Vi köpte härdat och laminerat glas till balkong på vårt fritidshusbygge från denna butik via CDON: https://cdon.se/manufacturer/sereno/

Kan bara säga att vi är mkt nöjda med glasen och priset var det absolut bästa jag kunde hitta iaf.
 
G GenRLee skrev:
Vi köpte härdat och laminerat glas till balkong på vårt fritidshusbygge från denna butik via CDON: [länk]

Kan bara säga att vi är mkt nöjda med glasen och priset var det absolut bästa jag kunde hitta iaf.
Tack! Ska kolla dem :)
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Kapar tråden lite.

Tänkte ha dessa på min kommande balkongrenovering istället för träräcke. Säg sedan att maximal monteringshöjd är 100cm. Min balkong är närmare 240 i höjd.

Någon som kört dem på balkong?
Och skriver dem 100cm endast som någon friskrivning eller det är verkligen inte att rekommendera?

Mvh
Jag skulle inte ha det här glasräcket på en balkong 240cm upp i luften. Vårt räcke (minns inte om det var Rusta eller Jula men är i princip samma som diskuteras här) är för instabilt för att som fallskydd så högt upp.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
H henche skrev:
Jag skulle inte ha det här glasräcket på en balkong 240cm upp i luften. Vårt räcke (minns inte om det var Rusta eller Jula men är i princip samma som diskuteras här) är för instabilt för att som fallskydd så högt upp.
Är det då konstruktionen eller infästningen som är för klen?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
MarcusRask MarcusRask skrev:
Är det då konstruktionen eller infästningen som är för klen?
Både och. Men jag tänker ur ett perspektivet att det kanske blir fest och folk snubblar in i det med rätt hög kraft, eller barn som kör in i det med diverse fordon (genom balkongdörren). Speciellt om du säljer lägenheten någon gång framöver så skulle jag inte vilja ha det på mitt samvete.
 
H henche skrev:
Både och. Men jag tänker ur ett perspektivet att det kanske blir fest och folk snubblar in i det med rätt hög kraft, eller barn som kör in i det med diverse fordon (genom balkongdörren). Speciellt om du säljer lägenheten någon gång framöver så skulle jag inte vilja ha det på mitt samvete.
Låter som att det blir träräcke 🙄
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Låter som att det blir träräcke 🙄
Finns ju "riktiga" glasräcken. Borde inte bli så dyrt för en balkong (kanske)
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
H henche skrev:
Finns ju "riktiga" glasräcken. Borde inte bli så dyrt för en balkong (kanske)
Ska ha ca 14 meter räcke. Och i nivåskillnad. Så det blir ganska svitt:)
 
Hehe, okok! Då förstår jag. Jag tänkte lgh-balkong på två meter, men det där var ju något annat.
 
E Erikhall skrev:
Jag körde med ganska rejäl träskruv, tjock och kort :). Typ [länk].

För att få 100% i våg shimsade jag med robotklipparknivar (0.75mm).
Hur gjorde du i hörnet? Vad använde du för stolpe?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.