C cpalm skrev:
Tre oberoende ingenjörer?
Han räknade på det, var inte nöjd med resultatet och tog då kontakt med två andra byggnadsingenjörer för att höra hur de såg på det och diskutera om det fanns några andra möjligheter. Alla var eniga om att ett hus i huset var enda möjligheten. Verkar som att de är bekymrade för att grannarna en dag börjar riva på sina sidor och att allt då rasar för oss.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M mvs skrev:
Jag har ritat upp huset i Sweet Home 3D och gjort förslag på fyra olika planlösningar. Tänkte det skulle vara kul med en omröstning för att se vilket alternativ ni andra tycker är bäst. Omröstningen finner ni här: [länk]
Fick en del kommentarer att det blev rörigt med alla bilder, så gjorde separata PDF:er istället med beskrivning till varje bild samt för och nackdelar med varje alternativ. Plockade också bort alternativ 4, så nu är det bara tre kvar. Omröstning pågår här: https://www.byggahus.se/forum/threa...atien-vilken-planloesning-foeredrar-ni.514637
 
Hur har det gått?
 
S S.Hellman skrev:
Hur har det gått?
Kommer uppdatering snart 🙂

Det blir alternativ 3. En fördel med det alternativet är att inget bygglov krävs. Finjusterar just ritningarna med arkitekten och hoppas ha färdiga ritningar inom 2-3 veckor. Kommer förmodligen ställa en del frågor till er här på forumet dessförinnan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hittade den här tråden nu, kul projekt! Vi har gjort en mycket liknande renovering i familjens 1700-talshus i gamla stan i norra Kroatien. Vi la till ett halvplan i den fd vinden. Allt blev i slutändan bra även om det är lite struligt med bygglov, hantverkare etc på distans.

Mitt tips är att tänka igenom ventilation, AC och avfuktning noga. Kroatisk standard är att vara van vid ett mycket fuktigt inomhusklimat i källarplan men även på bottenplan. Vi kör tex avfuktare året om på bottenplan för att det inte ska lukta och kännas som en källare. Riktigt skönt med AC i alla sovrum när det kommer svettiga nordbor på besök.

Många turistbostäder får inte heller ordentliga kök. Vi satte in ett fullvärdigt kök men skulle jag göra om något skulle jag insistera på riktig kanal ut för köksfläkten ist för kolfilter som verkar vara standard. Luktar stekos i hela huset titt som tätt numera när vi inte äter ute lika ofta som förr pga de ökande restaurangpriserna.

Även om vi också sällan är där på vintern satte vi in el-golvvärme på toaletterna och hela bottenplan vilket har varit superskönt de gånger vi åkt ner när det är kallt. Kostar en slant att köra men det gör att det känns görbart att åka ner även vintertid.
 
J Jomp3 skrev:
Mitt tips är att tänka igenom ventilation, AC och avfuktning noga. Kroatisk standard är att vara van vid ett mycket fuktigt inomhusklimat i källarplan men även på bottenplan. Vi kör tex avfuktare året om på bottenplan för att det inte ska lukta och kännas som en källare. Riktigt skönt med AC i alla sovrum när det kommer svettiga nordbor på besök.
Du har så rätt! Vi har funderat mycket på ventilationen och kommer använda F-ventilation i hela huset 24/7 365 dagar om året för att säkerställa bra inomhusluft. Delar gärna ventilationsritningarna som jag hoppas bli klar med snart och hade varit oerhört tacksam för synpunkter.

Arkitekten sa att de aldrig haft en kund som byggt in F-ventilation vid en renovering. För oss känns det som en självklarhet, men de har ingen erfarenhet av detta. Vi har i snart 1 år letat efter en lokal firma som kan ge råd ang. F-ventilation, men utan resultat. Det saknas marknad för detta verkar det som. Jag har därför talat med olika svenska leverantörer och läst på själv och jag tror vi har en ganska bra idé om hur vi ska gå tillväga.

Det blir AC i båda sovrummen (d.v.s. ovanplan + vinden), en AC i kök/matsal och ytterligare en AC i vardagsrummet. Vi kommer också förbereda anslutningar för AC i källaren, men jag är inte säker på att vi behöver en AC där om vi får F-systemet att fungera väl. Huset är förvånansvärt torrt och friskt (en anledning till varför vi kände oss bekväma med att köpa det), men källaren kan bli lätt fuktig vilket jag dock hoppas få bukt med om vi får luften att cirkulera därnere.

