nino nino skrev:
Grattis eller vad man ska säga 🙂
Tackar!

Ska bara helsvetsa ramen och trycka i några bussningar i länkarmar, och sen står han på hjul.. jag gissar att det kommer kännas ungefär som efter barnens förlossning.. 😂
 
  • Gilla
  • Älska
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tackar!

Ska bara helsvetsa ramen och trycka i några bussningar i länkarmar, och sen står han på hjul.. jag gissar att det kommer kännas ungefär som efter barnens förlossning.. 😂
hur mycket väger den?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tackar!

Ska bara helsvetsa ramen och trycka i några bussningar i länkarmar, och sen står han på hjul.. jag gissar att det kommer kännas ungefär som efter barnens förlossning.. 😂
Har du jobbat lite varje dag/vecka eller har du haft nåt längre stopp i bygget?
 
S Stefansod68 skrev:
hur mycket väger den?
Har inget bra sätt att väga än, men jag skulle gissa runt 100 kg...

Jag har ställt mig själv på en våg och lyft i bak- och fram-kant, dragit av min vikt och lagt ihop det hela... Då hamnade jag på ungefär 100 kg ..
Jag behöver ju nå 700 kg för att slippa ansöka om dispens för mina 146 pigga kusar, så jag tänker inte såå mycket på vikten... 😄
 
nino nino skrev:
Har du jobbat lite varje dag/vecka eller har du haft nåt längre stopp i bygget?
Jag har nog gjort något varje månad i alla fall, men det var ett tag mellan hela ramen förutom bakdelen var klar, och jag köpte den krockade Miatan som det gick ganska sakta...

Att räkna på hjulupphängningen tog också en del "oproduktiv" tid i anspråk...
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har inget bra sätt att väga än, men jag skulle gissa runt 100 kg...

Jag har ställt mig själv på en våg och lyft i bak- och fram-kant, dragit av min vikt och lagt ihop det hela... Då hamnade jag på ungefär 100 kg ..
Jag behöver ju nå 700 kg för att slippa ansöka om dispens för mina 146 pigga kusar, så jag tänker inte såå mycket på vikten... 😄
Det är helt normalt att stänkskärmarna är i 5mm stål...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är helt normalt att stänkskärmarna är i 5mm stål...
Japp! Och jag behöver blyklädda stolar man vet ju aldrig om man kör över ett radioaktivt hål...
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Golvet under stolen är ändå vettigt med viktplattor precis som på roadracing bilar. Låg tyngdpunkt och skyddar lite från islag om det är nån sten på en grusväg eller så
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Jag var tvungen att skruva dit upphängningen fram, även om det är en hel del kvar att svetsa bak...
Ramberättelse för fordon med installerad framupphängning i en välorganiserad garageverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Totte_S och 10 till
  • Laddar…
Grannen undrade nog vad ni gjorde i garaget 😄

Är det färdig plastkaross till dom där eller ska den också tillverkas?
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hehe... Försökte få grabben att studsa lite först, han har snyggare ben.. 😂
Men tyvärr räckte inte vikten till, det blev inte så effektfullt på film....

Det finns färdig plast att köpa, men störst urval i England såklart... Nuförtiden är ju allt därifrån hopplöst dyrt, så jag gör nog själv...
Här i Sverige finns det till "vanlig" Super Seven, vet inte om det är någon som tillverkar till min som är bredare och längre...
Det är främst skärmar bak och noskonen som är knepig och får göras i glasfiber.. huv resten av täckningen av bakdelen och delen över ratten (heter scuttle på engelska, vet inte vad den heter på svenska) blir nog att göra i aluminium... Helst hade man ju velat göra allt i alu, men livet har ett slut och jag är relativt säker på att jag inte skulle hinna lära mig knacka plåt såpass bra att jag blir nöjd innan det är dags att släcka lampan....
 
  • Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ritade och räknade lite på det, och en sån tank skulle hamna på runt 40 liter, 45 som max, men det skulle ge en del fördelar för paketeringen....

Tanken på bilden ovan (tillsammans med den andra tanken som inte syns) blir runt 50, kanske max 55 liter....

Är det värt att offra lite räckvidd och enkelheten med att använda Miatans tankarmatur för lite bagageutrymme?
Jag vet inte riktigt hur du skall använda bilen men är det mest bus och bana så hade jag inte varit främmande för en 25-30liters tank. Men det är ju jäkligt smidigt med en färdig tankarmatur som man redan har.

Jag körde med en 30 liters tank + 1,5 liter catch i Porschen. Tycker det fungerade bra trots att den drog 3liter/mil vid bankörning. Man tuffade ledigt 35 mil på landsväg om det behövdes.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag vet inte riktigt hur du skall använda bilen men är det mest bus och bana så hade jag inte varit främmande för en 25-30liters tank. Men det är ju jäkligt smidigt med en färdig tankarmatur som man redan har.

Jag körde med en 30 liters tank + 1,5 liter catch i Porschen. Tycker det fungerade bra trots att den drog 3liter/mil vid bankörning. Man tuffade ledigt 35 mil på landsväg om det behövdes.
Tja, jag vet inte riktigt än.. det lär inte bli några långresor, bagageutrymme eller ej.. 😂

Det drar ju lätt iväg i tusenlappar om man ska ha nån eftermarknadsarmatur plus en pump och en tryckregulator... Å andra sidan har man igen det när man ska turboladda sen... 🤔
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nån kanske var nån ide om hur man löser det här utan att kapa wiren ..
[bild]
Ja, det sitter sådana här på tex mopeder för att anpassa vajer likt din till handtaget. Metallisk vajerändhylsa för anpassning till handtag på fordon som mopeder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
G Guson skrev:
Ja, det sitter sådana här på tex mopeder för att anpassa vajer likt din till handtaget. [bild]
Japp, har letat efter större såna, men inte lyckats hittta..... Det ska vara 10 mm diameter på dem ..

Tack för tipset i alla fall! 👍
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.