Tjena gänget

Lång historia men fick hela källaren fylld med vatten för 2-3v sen. Visade sig att brunn vid källardörren kopplat till dränering tryckte ut vatten som tog sig in i källaren. Källaren torkades o vatten pumpades ut, grävde ner till dräneringsrören, filmade o spolade. Var inget fel på på dessa rör, inga konstiga rötter eller annat som gjort stopp i dräneringen.

Efter många om o men så hittade vi en brunn där både dränering o dagvatten var kopplad. Den var full med vatten, vattennivå var förbi dräneringsrören. Brunnen är 3.5m djup, 1.55m ner så kommer dagvatten rör o sen ca 2.6m ner kommer dräneringsrör.

Slambilen var här, sög upp lite slam, lite sand o vi spolade o filmade både dränering och dagvatten rör, allt såg bra ut. Nu har även dräneringsrören blivit spolade o filmade från 2 håll.

I brunnen, längst ner finns det rör ut som filmades, ser ut som det går till en gammal stenkista byggd av småsten, dvs inte en modern gjord av plastkistor. Kameran kom inte längre och vi tror den kan vara mättad eller slutat fungera.

Problemet är dock att från det röret kommer det vatten hela tiden in i brunnen som fylls på. Jag har installerat en pump som varje 1h 30min tömmer vattnet så mycket den kan o ser till så vattnet hela tiden är under dräneringsrören. Den tömmer hela vägen ner till utgående rör (den till stenkista eller vad det må vara).

Men hur mycket jag än tömmer så kommer det mer. Jag ser tydligt hur det rinner in vatten när jag har tömt ner till det röret. Jag har räknat att bara senaste 2 dagarna har jag tömt minst ca 3000L vatten men det fortsätter komma in hela tiden. Jag tömmer ca 90L vatten varje 1h 30min, dvs 90L x 16 gånger = 1440L om dagen.

Jag kan verkligen inte förstå vart all vatten kommer ifrån, från själva dagvatten + dräneringsrör kommer det knappt något alls. Det har inte regnat så mycket senaste dagarna så det kommer inget från dessa, all vatten kommer från röret längst ner som bör vara utgående till vad vi tror är en stenkista. Men tom om den är mättad o marken är mättad så kan jag tycka att mängden vatten borde avta snart? Som sagt jag är uppe i minst 3000L redan nu (på 2 dagar) och innan dess hade jag nog pumpat ut minst 1000L till under en veckas tid.

För att verkligen förstå vart vattnet kommer ifrån så pumpar jag ut det till avlopp så det inte blir rundgång, slambilen pumpade till sin bil så inget har pumpats ut till gräsmattan igen som sen kanske tar sig ner till kistan.

Jag har fått ledningskarta från kommunen och precis där kistan ska finnas så har de både spillvatten + dricksvatten ledningar, det verkar inte finnas dagvatten ledning i närheten. Jag börjar misstänka en av dessa är sönder, jag tror det är dricksvatten eftersom vattnet som fylls på är rent o luktar inget och är väldigt klart vatten.

Vad tror ni alla, kan det vara något sådant? Eller kan det faktiskt vara från kistan o jag behöver bara fortsätta pumpa mer o mer tills det töms helt? Kan också vara så att kistan är så långt nere så grundvattnet pressas upp, bor i Landskrona och kommunens mark är helt mättad på vatten enligt kommunen, ska också tilläggas att jag bor på en av de högsta punkterna i Landskrona så det mesta bör rinna bort från mig. Flera andra som haft problem längre ner i stan o det är känt att senaste veckorna är nästan all mark i Landskrona mättad.

Har bott här över 6år, aldrig haft några problem med vatten eller fukt i källaren, har faktiskt otroligt torr källaren, detta har även Anticimex verifierat efter de var här o tittade på skadorna när källaren fick översvämning.
 
Claes Sörmland
3 kubikmeter vatten är ju inga volymer om man pratar om grundvatten som står högt.

Kommunen kan utesluta läckage på sin vattenledning. De kan lyssna efter läckor.

Troligen är det grundvatten som står högt just nu gissar jag. Börjar trilla in en del trådar här om liknande problem och det har varit en regnig förvinter. (Och det var en jäkla regnsommar också.)
 
