Hej,
Tittar på en lösning för att ladda elbil i sommarstugan. Jag har ett rött 3-fas uttag som jag funderar på att nyttja.

Hittat denna

https://www.jula.se/catalog/bil-och.../elbilsladdare/portabel-laddbox-3-fas-019326/ men undrar om någon testat och upplever att det fungerar bra?

Hittat den för ca 4000kr på andra hemsidor.

Någon som vet om denna har inbyggd jordfelsbrytare?

Eller om någon har ett förslag på liknande produkt?

Mvh
 
Jag har en Ctek Njord, kan kombineras med lastbalanserare (Wifi behövs dock).
 
Jag har också en Ctek Njord. Har skrivit om den här och i ett antal efterföljande inlägg.

När jag köpte den hade jag den ofta med mig, nu hänger den nästan permanent på landet då laddnätet byggts ut så mycket.

Idag skulle jag bara köpt en sån för att slippa kalla ut en elektriker för fast installation. Då får man å andra sidan inte bidraget, så ekonomiskt går det på ett ut.
 
Tack för svar!
Lutar helt klart åt en portabel.
Ser att det skiljer lite mellan Jordfelsbrytare typ A eller B. Klarar jag mig med en Typ A eller är det B? Har en Volvo EX40
 
En JFB typ B klarar även av DC-strömmar vilket du kan få med trefasladdare.

De flesta fast monterade elbilsladdare har inbyggt DC-skydd vilket gör att du klarar dig med en JFB typ A.

CTEK Njord klarar sig utan JFB då den har allt inbyggt.
Hur de andra portabla funkar vet jag tyvärr ej.
 
Alla "laddklumpar på sladden" har alla skydd inbyggda. De ska vara märkta med IEC 62752.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Idag skulle jag bara köpt en sån för att slippa kalla ut en elektriker för fast installation. Då får man å andra sidan inte bidraget, så ekonomiskt går det på ett ut.
Jag skulle göra en fast installation i stuga speciellt om elen där inte var på topp. Bra med lastbalansering så man inte tar ner hela stugan i ett. Och med bidraget på 50% är det en ganska bra deal (om stugan ligger nära civilisationen och elektriker vill komma ut)... Skönt med autensiering också så inte en granne eller annat kan koppla på sig om uttaget ska vara utomhus...
 
Lastbalansering behöver man bara om man vill kunna plugga i elbilen utan att tänka på om man sedan kör igång spis och tvätt. Har man lite koll så fungerar det utmärkt med en portabel laddare om man ställer ned laddströmmen till 6-10 A.

CEE-uttaget finns där redan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har man lite koll så fungerar det utmärkt med en portabel laddare om man ställer ned laddströmmen till 6-10 A.
Beror på hur stor huvudsäkringen är hur bra det går. Det är skönt att slippa bry sig om sånt när det kostar så lite att få det installerat.
 
Nej det beror på om innehavaren kan räkna och hålla lite koll på sin förbrukning. Det är inte speciellt svårt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
det beror på om innehavaren kan räkna och hålla lite koll på sin förbrukning.
I en sommarstuga där man ofta har gäster eller som man rent av lånar ut till vuxna barn eller vänner är det lättare sagt än gjort att hålla reda på elförbrukningen. Och i synnerhet om man gärna maxar mängden erbjuden el för ett kortare besök kan det vara svårt.

Och ju mindre man är intresserad, desto större skäl till lastbalansering/-begränsning.

Med det sagt tycker jag inte att det är särskilt svårt trots att jag bara har 16 A huvudsäkring på landet. Men det kräver sitt intresse.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har en easee laddbox monterad på en plåt med urtag för att hänga/bära ansluten med cee don. Så har du redan en box så kan det vara ett alternativ, att få den "ombyggd" det kan du spara lite slantar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.