K karlmb skrev:
Och när något simpelt kommunikationsproblem med en liten dator kan stoppa en massa andra funktioner som inte har med den att göra. Såna problem skulle ju rimligen minska med en enda dator som kör typ LAN. Men nej, varesig fiber eller vanlig LAN verkar var något för biltillverkare generellt, det ska var 10 varianter av CAN, för det är man van vid tydligen..
Cybetruck då, får se om någon annan följer efter
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Då är det ju precis att man hinner köpa en korv och slå en drill på macken!

(Om inte batteriet är pyttelitet då...)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då är det ju precis att man hinner köpa en korv och slå en drill på macken!

(Om inte batteriet är pyttelitet då...)
11min för att ladda 300km motorväg, det tar en Tesla Model S typ 15-18 minuter
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då är det ju precis att man hinner köpa en korv och slå en drill på macken!

(Om inte batteriet är pyttelitet då...)
Korven bör också vara liten...
 
N Nerre skrev:
De bilar jag servat själv hittills så har man enkelt kunna få bort det typ genom att hålla inne trippmätarens nollställning i 15 sekunder medans man slår på tändningen. Men tror inte det är så lätt på nuvarande bilen tyvärr.

Men pratar vi nu 10-15 år gamla bilar så gäller det nog fortfarande.
På min gör man så här
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lostus laddar 10-80% på 14 minuter. I snitt 331kW med peak ppå 402kW

[länk]
Ungefär som Fiat 500e då. 10-80% på typ 20 min. Kan ta 85kW DC.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ungefär som Fiat 500e då. 10-80% på typ 20 min. Kan ta 85kW DC.
25min på 500e, den snittar 67kW 10-80%. 85 är ju max.

10-80% säger ändå rätt lite, därför jag tycker det är mer intressant hur länge man behöver ladda för att nå en viss räckvidd. Nu har ju 500e så litet batteri att den inte klarar 300km i motorvägsfart. För det skulle den behöva ladda typ 52kWh och det blir typ 47min delat på 2 stopp
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
25min på 500e, den snittar 67kW 10-80%. 85 är ju max.

10-80% säger ändå rätt lite, därför jag tycker det är mer intressant hur länge man behöver ladda för att nå en viss räckvidd. Nu har ju 500e så litet batteri att den inte klarar 300km i motorvägsfart. För det skulle den behöva ladda typ 52kWh och det blir typ 47min delat på 2 stopp
Korrigering, någon har räknat ut att det tar 35 min 10-80%.
Och det stämmer nog, om man verkligen kan få de där 85 kW nånstans.
Det hände en gång på 6-7 laddningar som vi gjorde på en tripp till Köpenhamn från Göteborg.
Vanligare så får man 50-60kW även på de bästa Tesla superchargers. De prioriterar kräm till egna märket och när de har en planerad resa som det heter.
De sista 20% kan ta 40-60 minuter extra så det känns som det lönar sig att köra vidare och ladda fler ggr istället.
 
K karlmb skrev:
Korrigering, någon har räknat ut att det tar 35 min 10-80%.
Och det stämmer nog, om man verkligen kan få de där 85 kW nånstans.
Det hände en gång på 6-7 laddningar som vi gjorde på en tripp till Köpenhamn från Göteborg.
Vanligare så får man 50-60kW även på de bästa Tesla superchargers. De prioriterar kräm till egna märket och när de har en planerad resa som det heter.
De sista 20% kan ta 40-60 minuter extra så det känns som det lönar sig att köra vidare och ladda fler ggr istället.
Det är ju ändå okej för ett batteri på 40kWh
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju ändå okej för ett batteri på 40kWh
Ja. Dock har jag nu räknat ut att på vår tripp till Köpenhamn på totalt 80 mil där vi började med fullladdat och sedan enbart laddade på snabbladdare, 40kW eller mer, faktiskt betalade mer totalt än ifall vi tagit vår gamla Volvo V70 och kört den på E85...!
Det hade blivit ca 100 kr billigare eller ca 14 öre billigare per km. Då hade vi nog också kunnat köra lite snabbare.

Kan man inte ladda fullt till normalt pris iaf en gång, tex på en 11 kW 3-fas nånstans, på resan så är det meningslöst.
 
D
K karlmb skrev:
Ja. Dock har jag nu räknat ut att på vår tripp till Köpenhamn på totalt 80 mil där vi började med fullladdat och sedan enbart laddade på snabbladdare, 40kW eller mer, faktiskt betalade mer totalt än ifall vi tagit vår gamla Volvo V70 och kört den på E85...!
Det hade blivit ca 100 kr billigare eller ca 14 öre billigare per km. Då hade vi nog också kunnat köra lite snabbare.

Kan man inte ladda fullt till normalt pris iaf en gång, tex på en 11 kW 3-fas nånstans, på resan så är det meningslöst.
Ja men så är det, snabbladdning kan vara överprisat men om man kan ladda hemma så är väl långresor undantaget och kommer inte märkas så mycket på totalen.

Själv klarar jag mig nästan med Grid Rewards-laddning nuförtiden, dvs jag får betalt för att ladda hemma.
 
K karlmb skrev:
Ja. Dock har jag nu räknat ut att på vår tripp till Köpenhamn på totalt 80 mil där vi började med fullladdat och sedan enbart laddade på snabbladdare, 40kW eller mer, faktiskt betalade mer totalt än ifall vi tagit vår gamla Volvo V70 och kört den på E85...!
Det hade blivit ca 100 kr billigare eller ca 14 öre billigare per km. Då hade vi nog också kunnat köra lite snabbare.

Kan man inte ladda fullt till normalt pris iaf en gång, tex på en 11 kW 3-fas nånstans, på resan så är det meningslöst.
Är helt ok för mig att en längre resa någon gång per år blir en hundring dyrare när det resten av året är i stort sätt gratis.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja. Dock har jag nu räknat ut att på vår tripp till Köpenhamn på totalt 80 mil där vi började med fullladdat och sedan enbart laddade på snabbladdare, 40kW eller mer, faktiskt betalade mer totalt än ifall vi tagit vår gamla Volvo V70 och kört den på E85...!
Det hade blivit ca 100 kr billigare eller ca 14 öre billigare per km. Då hade vi nog också kunnat köra lite snabbare.

Kan man inte ladda fullt till normalt pris iaf en gång, tex på en 11 kW 3-fas nånstans, på resan så är det meningslöst.
Jag gör ganska många långresor per år med snabbladdning, tror jag snittat runt 2,80kr/mil i elkostnad över ett år om man räknar alla körda mil. Blir fel att plocka ut enstaka resor.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men så är det, snabbladdning kan vara överprisat men om man kan ladda hemma så är väl långresor undantaget och kommer inte märkas så mycket på totalen.

Själv klarar jag mig nästan med Grid Rewards-laddning nuförtiden, dvs jag får betalt för att ladda hemma.
Jag får inte Grid Rewards att funka. Laddar alltid upp bilen till 100% när det är billigt och sen finns det inget utrymme kvar för Grid Rewards. Försökt mig på alla inställningar som finns. Hoppas på att det beror på bilen och att det blir bättre nu när jag precis köpt en "ny".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.