  • Gilla
Erfan80 och 2 till
  • Laddar…
Ok, jag får väl fortsätta pumpa o se vad det leder till.
 
Erfan80 Erfan80 skrev:
Ok, jag får väl fortsätta pumpa o se vad det leder till.
Kan ju vara läge att leta upp stenkistan och se om du kan tömma den med en pump eller se om du kan lägga ett rör som överfyllnadsskydd till annan lägre punkt.
 
Jag har kollat med grannarna nu, en av de grävde för en brunn för ca 1år sen så han kan vattna sin trädgård + odling.
Han fick gräva ungefär 100m för att komma till grundvatten, hans pump är ca 100m ner.

Det låter då inte så troligt att grundvatten är det som kommer ut genom min stenkista och pressar vatten tillbaka till brunnen, eller vad säger ni andra?

Kan grundvatten bredvid min kista vara 5-10m ner när grannens brunn/vattenpump är ca 100m ner?
Det skiljer knappt 100m mellan mig o min kista o grannens brunn, förmodligen tom mindre.

Däremot är kommunens spillvatten + dricksvatten ledningar precis vid min stenkista.
 
Erfan80 Erfan80 skrev:
Jag har kollat med grannarna nu, en av de grävde för en brunn för ca 1år sen så han kan vattna sin trädgård + odling.
Han fick gräva ungefär 100m för att komma till grundvatten, hans pump är ca 100m ner.

Det låter då inte så troligt att grundvatten är det som kommer ut genom min stenkista och pressar vatten tillbaka till brunnen, eller vad säger ni andra?

Kan grundvatten bredvid min kista vara 5-10m ner när grannens brunn/vattenpump är ca 100m ner?
Det skiljer knappt 100m mellan mig o min kista o grannens brunn, förmodligen tom mindre.

Däremot är kommunens spillvatten + dricksvatten ledningar precis vid min stenkista.
Väldigt stor skillnad på grundvatten i jordlager och grundvatten i berg. I jordlager brukar det ligga på 2-5 meter beroende på vad marken består av och vilken årstid.
 
  • Gilla
Erfan80 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När man borrar i berg efter vatten så är det djupa grundvattenmagasin med ofta fossilt vatten. Det grundvatten som vi talar om här är de ytliga magasinen. De ligger ofta inte långt under jordytan och är som högst under vintern och kan i princip vara helt tömda på sensommaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte ha något jord/sandlager som blir vattenförande när ytvattnet står högt?
 
Ingen aning, har blivit mycket mindre nu under sommaren men pumpas ändå flera gånger om dagen. Som värst var det varje halvtimme. Nu är det upp till 3h men det torkar liksom aldrig ut. Att inte pumpa under 24h finns liksom inte.

Och självklart tbx till var 30min när det regnar, det är som stenkistan inte finns längre och istället är det en sjö där nere...
 
Claes Sörmland
Jag undrar om tappvattenledningen i gatan eller på din tomt inte är trasig. Min sprack i veckan och det var rejält med vatten i backen när jag nu grävde. På ytan märktes inget. Det var kommunens VA-folk som noterade högre vattenåtgång och spårade det till min servis.
 
De som har hand om vatten i min kommin har varit här o "lyssnat" på alla ledningar o även gjort prover på vattnet. De sa att det innehåller för mycket kalk för att vara vattenledning och alldeles för rent för att vara avlopp. Bör vara grundvatten med alla största sannolikhet enligt de.

Jag hoppas på att det ska sina helt nån dag under sommaren när det har varit regnfritt o soligt länge men än så länge regnar det då o då hela tiden... o sen när det torkat ut o det inte kommer mer vatten ta ett beslut om jag ska försöka korka igen rör till det som borde vara en stenkista o pumpa eventuell vatten från stuprör o dränering någon annanstans.

Nästa huvudvärk är hur jag ska korka igen en rör nästan 4m ner i en brunn utan att behöva gräva upp allt. Blir det helt torrt kanske man hade kunnat hälla tillräckligt med cement för att fylla rören o 30-40cm längst ner i brunnen där rören finns eller hitta någon med verktyg som kan stänga rör så långt ner i en brunn.
 
