D Dilato skrev:
Inte då, Ove köper billigt!
[bild]
Precis, Garant är i sammanhanget överklass.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Till att börja med får man väl ha ett hus som går att stänga till dugligt.

Låter det störande om du sitter i bilen med stängda dörrar?
Om det är ok i bilen men inte i huset kan man fundera på att börja leta ljudläckor i fasaden (fönster, dörrar och ventiler främst)

Nästa steg är väl att be grannen minska lite på basen men att dom fortsatt gärna får spela på samma volym om nu den är okej
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag läste Bajsljud och blev överraskad att det hörs över 50 meter trots stängda fönster 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 30 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag läste Bajsljud och blev överraskad att det hörs över 50 meter trots stängda fönster 😅
Och att det skulle släckas ut av fler bajsljud i motfas
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Du har inga ventiler som vetter mot grannen? Har du det och röret har rätt längd för basfrekvenserna så kan de bli väldigt märkbara när det blir resonans även om volymen är låg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Och att det skulle släckas ut av fler bajsljud i motfas
Det är ett välkänt fenomen i musik-kretsar. De flesta gör sitt bästa för att undvika det hela. Det är främst vid större evenemang som bastonerna störs ut i riktningar som leder utanför den plats där den betalande publiken befinner sig.

Det finns mycket bra musik. Sedan finns det ännu mer skitmusik. Den vill man inte höra om det inte är självvalt.

https://www.pauseplayrepeat.com/blog/understanding-phase-cancellation-in-depth
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
De blåser bubblor.
 
C ChristianSch skrev:
Det är ett välkänt fenomen i musik-kretsar. De flesta gör sitt bästa för att undvika det hela. Det är främst vid större evenemang som bastonerna störs ut i riktningar som leder utanför den plats där den betalande publiken befinner sig.

Det finns mycket bra musik. Sedan finns det ännu mer skitmusik. Den vill man inte höra om det inte är självvalt.

[länk]
Tack jag är införstådd med detta. Det var skitljudet jag skämtade om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Den fackmannamässiga lösningen som man gör när grannar till tex festivaler klagar är att ”kardioida bashögtalarna”.

En vanlig bashögtalare sprider basen i alla riktningar. Kombinerar man flera basar i och ur fas kan man släcka ut basen i en viss riktning för att minska störningarna.

Eller så ber man grannen sänka.
Håller helt med!
Jag kör alltid kardioid när jag spelar utomhus för att minimera grannarnas konsertupplevelse. Motsvarande åtgärd för högre frekvenser än bas är att använda en pergola eller likande för att ”flyga” högtalarna och peka ljudet rakt ner mot marken. Då går det att spela högre med mindre spridning till omkringliggande fastigheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tror det är svårt att göra nåt öht.

Bor i ett område där det emellanåt spelas hög musik en bit bort. När jag inomhus hör basljud å öppnar altandörrarna för att höra var det kommer ifrån blir jag alltid förvånad över att det INTE hörs mer på altanen än inomhus…
 
T TH885 skrev:
Ända rimliga är att du spelar ännu högre så grannarna kommer över och ber dig sänka.
Då kan du förhandla att dom sänker basen och du volymen.

60 % of the time, it works every time.
Hyr en stor anläggning och spela dansbandsmusik klocka 03.00-09.00 så åker han in på psyket för evigt
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Den fackmannamässiga lösningen som man gör när grannar till tex festivaler klagar är att ”kardioida bashögtalarna”.

En vanlig bashögtalare sprider basen i alla riktningar. Kombinerar man flera basar i och ur fas kan man släcka ut basen i en viss riktning för att minska störningarna.

Eller så ber man grannen sänka.
Detta är troligen ingen lösning, grannarna har varken intresse eller teknisk kompetens att fixa detta trick.

Bara att konstatera att även rätt små Sony, JBL eller Harman Kardon-högtalare har en förmåga att propagera djupbas över 100-tals meter. Vet detta eftersom vi har dylika högtalare själva och får ta hänsyn därefter. Så lösningen är inte teknisk, den är social: du får ta ett snack med de bullrande grannarna och komma fram till en vettig överenskommelse.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Finns tyvärr inte en chans att man kan dämpa ut bas från närliggande ljudkällor. Det blir att prata med folk, som lösning.

Om någon skulle prata med mig, jag har rätt kraftiga ljudprylar, skulle mer se det som att jag kanske varit oaktsam stundtals. Skulle inte ha några som helst problem att tillmötesgå. Tycker det är skoj med gött ljud men vill inte störa i onödan. Någon gång ibland med litet mer volym kan jag tycka är ok men inte till vardags.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
och röret har rätt längd för basfrekvenserna så kan de bli väldigt märkbara när det blir resonans även om volymen är låg.
Tidigare, när det fanns diesellastbilar, på 80-talet, kunde det slå lock för öronen när jag gick in på toa och en lastbil stod på tomgång utanför huset. Däremot inga störande ljudnivåer i resten av lägenheten.

Toans form och volym fungerade som ett "cavity filter" som används i radiosammanhang.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.