Du skrev att ni kör med avfuktare i källaren året om. Är det 24/7 365 dagar om året? Blir det inte väldigt dyrt? Det är ju ofta ganska höga watt-tal på dessa avfuktare.
 
Redigerat:
J Jomp3 skrev:
Många turistbostäder får inte heller ordentliga kök. Vi satte in ett fullvärdigt kök men skulle jag göra om något skulle jag insistera på riktig kanal ut för köksfläkten ist för kolfilter som verkar vara standard. Luktar stekos i hela huset titt som tätt numera när vi inte äter ute lika ofta som förr pga de ökande restaurangpriserna.
Helt rätt. Ett bra kök känns viktigt och även om köket nu blir något mindre p.g.a. spiraltrappan så kommer det bli relativt välutrustad. Det blir en ordentlig vask, diskmaskin, arbets-/avställningsyta, induktionspis med ugn under och en ordentlig kyl och frys. Får se hur vi får plats med mikron, men det ska nog gå på någon vänster. Vi planerar att integrera spisfläkten i F-systemet så det blir en riktig kanal och inget kolfilter.
 
Redigerat:
J Jomp3 skrev:
Även om vi också sällan är där på vintern satte vi in el-golvvärme på toaletterna och hela bottenplan vilket har varit superskönt de gånger vi åkt ner när det är kallt. Kostar en slant att köra men det gör att det känns görbart att åka ner även vintertid.
Det är ett jättebra tips. Vi pratade med arkitekten om vattenburen golvvärme, men vi hade förlorat rätt mycket takhöjd (och det är redan knappt) så vi valde bort det. Men el-golvvärme tar ju ingen större plats så vitt jag vet och kostar heller inte så mycket att installera, så det är nog klokt att låta dem montera det.
 
M mvs skrev:
Du har så rätt! Vi har funderat mycket på ventilationen och kommer använda FX i hela huset 24/7 365 dagar om året för att säkerställa bra inomhusluft. Delar gärna ventilationsritningarna som jag hoppas bli klar med snart och hade varit oerhört tacksam för synpunkter.

Arkitekten sa att de aldrig haft en kund som byggt in FX vid en renovering. För oss känns det som en självklarhet, men de har ingen erfarenhet av detta. Vi har i snart 1 år letat efter en lokal firma som kan ge råd ang. FX-ventilation, men utan resultat. Det saknas marknad för detta verkar det som. Jag har därför talat med olika svenska leverantörer och läst på själv och jag tror vi har en ganska bra idé om hur vi ska gå tillväga.

Det blir AC i båda sovrummen (d.v.s. ovanplan + vinden), en AC i kök/matsal och ytterligare en AC i vardagsrummet. Vi kommer också förbereda anslutningar för AC i källaren, men jag är inte säker på att vi behöver en AC där om vi får FX-systemet att fungera väl. Huset är förvånansvärt torrt och friskt (en anledning till varför vi kände oss bekväma med att köpa det), men källaren kan bli lätt fuktig vilket jag dock hoppas få bukt med om vi får luften att cirkulera därnere.

Du skrev att ni kör med avfuktare i källaren året om. Är det 24/7 365 dagar om året? Blir det inte väldigt dyrt? Det är ju ofta ganska höga watt-tal på dessa avfuktare.
Blir spännande att höra om er FX-resa, borde ju fungera bra. Vi har ingen riktigt källare utan enbart ett bottenplan i gatunivå så tror att en ren källare blir mycket fuktigare än hos oss. På vårt bottenplan sattes det in ett Daikin AC-aggregat som har avfuktarläge, får för mig att den inte är lika kraftfull och strömslukande som en dedikerad avfuktare.