T
Det är säkert inget problem att blockera det rör i botten på brunnen där det kommer in vatten nu.
Men vattnet försvinner inte, och om det trycker upp så högt du beskriver så kommer det att fortsätta trycka upp genom marken bredvid röret.

Du har inte besrkivit hur det ser ut runt huset. Är det kuperat och du bor nere i en svacka? Vad är det för typ av mark, sandigt, morän?

Bor du i en svacka och det är vattenförande mark så skulle jag nog hellre bara låta pumpen gå. Justera höjden så du inte tömmer onödigt mycket men tillräckligt så du inte riskerar din egen dränering och inte riskerar att fukten tränger in i källaren.

Är brunnen 3.5 meter djup och du har din dränering en meter upp från botten hade jag nöjt mig med att hålla lite marginal till det, nån decimeter eller två. Du borde behöva pumpa väldigt mycket mindre på så vis.

Nackdelen är att med det tillflödet du beskriver så blir det inte så bra den dag pumpen går sönder :( Så kanske någon form av pumpvakt eller överfyllnadslarm hade varit bra.

Att gräva upp en stenkista fyra meter ner är inget stort projekt för en grävmaskin, men trädgården brukar få lida en del av att ta in stora maskiner....

Sannolikheten att problemet löses av det är dock litet, mängden vatten som får plats i en stenkista är väldigt liten. Det som möjligen kan bli resultatet är att man kan upptäcka var vattnet kommer ifrån. - men det kan också leda till fortsatt grävning åt något håll för att så att säga följa vattnet uppströms.

Inga bra förslag till lösningar, men flödande vatten är och andra sidan inte enkla saker.
 
Stenkista av grus har runt 0.3 av volymen i vattenutrymme och makadam runt 0.4 - dvs 300 - 400 liter per m³ stenkista beroende på fyllning.

sedan skall vattnet i stenkistan ta vägen någon stans så att kistan töms och porösiteten i stenkistan blir luftfylld igen och kan ta in ny dagvatten.

stenkista är egentligen bara en form av robust 'tank' som kan hålla en viss mängd vatten - är den redan full så kan den inte fyllas mer - typ.

däri tror jag en del av problemet ligger att om grundvattnet/markvattnet ligger så högt att stenkistan inte töms så finns det ingen utrymme för ny vatten.

Det är nog den saken som bör undersökas först varför vattnet inte försvinner - om det är något som kommit med tiden för att någon infiltrering eller dränage har satt igen eller om markförhållandet är så vid mer nederbördsrika år att vattennivån i jorden blir hög.

Detta borde man dock ha tänkt på när stenkistan anlades en gång i förutsättning att den har en rimlig chans att dräneras över tiden.
 
T
om TS pumpat vatten konstant sedan i höstas är inte stenkistan rotorsaken. Tvärt om verkar den ju släppa igenom vatten i bra takt - bara åt fel håll ;)

Jag resonerar såhär:
Hade marken varit vattensjuk när stenkistan anlades hade den sannolikt inte legat riktigt så djupt, stenkistor var det länge sedan man gjorde så den verkar ha gjort sitt jobb i drygt ett halvt sekel i alla fall.
Sen kan det ju faktiskt ha varit med väldigt liten marginal, det är ju svårt att veta eftersom man sällan tittar i brunnar som inte orsakar problem ;)

Men något kanske förändrades uppströms förra året?

Sen skriver TS att marken lokalt i kommunen varit mättad med vatten. Det kan faktiskt innebära väldigt stora mängder vatten i ett så djupt hål som 3.5 meter, men det borde avta rejält, Fast nu fick ju västkusten ytterligare en decimeter regn för några veckor sen så det fylldes så klart på igen.
 
Ska försöka svara på allt som skrevs efter mitt sista inlägg:

1.
Huset ligger på en liten "handgjord" förhöjning, dvs dess första plan är ungefär 1m ovanför resten av trädgården. Sen har den också källare där kanske 40cm är ovanför resten av trädgården. Så vatten rinner väl naturligt ner till resten av trädgården sätt från husets tak o dränering.

