Hej,

Jag håller på att bygga ett garage och bor i ett nybyggt hus med en 16A säkring.

Vad är det för typ av kabel som skall dras till garaget? Är det en EKKJ 5G2.5 (5-ledarkabel) jag skall ha eller någon annan typ?

Vad har jag för alternativ och vad bör jag göra?
 
Gräv ner ett gult kabelskyddsrör med slät insida mellan huset och garaget. Minst 35 cm djupt till ovankanten på skyddsröret. Hur många meter är det mellan garaget och huset?
 
J Josth skrev:
Gräv ner ett gult kabelskyddsrör med slät insida mellan huset och garaget. Minst 35 cm djupt till ovankanten på skyddsröret. Hur många meter är det mellan garaget och huset?
Skyddsröret har jag skaffat och skall gräva ner. Det är ca 40m
 
Ok. Det är ganska långt. Beroende på hur långt från transformatorstationen du bor kan man behöva räkna på kabeldimensionen. Viktigt att först klara ut vilka el-prylar du ska ha i garaget först.
 
J Josth skrev:
Ok. Det är ganska långt. Beroende på hur långt från transformatorstationen du bor kan man behöva räkna på kabeldimensionen. Viktigt att först klara ut vilka el-prylar du ska ha i garaget först.
Inget märkvärdigt. En luftvärmepump. 2-3 uttag för belysning och kanske 6 uttag inne i garaget.

Inga tunga grejer såsom liftar och annat.
 
Du har inga planer på sätta in en eller flera elbils-laddare i garaget?
 
Inget vatten och avlopp indraget? Ingen varmvattenberedare? Låter som det bara blir en spartansk belysning.
 
A avh67f skrev:
Du har inga planer på sätta in en eller flera elbils-laddare i garaget?
Jo, kanske i framtiden men om 2-3 år
 
J Josth skrev:
Inget vatten och avlopp indraget? Ingen varmvattenberedare? Låter som det bara blir en spartansk belysning.
Inget vatten eller avlopp nej
 
S Screed skrev:
Jo, kanske i framtiden men om 2-3 år
Då drar du fram en 5X6 mm2 så blir det inga problem i framtiden, kostar lite mer nu, men priserna stiger och del lönar sig.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då drar du fram en 5X6 mm2 så blir det inga problem i framtiden, kostar lite mer nu, men priserna stiger och del lönar sig.
EKKJ? Har du lust att länka till något ställe man kan skaffa det?
 
S Screed skrev:
EKKJ? Har du lust att länka till något ställe man kan skaffa det?
Inte EKKJ ta N1xv, mjuk och fin, EKKJ har en exentrisk jordfläta och är lite marig att ansluta och är lite billigare. Kolla in varuhusen dom har dom och jämnför priserna. Bara slå in N1XV 5x6.
 
J jonaserik skrev:
N1XV 5x6
J jonaserik skrev:
Inte EKKJ ta N1xv, mjuk och fin, EKKJ har en exentrisk jordfläta och är lite marig att ansluta och är lite billigare. Kolla in varuhusen dom har dom och jämnför priserna. Bara slå in N1XV 5x6.
Tack!
 
D
Om möjligt, förlägg din 5G6 direkt från mätarskåpet, inte från centralen i huset.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
D datja skrev:
Om möjligt, förlägg din 5G6 direkt från mätarskåpet, inte från centralen i huset.
Jajamän, det är tanken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.