redarn redarn skrev:
Så bara ena (köpande) sidan är bunden? Utbudet kan ju ha ett minimipris. När förhandlas övriga villkor?
Om budet är villkorat anges det när det lägges.
Finns absolut ingen skyldighet för säljare att ange ett minipris, skulle vara idiotiskt imho.
 
Z Zodde skrev:
Om budet är villkorat anges det när det lägges.
Finns absolut ingen skyldighet för säljare att ange ett minipris, skulle vara idiotiskt imho.
Lika idiotiskt som för köparen att binda sig vid ett pris hen inte kan sänka :)

Jag föredrar nog den svenska modellen med symmetrisk bundenhet för båda parter då de annars är ungefär jämnstarka.

Men man får ju tycka olika.
 
redarn redarn skrev:
Lika idiotiskt som för köparen att binda sig vid ett pris hen inte kan sänka :)

Jag föredrar nog den svenska modellen med symmetrisk bundenhet för båda parter då de annars är ungefär jämnstarka.

Men man får ju tycka olika.
Svenska modellen är väl utvecklad på 2000talet?
Mina fastighetsaffärer på 80-90talet i Sverige var det ETT pris som gällde. (Det som stod i annonsen)
Accepterade man som köpare så va affären klar.

Tycker självklart att budgivning är det bästa men har som sagt mycket svårt för att budgivaren godtyckligt ska kunna backa från budet.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Svenska modellen är väl utvecklad på 2000talet?
Mina fastighetsaffärer på 80-90talet i Sverige var det ETT pris som gällde. (Det som stod i annonsen)
Accepterade man som köpare så va affären klar.

Tycker självklart att budgivning är det bästa men har som sagt mycket svårt för att budgivaren godtyckligt ska kunna backa från budet.
Tror det utvecklades under 80- och 90-talet. När jag köpte år 2000 var det normalt. (sen kom en lagförändring 2009 tror jag om att bud ska registreras osv.)

Med betoning på tror.

När jag läser jämförelser med andra länder verkar det ge snabbare affärer vilket är en stor fördel.
 
S
R Rookien123 skrev:
Nej precis, men hur snabbt brukar det gå efter avslutad budgivning? Om möjligt vill man ju förhala tills man sett objekt 2 men ändå ha noraleb med sug och inte ställa till med krångel för säljaren
Både säljare och mäklare vill skriva samma dag. I alla fall brukar det vara så i Stockholm. Finns ingen tid för tvekan. Både för lgh och villa. Varför ? Jo, annars kallnar budgivningen om vinnaren börjar tveka.
 
BirgitS
När vi köpte hus -93 förekom det budgivning, men det var ju fortfarande dåliga tiden så efterfrågan var generellt ganska låg.

Men det hade ännu inte blivit någon standard på hur det skulle gå till så jag kommer ihåg ett ställe där säljaren (ingen mäklare inblandad) tyckte att alla intressenter (ovanligt nog var det nog 5-10 st på visningen) skulle lämna in skriftliga bud så att de kunde välja det högsta av dem.
 
redarn redarn skrev:
Tror det utvecklades under 80- och 90-talet. När jag köpte år 2000 var det normalt. (sen kom en lagförändring 2009 tror jag om att bud ska registreras osv.)

Med betoning på tror.

När jag läser jämförelser med andra länder verkar det ge snabbare affärer vilket är en stor fördel.
Budade in min första norska bostad 1995 å då var det INGEN i Sverige som hade hört om auktion på privata bostäder så vidhåller att auktionsförfarandet kom senare.

Vi hade kraschen 1991-94 så det var först kring slutet av decenniet marknaden tog sig upp igen och köparna började konkurrera om objekten.
 
Z Zodde skrev:
Budade in min första norska bostad 1995 å då var det INGEN i Sverige som hade hört om auktion på privata bostäder så vidhåller att auktionsförfarandet kom senare.

Vi hade kraschen 1991-94 så det var först kring slutet av decenniet marknaden tog sig upp igen och köparna började konkurrera om objekten.
Jo men kollar man SCB's fastighetsprisindex så var det nog nära 1995 när det drog iväg i Sverige.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/
 
P paralun skrev:
Jo men kollar man SCB's fastighetsprisindex så var det nog nära 1995 när det drog iväg i Sverige.

[länk]
Konstigt, jag läser det som att det intresset börjar vakna 1997… fram till dess var det mediokra uppgångar, rekordlåg omsättning och fortfarande lägre än toppen några år tidigare.
 