Från dräneringsrören till slutet av brunnen är det säkert minst 1.5m o sen ligger stenkistan kanske ytterligare 0.1-1m längre ner (gissar jag).

Jag har en sorts pumpvakt, jag kopplat pumpen till smartmätare som säger till om den inte används på Xmin eller Xtimmar. Just nu är den inställd på varannan timme, innan när det var som värst så var det varje halvtimme. Så om pumpen lägger ner så kommer jag få notis senast 2h efter + jag ser hur den används hela tiden, allt detta är trackat men jag funderar på ytterligare en till lösning där jag får larm om vattennivån kommer förbi en viss höjd.

Jag har funderat på att höja pumpen så jag inte behöver köra den lika ofta, sätta den direkt under drängeringsrör så den aldrig fylls och det hade väl gått bra nu under sommaren men som det var innan hade det inte hjälpt, det kom in så mycket vatten så snabbt så det var bättre o ha den längst ner o sen tömma hela vägen ner varje halvtimme, den går på timer och dess egen flottör, dvs varje halvtimme fick den ström, om flottören då var på "on" läge så startade den, om inte så stängdes den av 3min senare och sen samma sak igen 30min senare.

Det jag vill göra är nog att plugga igen stenkista rör och sen bara låta brunne fyllas med vatten från tak + dränering o sen pumpa ut detta när det behövs. Det mesta jag pumpar nu och även innan var vatten från stenkistan. Jag vet att det innebär att vattnet som pressas upp då kommer ta andra vägar upp men då kommer den med största sannolikhet stanna ca 1m under markytan (mark på trädgårdsnivån) o skulle det komma något extra runt huset så kommer dräneringsrören ta hand om detta.

Hos grannen när det var som värst så kunde vi se att grundvattnet i hans brunn var högst 1m under marken så vattnet stod väldigt högt under höst, vinter o vår.

Jag vet att jag kan gräva mig ner till stenkistan igen o se vad som är felet o kanske lägga en ny eller göra den större men vill helst inte gå den vägen, det e massa annat som kommer behöva grävas upp o förstöras innan jag kommer åt den.

När det gäller vad det är för typ av mark så skulle jag nog säga kanske lera är det som det ser ut som. Bor bredvid massa bondgårdar o odlingsmark i Skåne, vet inte riktigt vad det är för mark, inte sand i alla fall. Skulle nog säga yttersta lagret är väl "jord" o sen är det nog mest lera under.

2.
Stenkistan bör vara jävligt gammal. Betydligt äldre än de 7år jag har bott där. Förra ägaren bodde där 6år innan mig o de hade inga problem heller. Till den grad att de tom la en altan över brunnen och helt glömde bort den. Och de la inte heller stenkistan så den är nog minst 13år gammal, grannar som bott där 30år minns inte att någon har lagt till en stenkista så den är förmodligen lika gammal som huset (1978)

Sen har tyvärr vattennivån inte varit så högt på 20+ år, har en granne som bott där 30år och deras brunn som jag skrev om ovan har alltid haft vatten runt 4m under markytan och inte 1m som det var för några månader sen.

3.
Nej jag tror inte heller det är egentligen något fel på stenkistan, hade den varit söndrig eller fylld med skit så känns det som att vatten inte borde rinna ut från den. Men vad vet jag :D

Som det ser ut nu så verkar det inte finnas några lösningar alls där en pump inte behöver användas. Detta hade varit drömmen för mig, att det skulle fungera med gravitation som det alltid har gjort. Men jag får nog släppa den ideen eftersom dräneringen verkar ligga längre ner än resten av trädgårdens grundvatten. Så hur jag än gör kommer jag behöva använda en pump. Om det nu blir att pumpa till ett dike långt bort eller till ny stenkista. För en ny stenkista kommer inte kunna ligga mer än högst 1m under markytan o det kommer nog behöva vara väldigt väldigt bred o ta upp en stor ytan om det ska fungera bra.

Allt som har o göra med vanlig avrining utan pump innebär minst 1m under dräneringsrören o så långt nere verkar jag ha en sjö... Kanske ska börja pumpa vatten o sälja snart i flaska o konkurrera med ramlösa? :D

Jag skrattar men jag gråter mest inombords... :D
 
  • Älska
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.