Äsch. Man sparar ju bara sådant som räknas som värdehöjande enligt dagens godkända avdrag (som framöver visserligen kan ändras). Eftersom jag byggde i egen regi ligger hela mitt husbygge i pärmen så den är tjock - och "värd" en hel del.

Men det var också lätt att fixa deklarationen då jag sålde mitt förra, 80åriga hus, då jag hunnit investera en del i detta under 20 års ägande.
 
yonna yonna skrev:
Man sparar ju bara sådant som räknas som värdehöjande enligt dagens godkända avdrag
Så man ska "efterskänka" avdrag för renoveringar de senaste fem åren? Kanske om man tycker illa om pengar...
 
Nu är vi utanför ämnet.
Men vi köpte ett hus som saknade allt för 600", el, vatten, avlopp, ytskikt, yttertak, kök mm.
Vi färdigställde huset för 650" Allt drog vi av när vi sålde efter 16 år för 2,3 milj, vilket godkändes.
Vi hade ju inte gjort den vinst vi gjorde om huset saknat allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte mycket du kan dra av alls efter mer än 5år.
En nyinstallation, t.ex. ett avloppssystem kan du dra av till 100% hur långt tillbaka som helst.
För reparationer, typ ommålning, gäller 5 år.
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En nyinstallation, t.ex. ett avloppssystem kan du dra av till 100% hur långt tillbaka som helst.
För reparationer, typ ommålning, gäller 5 år.
Ska man följa reglerna till punkt och pricka så kan du inte dra av ett nytt avlopp som installerades för 6 år sen om det nya "bara" ersatte ett befintligt som var 100 år gammalt. femårsregeln är väldigt fyrkantig.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det kan man. Är tjänsten (anslutning) utförd kan den inte tas tillbaka, i alla fall inte tio år senare när frågan är preskriberad.
Anslutningen är en sak, men nu menar jag själva den löpande delen att tillhandahålla kommunalt avlopp. Menar du alltså att den blir helt gratis för tid och evighet om kommunen t.ex. glömt bort att fakturera anslutningsavgiften?
 
När huset väl är sålt är det väl upp till köparna att gå igenom dokumentation och efterfråga det som ev saknas. Inte kan säljaren behöva spara kvitton längre tid än skattemyndigheten kräver pga avdragen?

Om inte "gratis avlopp" tagits upp som en stor fördel så känns det inte som något köparen kan klaga på långt senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Anslutningen är en sak, men nu menar jag själva den löpande delen att tillhandahålla kommunalt avlopp. Menar du alltså att den blir helt gratis för tid och evighet om kommunen t.ex. glömt bort att fakturera anslutningsavgiften?
Sorry, då missförstod jag. Nej, det menar jag inte. Däremot antar jag att det faller på kommunen att sätta en schablontaxa för dem som har avlopp men inte vatten. Har de inte gjort det kan man nog med viss rimlighet ifrågasätta på vilken grund man ska betala.

Framåtsyftande är vi dock överens om att kommunen har rätt att ta ut en löpande avgift.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Göteborg har schablon

För småhusfastighet där vattenförbrukningen inte mäts eller som har egen vattentäkt beräknas rörlig avgift för dricksvatten och/eller spillvatten för 100 m3 per år.

Rörlig avgift Spillvatten /m3
9,68 ex moms
12,10 inkl moms

Plus en fast avgift på 1 451 för småhus eller 3 481 för qn 2.5.
https://goteborg.se/wps/portal/star...for-vatten-och-avlopp/vatten--och-avloppstaxa

Kungsbacka har differentierad avgift beroende på antal boende

Avgift för kommunalt avlopp, inte dricksvatten​


Tabellen listar avgift för kommunalt avlopp, inte dricksvatten
ÅrsavgiftKostnad 2023Kostnad 2024
Avlopp obebodd fastighet1 660 kr/år1 740 kr/år
Avlopp 1 person2 715 kr/år2 850 kr/år
Avlopp 2 personer3 770 kr/år3 960 kr/år
Avlopp 3 personer4 825 kr/år5 070 kr/år
Avlopp 4 personer5 880 kr/år6 180 kr/år
Avlopp 5 personer6 935 kr/år7 290 kr/år
Avlopp 6 personer7 990 kr/år8 400 kr/år
Sommaravlopp2 926 kr/år3 072 kr/år

Stockholm har samma som här, man ska komma överens om en lösning hur det ska mätas...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Däremot antar jag att det faller på kommunen att sätta en schablontaxa för dem som har avlopp men inte vatten. Har de inte gjort det kan man nog med viss rimlighet ifrågasätta på vilken grund man ska betala.
Jo, så klart, alternativt att det än i dag är gratis som TS menar att det var vid anslutningstillfället (vilket förvisso låter konstigt, men men...). Men det borde ju rimligtvis framgå av VA-taxan, det är ju extremt grundläggande prylar som kommunen måste ha koll på.

Det jag ser framför mig är kanske att TS anslutning aldrig kommit in i rullorna av någon anledning, vilket nu har uppdagats och att det därmed fallit på den nya fastighetsägaren att bevisa att anslutningen överhuvudtaget slutförts och betalats. Det låter konstigt om det kort och gott skulle handla om att kommunen upptäckt en 10 år gammal faktura som de anser är obetald.
 
Det kan väl knappast åligga fastighetsägaren att bevisa att en faktura utfärdad till någon tidigare ägare betalats?

Den som har ett krav måste rimligen bevisa att kravet är korrekt.

Jag ser framför mig hur kommunens arkiv brinner upp och sedan skickar man nya fakturor på anslutning av VA eftersom "enligt våra register har anslutningen inte betalats".
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Det kan väl knappast åligga fastighetsägaren att bevisa att en faktura utfärdad till någon tidigare ägare betalats?
Nej, det är det jag menar. Frågan måste i grund och botten handla om något annat, t.ex. att kommunen menar att fastigheten är olovligt ansluten. Och att det då indirekt landat i att kommunen vill ha "kvitto på avloppsanslutning".
 
P
krillek krillek skrev:
Ska man följa reglerna till punkt och pricka så kan du inte dra av ett nytt avlopp som installerades för 6 år sen om det nya "bara" ersatte ett befintligt som var 100 år gammalt. femårsregeln är väldigt fyrkantig.
Jodå, precis som du kan dra av kostnaden för ett nytt kök, bara du antingen bygger ett nytt kök i en annan del av huset eller ändrar planlösningen på köket.
Skatteverket har dessa köksändringar som exempel på vad som är avdragsgillt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
P polaris78 skrev:
även om man hade sparat räkningen så kan man ju inte egentligen bevisa att den är betald när inte banken kan få fram uppgifterna för det är mer än 10 år sen..
Visst hade det varit bra att ha den kvar nu men tyvärr verkar den ha blivit slängd vid nån flytt eller rensning av gamla papper.

dom har frågat banken om det gick att få fram men det är helt borta efter 10 år och det gäller swedbank
Fick ni inget pappersdokument när ni fick lånet?
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fick ni inget pappersdokument när ni fick lånet?
det har hittats lite papper från när lånet togs men det finns ingen vettig hjälp från det . lånehandlingarna visar ju bara summan som lånats och att den betalats ut till konto xxxxxxxxxxxx sen har räkningen betalats från det kontot.

Banken har redan letat och grävt både i lånet och kontot och problemet är att allt är mer än 10 år sen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.