Hej, har en våtzonsfråga. Vi ska bygga ett badrum där duschen ska placeras i sin egna lilla vrå, vi har tänkt sätta ett duschdraperi eller duschglasvägg för öppningen till resten av badrummet. Själva öppningen till duschen kommer vara 600 mm och själva duschutrymmet ca 900×900. Är det då möjligt att inte behöva betrakta väggen mot duschen som våtzon 1 (väggen med kommoden och toaletten) eller är det ett måste då den är angränsande?

Jag vet inte om det spelar roll men en stor del av badrummet kommer vara snedtak, därav placeringen av badrumsmöblerna. Och på ytterväggen (mittemot väggen av intresse) sitter ett litet fönster.
 
  • Ritning av badrumsplan med mått, inklusive duschplats, toalett och handfat markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du måla väggarna istället för kakel eller vad är du ute efter ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vill du måla väggarna istället för kakel eller vad är du ute efter ?
Något åt det hållet. Spara pengar genom att kakla mindre
 
H Herr Klocka skrev:
Något åt det hållet. Spara pengar genom att kakla mindre
Kan bli snyggt. Kör kakel i duschhörnan och tätskiktet en dm upp i resten av rummet med en klinkerlist som skydd. Sen kan du måla med fullgott skydd på resten av väggarna, finns godkända Våtrumssystem för det.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan bli snyggt. Kör kakel i duschhörnan och tätskiktet en dm upp i resten av rummet med en klinkerlist som skydd. Sen kan du måla med fullgott skydd på resten av väggarna, finns godkända Våtrumssystem för det.
Ok, vad bra! Stort tack @Jonatan79
 
BirgitS
Om du vill kunna få ersättning om det blir en vattenskada genom väggen vid handfatet kanske det är bättre att du frågar försäkringsbolaget än i ett forum fullt med amatörer.

Sen finns det ju målade system som är godkända för användning inne i duschen också.
 
  • Älska
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill kunna få ersättning om det blir en vattenskada genom väggen vid handfatet kanske det är bättre att du frågar försäkringsbolaget än i ett forum fullt med amatörer.

Sen finns det ju målade system som är godkända för användning inne i duschen också.
Jodå, det ska jag absolut göra och tack för att du påpekar det. Vill mest kolla upp ifall detta upplägget är en möjlighet och att vi kan ha det som plan A 🙂
 
BirgitS
Jag tycker det verkar vara en tolkningsfråga när man kollar branschreglerna.
Så här definierar GVK våtzon 1:
  • Väggytor vid duschplatser eller motsvarande och en meter utanför dessa.
  • Om det finns en fast monterad skärmvägg som bekläs med tätskikt räknas väggen mot duschutrymmet och gaveln som våtzon 1. Fast monterad skärmvägg är ej svängbar och går upp till tak.
Illustration som visar våtzon 1 i blått runt duschområdet och golvet, samt våtzon 2 inom 1 meter från duschen i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner

Där alltså gaveln på avgränsningsväggen tillhör våtzon 1. Då är frågan hur man ska tolka det när rummet ser ut som ditt, är hela väggen då gaveln eller inte.

Men om du bara vill måla så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden så finns det ju målade system som är godkända för våtzon 1.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det verkar vara en tolkningsfråga när man kollar branschreglerna.

[bild]
[länk]

Där alltså gaveln på avgränsningsväggen tillhör våtzon 1. Då är frågan hur man ska tolka det när rummet ser ut som ditt, är hela väggen då gaveln eller inte.

Men om du bara vill måla så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden så finns det ju målade system som är godkända för våtzon 1.
Det beror nog även på var själva duschblandaren är monterad, det kanske firman som ska bygga badrummet kan svara på, så det inte behöver bli en avvikelse i våtrumscertifikatet.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det verkar vara en tolkningsfråga när man kollar branschreglerna.

[bild]
[länk]

Där alltså gaveln på avgränsningsväggen tillhör våtzon 1. Då är frågan hur man ska tolka det när rummet ser ut som ditt, är hela väggen då gaveln eller inte.

Men om du bara vill måla så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden så finns det ju målade system som är godkända för våtzon 1.
Har försökt kika på de där bilderna jag med och tyvärr kan ingen rakt av appliceras på vårt badrum…
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror nog även på var själva duschblandaren är monterad, det kanske firman som ska bygga badrummet kan svara på, så det inte behöver bli en avvikelse i våtrumscertifikatet.
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon branschregel som handlar om var blandaren sitter utan det handlar väl bara om området som blir blött och en marginal kring det eftersom man vet att vattnet kan rinna lite sidledes bakom kaklet.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
BirgitS
H Herr Klocka skrev:
Har försökt kika på de där bilderna jag med och tyvärr kan ingen rakt av appliceras på vårt badrum…
Precis, tolkningsfråga. Kanske det går att fråga BKR, förutom försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror nog även på var själva duschblandaren är monterad, det kanske firman som ska bygga badrummet kan svara på, så det inte behöver bli en avvikelse i våtrumscertifikatet.
Troligast är nog att duschblandaren placeras på väggen till höger
 
  • Ritning av badrum med mått, visar placering av sanitetsarmaturer, trolig placering av duschblandare markerad på höger vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Herr Klocka skrev:
Troligast är nog att duschblandaren placeras på väggen till höger
Med en glasdörr gissar jag att bara själva duschutrymmet är zon 1, ej utanför.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.