Värt att tänka på och ta höjd för är att även om huset är torrt idag så kan det ändra sig i gamla stan där husen står tätt/sitter ihop. Vi har en granne som fått fuktskada/trasigt tak som denne vägrar åtgärda vilket i sin tur gör att vi får in fukt genom väggen mot grannen. Återigen sådan som är helt otänkbart i Sverige:)
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
J Jomp3 skrev:
Blir spännande att höra om er FX-resa, borde ju fungera bra. Vi har ingen riktigt källare utan enbart ett bottenplan i gatunivå så tror att en ren källare blir mycket fuktigare än hos oss. På vårt bottenplan sattes det in ett Daikin AC-aggregat som har avfuktarläge, får för mig att den inte är lika kraftfull och strömslukande som en dedikerad avfuktare.
Det är samma hos - källaren är i gatunivå längs med den västra långsidan (källardörren markerad med vit pil på bilden nedan) och kortsidorna delar vägg med grannhusen. Den östra långsidan ligger mot sten och jord (tror vi i alla fall, men vi lär aldrig få veta).

Bild på en husfasad med gul vägg och röda takpannor, stentrappa med blomkrukor, en källardörr markerad med vit pil och en dörr på övervåningen markerad med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jomp3 skrev:
Värt att tänka på och ta höjd för är att även om huset är torrt idag så kan det ändra sig i gamla stan där husen står tätt/sitter ihop. Vi har en granne som fått fuktskada/trasigt tak som denne vägrar åtgärda vilket i sin tur gör att vi får in fukt genom väggen mot grannen. Återigen sådan som är helt otänkbart i Sverige:)
Ha ha, ja otänkbart i Sverige, men inte i Kroatien. Vi tänker erbjuda oss att förnya grannarnas takrännor och stuprör på vår räkning när vi gör om taket. Inte någon jättestor extrakostnad för oss, men kommer ge oss lite extra 'peace of mind' då dessa löper mellan våra hus. Det är inte ens lönt att prata om att dela på kostnaden för detta då lite vatten i fasadkonstruktionen eller i deras vardagsrum inte är något som stör dem nämnvärt. Helt annan toleransnivå för detta i Kroatien😂

Skämt åsido, det ska tilläggas att många har kärvt med pengar där nere och ofta måste prioritera hårt. Takrännor och stuprör står alltså inte högst på deras prioriteringlista.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Sitter just och skriver en lista med frågor som jag vill diskutera nämare med arkitekten.

Vad tycker ni om källartrappan nedan? Känns den inte väldigt brant?

Ritning av källartrappa med en lutning på 42 grader, diskuterad för sin branta vinkel och eventuella ombyggnad till ett L-format trappsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag mätt rätt så har den 42 graders lutning. Om man går nerför och bär på en tvättkorg, blir det inte väldigt brant och obehagligt? Funderar på om jag ska be dem göra den i L-format så att vi antingen börjar med ytterligare tre vridna trappsteg eller att vi avslutar med ytterligare tre vridna trappsteg. Jag testade lägga till ytterligare ett rakt trappsteg mot slutet, men det blir ändå en lutning på 39 grader, så ingen jätteskillnad.

Har ni några tankar om detta?
 
Redigerat:
M mvs skrev:
Sitter just och skriver just en lista med frågor som jag vill diskutera nämare med arkitekten.

Vad tycker ni om källartrappan nedan? Känns den inte väldigt brant?

[bild]

Om jag mätt rätt så har den 42 graders lutning. Om man går nerför och bär på en tvättkorg, blir det inte väldigt brant och obehagligt? Funderar på om jag ska be dem göra den i L-format så att vi antingen börjar med ytterligare tre vridna trappsteg eller att vi avslutar med ytterligare tre vridna trappsteg. Jag testade lägga till ytterligare ett rakt trappsteg mot slutet, men det blir ändå en lutning på 39 grader, så ingen jätteskillnad.

Har ni några tankar om detta?
Trappor följer formeln: 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600-650 (helst 620-630). Vinkeln har mindre betydelse.
 
Geef Geef skrev:
Trappor följer formeln: 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600-650 (helst 620-630). Vinkeln har mindre betydelse.
Ja, de har ju följt den formeln och den brukar ju funka bra. Men jag tänker att det ändå måste finnas en gräns för var en trappa känns farligt brant. Speciellt om trappstegen inte blir så djupa.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mätte just trappan här hemma - en bekväm trappa i ett relativt nybyggt hus. Den har exakt 40-graders lutning, så 42 grader är helt ok då antar jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.