I ikeo skrev:
[länk]
Det där är ju den som följer med sågen och som jag letar en ersättare till.
 
Bart Bart skrev:
Jag kan kolla lite senare idag.
Det blev sent igår. Jag försöker hinna med idag.
 
O oolsson_ skrev:
Det där är ju den som följer med sågen och som jag letar en ersättare till.
det där är den man köper som extra och kan sätta ihop till en lång och som är gjord för den sågen, varför jaga efter nåt annat än det som faktiskt är gjort för att användas ihop?
 
Ska det jämföras mått mellan olika skenor så krävs det nog lite bättre mått än de som är redovisade. Jag får också ungefär de redovisade måtten på min Festool sken om jag ”bara” lägger tumstocken över. Men jag tror att vi får använda skjutmått om vi skall få rätt mått på ”puckeln” eftersom de i alla fall på min skena har avrundade hörn (radiehörn) vilket gör det svårt med exakta mått. Jag återkommer senare med exakta mått på min skena. Är själv intresserad om Meec skenan skulle passa min Festoolsåg då det hade varit intressant att få tag på två stycken 700 mm skenor för fyra hundra. Då har men ”råd” att specialanpassa dem till att kunna såga korta snitt. Att ta fram en 1400 skena när man skall såga något kort på en ”trång” plats fungerar inte och att köpa en originalskena och kapa tar hårt i plånboken. Så mätt gärna mer noggrant så blir det lättare att se/konstatera om de passar/fungerar mellan olika sågar.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Nu har jag gjort några mätningar på min festool skena, se min "fina" måttskiss.
Måttskiss av en Festool skena med längdmått markerade i millimeter: 1,5 - 119,5 - 16 - 32 - 16. Grön och svart plastläpp längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1,5 mm måttet är vad min såg med den klinga som sitter monterad lämnar kvar på den fastklistrade plastläppen. Måttkedjan skall vara 1,5-119,5-16-32-16 mm om det är otydligt på min skiss
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Jag kan bidra med några enkla mätning har gjorda på stående fot. På min Makita-skena. Samt jämfört med min Meec-skena.

Digital skjutmått mäter en skena som visar 29,71 mm på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt skjutmått som visar en mätning på 19,08 mm på en Makita-skena i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt skjutmått mäter Makita-skenas inre spårbredd till 19,84 mm, liggande på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk skjutmått visar en mätning på 28,38 mm på en Makita-skena inuti en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Samt motsvarande mått på sänksågen.


Digitalt skjutmått visar en mätning på 17,05 mm på en Makita-skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skjutmått visar 26,24 mm när det mäter en del av en sänksåg. Bakgrunden har en arbetsyta med verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser nu att jag måttade på ställe på skenan. Återkommer med nya mått snart 😄
 
Digitalt skjutmått som visar 15,89 mm används för att mäta en metallbit med röda och gråa detaljer, liggandes på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett digitalt skjutmått som visar en mätning på 15,84 mm av en aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Tack för era mätningar! Ser dock ut som att din Meec-skena är annorlunda än min. Min har inte den där kanten för tippskydd som Makita också har.

Jag ska göra en mätning av min sen också med skjutmått (har dock inget digitalt, men borde ge lite noggrannare siffror iallafall).

Såg den här sidan där dom tog bort den där extra delen som Makita (och din variant av Meec) har, för att få den att passa med Festool och troligen då även min variant av Meec.
 
R roli skrev:
Ska det jämföras mått mellan olika skenor så krävs det nog lite bättre mått än de som är redovisade. Jag får också ungefär de redovisade måtten på min Festool sken om jag ”bara” lägger tumstocken över. Men jag tror att vi får använda skjutmått om vi skall få rätt mått på ”puckeln” eftersom de i alla fall på min skena har avrundade hörn (radiehörn) vilket gör det svårt med exakta mått. Jag återkommer senare med exakta mått på min skena. Är själv intresserad om Meec skenan skulle passa min Festoolsåg då det hade varit intressant att få tag på två stycken 700 mm skenor för fyra hundra. Då har men ”råd” att specialanpassa dem till att kunna såga korta snitt. Att ta fram en 1400 skena när man skall såga något kort på en ”trång” plats fungerar inte och att köpa en originalskena och kapa tar hårt i plånboken. Så mätt gärna mer noggrant så blir det lättare att se/konstatera om de passar/fungerar mellan olika sågar.
Funkar fint att köra med Meec-skenan tillsammans med Festools TS55. Riktigt bra, smidigt och prisvärt komplement, precis som du skriver 👍

En cirkelsåg av märket Festool TS55 monterad på en skena från Meec, placerad på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.