1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
    Vi har gräsmatta på båda sidor av huset, gräs blandat med mossa. Kanske 600 kvm att klippa.
    Efter diverse ombyggnationer är gräsmattan gropig här och var och innehåller lut och endel ytor som är
    svårare än andra. En självgående gräsklippare är såklart att föredra men här finns styrka och rejäl stönighet
    så allt funkar. Vi har stenläggningar, träd och buskar så vår gräsklippning är alltid en utmaning.

  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
    Vi är 4 personer i hushållet och alla hjälps åt med att klippa gräset. Åldrar 16-56 år.
    Låt oss alla utvärdera klipparen så får ni synpunkter från 4 olika åldersgrupper.
    Grabbarna ser gräsklippning som motion och en chans att få brunbränd kropp gratis! ;-)
    Pappa och mamma klipper mest för att få lika snygg matta som grannen på andra sidan häcken.
    Hoppas få chansen att prova en av många fina klippare och få en perfekt gräsmatta på köpet!
 
Vi är intresserade av att testa en batterdriven klippare som driver själv.
Den kommer utvärderas vid vårt fritidshus i Bohuslän.
Gräsytan är cirka 287 m² och uppdelad enligt bild.

Flygbild av en tomt med markerade gräsytor fördelade på tre nivåer och olika lutningar.

Tomten består av tre nivåer och den nedre gräsplätten lutar en del. Så pass att man riskerar att halka i foppatofflorna och hamna under klipparen...

Vi är lämpliga att testa av följande skäl.
Jag är en analytisk djäkel. Är van vid att utvärdera och formulera resultat. Avskyr bensinklippare och älskar batterdrivet.
Farsan -som klipper rätt ofta- är 90 år och rätt krum numera. Han klarar inte längre av den gamla bensinklipparen när den skall flyttas uppför slänten.
Systerdottern är ung och tillbringar gärna tid i stugan. Hennes utsagor om hur klipparen fungerar kommer bli värdefulla.

Jag har aldrig använt en klippare med självgående drift. Måste kännas som fusk!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Hej! Skulle vara superkul att vara testpilot!
1. Ca 400 kvm klassisk gammal villatomt med massor av träd och buskar, skrymslen och vrår.
2. För att jag skulle bli så himla glad! (Möjligen än större lycka för våra fina grannar som väntar tillökning och slipper bensinklipparbuller när den lille kanske sover 😂)
3. Check
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Min tomt har fyra olika gräsytor med olika karaktär, totalt ca 600 kvm gräs. Den stora är till för spel som krocket och vollyboll. Sen är det en del med lummiga träd och bärbuskar. Här står ofta trädgårdsmöbler så det blir en del start och stopp för att flytta möbler. En smal gräsyta på framsida längs vägen. Sen en liten gräsyta för parkering.

Jag är lämplig som testare då jag tycker om gräs och jobbar en del med gräsmattan för att få den fin. Jag tycker det är roligt med maskiner och gillar speciellt batteridrivna. Har tidigare använt bensindrivna klippare, el-klippare med sladd och handjagare. Nu har jag en svårstartad bensinklippare som jag gärna blir av med. Vore skönt med en tystare och mer miljövänlig variant. Med en ny klippare så kan både min fru och mina vuxna barn också köra och testa den.
 
1. Tänkte låta mina föräldrar testa den på sin ca 800 kvm gräsmatta. Gräsmattan var en gång i tiden plan men är numera rätt ojämn. Förutom gräs innehåller den även en del mossa.

2. Tidigare i år hade jag äran att vinna en kanklippare av märket sthil. Den är helt underbar att arbeta med och gör sitt jobb mer än väl. Sonen sommar i yngre tonåren ska hjälpa till att klippa gräsmattan hos morfar/mormor. Men det hade känts väldigt mkt tryggare om han klipper med en eldriven maskin jämfört med den gamla klippo som just nu bor hos dem. Att det sedan garanterat alltid funnits fulladdad batterier hade helt klart varit ett plus, för om vi får turen att även testa den vanliga klipparen kan batterierna lätt tas med till den aktuella trädgården.
 
A antonkag skrev:
Hej! Jag köpte för något år sedan ett hus ute på en ö som jag håller på att renovera. Har en gräsmatta på ungefär 300 m2, tyvärr mycket mossa på baksidan, men framsidan ner mot vattnet är det fint gräs. Det följde med en gammal Husqvarna klippare när jag köpte huset, men den börjar ha gjort sitt. Det skulle hjälpa mig väldigt mycket med en ny, är verkligen sugen på en batteridriven. Tack för en bra hemsida!
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har en tomt på ca 600kvm som idag klipps med en äldre elektrisk klippare från Stiga som snart behöver bytas ut. den har fungerat väl i många år. Tomten är uppdelad i tre områden med trappor mellan och en del av tomten lutar dessutom kraftigt, så en robot är inte aktuell.

