts säger att utomhus upplevs inte volymen som störande.
Nja?
N nokkan skrev:
Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat.
 
K Kane skrev:
Nja?
”Det måste få låta” (utomhus) tolkar jag som att det är inomhus som är problemet. Men i sak ändrar det väl inget om nu inte TS hunnit prata med grannen…?
Eller vad vill du visa med din post?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan vara nån utomstående bullerkälla typ en industri, nån kompressor eller något i byggnaden men uteslut inte något liknande tinitus, fast det brukar vara högfrekvent. Det är det hos mig fast jag har det ganska sällan.
Sen har det troligtvis en mental förstärkning, om du hittar ljudet och tycker att det inte ska vara där får dessa signaler extra fokus. Acceptans och typ KBT kan minska hur mycket det stör en.
Har du samma ljudproblem om du bor på ett hotell?

Absorbenter i inredningsdetaljer minskar framförallt efterklangstiden och ökar ljudkomforten främst högre frekvenser då, det är inget magiskt i de detaljer man köper och det går att bygga egna absorbenter. Men bastoner är svåra.
Sängen går väl att frikoppa, ställa på kuddar eller hänga upp den. (hammock)
Det är i "luften". Jag har tinnitus med pip o sånt också... Jag upplever det bara här i området och i husen i närheten. Var inne hos grannen och det är värre där när det är illa hos mig.

Finns det något att köpa på nätet som faktiskt går använda för att mäta sig fram till något? Vill ju mest bekräfta ljudet som verkligt.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Det är i "luften". Jag har tinnitus med pip o sånt också... Jag upplever det bara här i området och i husen i närheten. Var inne hos grannen och det är värre där när det är illa hos mig.

Finns det något att köpa på nätet som faktiskt går använda för att mäta sig fram till något? Vill ju mest bekräfta ljudet som verkligt.
Det finns appar att ladda ner, som mäter ljud i db
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Det är i "luften". Jag har tinnitus med pip o sånt också... Jag upplever det bara här i området och i husen i närheten. Var inne hos grannen och det är värre där när det är illa hos mig.

Finns det något att köpa på nätet som faktiskt går använda för att mäta sig fram till något? Vill ju mest bekräfta ljudet som verkligt.
Någon hyffsad mikrofon till datorn bör räcka för att bekräfta bullret. Sen ska man hitta källan, går ju att kolla på frekvens och gissa. Annars får man typ ha riktad mikrofon eller ljudkamera och leta.
 
Dra en lågnivåkabel från grannens förstärkare, skaffa en herrejösses setup med slutsteg och subwoofer. Spela sen i motfas så släcker du ut basen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan vara nån utomstående bullerkälla typ en industri, nån kompressor eller något i byggnaden men uteslut inte något liknande tinitus, fast det brukar vara högfrekvent. Det är det hos mig fast jag har det ganska sällan.
Sen har det troligtvis en mental förstärkning, om du hittar ljudet och tycker att det inte ska vara där får dessa signaler extra fokus. Acceptans och typ KBT kan minska hur mycket det stör en.
Har du samma ljudproblem om du bor på ett hotell?

Absorbenter i inredningsdetaljer minskar framförallt efterklangstiden och ökar ljudkomforten främst högre frekvenser då, det är inget magiskt i de detaljer man köper och det går att bygga egna absorbenter. Men bastoner är svåra.
Sängen går väl att frikoppa, ställa på kuddar eller hänga upp den. (hammock)
Intressant tanke! Jag var helt övertygad om att det var grannens son som slog på ett galet datorspel med högtalarna på max varje dag, men det visade sig istället vara sprängningar i berget under huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Intressant tanke! Jag var helt övertygad om att det var grannens son som slog på ett galet datorspel med högtalarna på max varje dag, men det visade sig istället vara sprängningar i berget under huset.
En annan tanke inom kuriosafältet udda saker: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum
Det kan vara ett lågfrekvent ljud som inte är kopplat till grannens hemmarejv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.