Z Zodde skrev:
Konstigt, jag läser det som att det intresset börjar vakna 1997… fram till dess var det mediokra uppgångar, rekordlåg omsättning och fortfarande lägre än toppen några år tidigare.
Jo men det var ju pågång redan tidigare, sen finns det säkert exakt statistik från mäklare.
Men jag definierar det som närheten av 1995.😉
 
P paralun skrev:
Jo men det var ju pågång redan tidigare, sen finns det säkert exakt statistik från mäklare.
Men jag definierar det som närheten av 1995.😉
Nej, nån ”pågång” var det inte var snack om. Omsättningen var fortfarande mycket låg, priset hade just börjat gå upp från rock-bottom. Bankerna satt fortfarande överhopade medproblemkrediter


Denna bilden från samma din länk är mer rättvisande. Där ser man att först 1997 blir det det man skulle kunna kalla normala tillstånd.


Eller med siffor
1992-94 sjönk småhus med mer än 15%
1995 steg småhus med 0,5%
1996 steg småhus med 0,5%
1997 steg småhus med 7.0%
1998 steg småhus med 9,6%
1999 steg småhus med 9,2%

Alla som ser ovanstående siffror menar nog att marknaden tog fart 1997.
Men det kan vara bra att läsare får reda på hur DU tolkar siffror...

Du skrev "Jo men kollar man SCB's fastighetsprisindex så var det nog nära 1995 när det drog iväg i Sverige." 😂😂
 
  • Linjediagram som visar prisutveckling för småhus, fritidshus, hyreshus och konsumentpriser från 1981 till 2023. 1997 markerar återgång till normal nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, nån ”pågång” var det inte var snack om. Omsättningen var fortfarande mycket låg, priset hade just börjat gå upp från rock-bottom. Bankerna satt fortfarande överhopade medproblemkrediter


Denna bilden från samma din länk är mer rättvisande. Där ser man att först 1997 blir det det man skulle kunna kalla normala tillstånd
Jag har ett svagt minne av att auktionsliknande budgivning kom som företeelse under den stora uppgången på slutet av 80-talet. Sedan präglades inledningen av 90-talet av osålda objekt och underbud, efter det var det bäddat för allmän acceptans av auktionsliknande budgivning under slutet av 90-talet.

Auktion på privata bostäder har länge förekommit i mindre skala vid exekutiv auktion av kronofogde och liknande situationer men har säkert inte varit det vanliga förfarandet under mitten av 1900-talet.
 
redarn redarn skrev:
Jag har ett svagt minne av att auktionsliknande budgivning kom som företeelse under den stora uppgången på slutet av 80-talet. Sedan präglades inledningen av 90-talet av osålda objekt och underbud, efter det var det bäddat för allmän acceptans av auktionsliknande budgivning under slutet av 90-talet.

Auktion på privata bostäder har länge förekommit i mindre skala vid exekutiv auktion av kronofogde och liknande situationer men har säkert inte varit det vanliga förfarandet under mitten av 1900-talet.
Exekutiv auktion är nåt annat.

Messade en gammal vän , pensionerad fastighetsmäklare, han minns faktiskt inte när budgivning blev vanligast men att det var innan fastighetskrisen dementerar han bestämt. Han beskrev marknaden 1992-97 som en öken…

Att det vid populära objekt förekommit tidigt bestrides inte men som tidigare nämnt hade ingen av mina kollegor på banken hört om det så sent som 1995 (nu var vi iofs på markets å inte på privatsidan)
 
Z Zodde skrev:
Exekutiv auktion är nåt annat.

Messade en gammal vän , pensionerad fastighetsmäklare, han minns faktiskt inte när budgivning blev vanligast men att det var innan fastighetskrisen dementerar han bestämt. Han beskrev marknaden 1992-97 som en öken…

Att det vid populära objekt förekommit tidigt bestrides inte men som tidigare nämnt hade ingen av mina kollegor på banken hört om det så sent som 1995 (nu var vi iofs på markets å inte på privatsidan)
Från KBs söktjänst

Skärmbild från KBs söktjänst som visar två resultat från tidningen Arbetet (1987), med fastighetsannonser märkta "högstbjudande".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
redarn redarn skrev:
Från KBs söktjänst

[bild]
Pris 600000 eller högstbjudande betyder väl att om man inte får bud på 600k så accepterar man högstbjudande under det, det var nog vanligt men långt ifrån nån auktion.

Sen har det självklart förekommit budgivning i alla tider så vet inte vad du vill visa men det var ganska långt ifrån vedertagen försäljningsmetod förrän efter krisen var över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.