Jag kommer vara en bra testare, då jag dels gillar att skriva och dela med mig av erfarenheter men framförallt för att jag ställer stora krav på de prylar jag har och använder om det så är verktyg, bilar eller maskiner.
Skulle helst testa en klippare med mulcher möjlighet då jag tror att det är bättre för gräsmattan än en maskin med uppsamlare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Tjena jag har en gräsmatta på ca 40kvm
Ganska ny gräsmatta ny inflyttad i rimbo ganska rak o fin gräsmatta och har tyvärr ingen gräsklippare för tillfället har lånat hittills jag hoppas jag kan vinna en gräsklippare som inflyttnings present
Ha det bra så länge MVH Cüneyt
 
Gräsmattans storlek och karaktär:

Min gräsmatta är 500m² stor och har lite av allt – plana ytor, några backar och en omgivning av blommor och träd. Trädgården används flitigt av både familjen och våra busiga husdjur.

Motivering:

Varför ska just jag få testa gräsklipparen? Låt mig förklara! För det första har jag skött om gräsmattor i så många år (10) att jag nästan kan prata med grässtråna. Jag har provat alla möjliga gräsklippare, och kan nog skriva en avhandling om deras för- och nackdelar. Men har aldrig haft en elektrisk så det passar mig som hand i handske.

Men det slutar inte där. Jag älskar att hålla min trädgård i toppskick, och det betyder att jag klipper, vattnar och gödslar som om det vore ett högst professionellt jobb. Min trädgård är min stolthet, och jag är fast besluten att den alltid ska se grön och frodig ut.

Jag är också en tekniknörd när det kommer till trädgårdsredskap. Om det finns en ny pryl som kan göra jobbet bättre eller snabbare, vill jag testa den. Och jag lovar, om jag får den här gräsklipparen, kommer jag att testa varje funktion och innovation som finns.

Sist men inte minst, jag älskar att dela mina trädgårdsäventyr med andra. Så ni får en engagerad testperson för en vekligt djup recension

Så, varför inte låta en gräsälskande, tekniknördig, forum-entusiast testa en gräsklippare?
 
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
Cirka 750 kvm gräsmatta. Lite små gropig och sluttar en del på sina ställen men på det stora hela rätt okej! Vi har en del planteringar, träd och buskar m.m utspritt på tomten så lite knixigt blir det.

2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.

Jag och min sambo skulle vara utmärkta testare av denna. Speciellt min sambo som är teknik/maskin/prylnörd av RANG och älskar nya maskiner till trädgården. Han kan skriva en hel avhandling om produkten sedan. Att hålla vår gräsmatta i fint skick är något av en sport för honom. Han fyller dessutom 40 i år.... Vår gamla bensindrivna gräsklippare har även sagt adjö. En tystare variant vore guld då vi ofta är ute i trädgården och pysslar på kvällstid. Barnen är då inne och sover med baby-monitor på. Vore toppen att kunna höra barnen när de vaknar.
 
Tack alla som har varit med och tävlat, då var tävlingen avslutad. Nu har juryn enats om fem vinnare som får långtidstesta varsin batterigräsklippare där hemma:

@Villa1949 - Stiga Collector 548e S Kit
@dof - Ryobi RY36LMXSP53A-160
@it-snubben - Stiga Combi 753e V Kit
@Myckling - Husqvarna LB 144i
@Fario - Stihl RMA 448.3 V

Grattis! Vi skickar klipparna till adressen ni har angett i profilen. Jag ser fram emot att få era testresultat formulerade i 50 ord efter sommarens gräsklippning, senast 2024-08-31 i ett pm till mig.

Lycka till med gräsklippning och långtidstest :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Woho! Jippi vad kul!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det var roligt. Nu ska roybin få visa vad den går för 😁
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Så underbart @Marlen Eskilsson

Jag känner mig som ett litet barn. Vi köper allltid oexklusiv utrustning -ofta ett par generationer gamla på utförsäljning- och jag ser fram mot att få testa lite finare grejer!

PS. Om det underlättar kan vi hämta ”vår” klippare hos er. Jag kan svänga av på väg från jobbet i Malmö.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har en tomt på 1000 kvm, ganska plant och blandad kvalitet - bitvis en hel del ogräs. Har idag en bensindriven Stiga muliklipp, tungt och brötigt. Tankar på att byta till en miljövänlig eldriven, så vore toppen att få testa:)
 
U
Har 2200kvm tomt varav 1700kvm gräs av så kanske för stor för en elklippare egentligen. Gräset är av väldigt blandad kvalitet då den som ägde huset tidigare var gammal och hade svårt att sköta om trädgården. Men det försöker vi ändra på. I dagsläget så klipper vi med en bensindriven gåklippare vi ärvt och som krånglar lika många timmar som den fungerar.

Så även om gräsmattan är stor så vore en elklippare ändå kanon då vi är omringade med flerfamiljshus som ljudet studsar mot, det gör att man inte kan klippa på de tider som egentligen skulle passa oss. Vi har nämligen blivit föräldrar för första gången för 5 veckor sedan och det är underbart, men att trädgårdssysslorna får lida. Att den låga ljudnivån kunna klippa på obekvämare tider men också kunna ha lilla tjejen i bärsele medans man klipper skulle underlätta så mycket för oss!
Självklart kommer jag även djupdyka, nörda ner mig och skriva en recension efter ett tags användning, som den provningsingenjör jag är.

Edit: Såg nu att tävligen är avgjort, stort grattis till vinnarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.