P pmd skrev:
Vad innebär det i praktiken?
Moms
 
P paralun skrev:
Jo men nu behövs det då ett dyrbart lager.....
Nej, det är något du hittar på.
Den där lilla vindkraftsparken fyller bara några ordinära gastuber, som dom sedan säljer till de som köper vätgas. Varför förstår du inte det?

Ett stort lager är ju bara för någon som vill säsongslagra. Det lär inte vara aktuellt för en liten vindkraftspark. Det är mest en halmgubbe du håller på med.

I Danmark kan det vara så enkelt att dom inte har något lämplig berg att bygga lagret i. Går inte med vad som helst. Och då faller ideen i Danmark pga det. Men Sverige har gott om lämpligt berg.
P paralun skrev:
sen finns det inga genvägar eftersom ingen vill bygga "Hindenburg"-anläggningar pga vätgas egenskaper inte ens för småskaligt bruk.
Det är är på samma nivå som att kärnkraftverk är atombomber som bara väntar på att flyga i luften.

Kanske är så att kärnkraftsanhängare inte har sakliga argument och måste förfalla till den där typen av svammel.
P paralun skrev:
Och nog blir det dyrt som ledde till att danska regeringen "satte ner foten" för en vätgaslänk mellan Danmark och Tyskland.

[länk]
Du behöver försöka läsa vad som står. Du gör inte det.
Staten hittade på att göra en kraftig vätgas-pipeline. Och krävde av näringslivet att köpa stor kapacitet den. Vilket inte näringslivet hade lust att binda upp sig på. Det var helt enkelt inte en kommersiellt gångbar fantasi.

Staten hade fladdrat iväg i fantasivärlden som vanligt. Och när fantasierna träffade verkligheten (privat näringsliv) så föll dom platt. Det positiva här är att staten backade från fantasierna. Det hör inte till vanligheten. Det är kapitalister som har kompetensen att kunna räkna fram lönsamma projekt. Inte staten. Det staten gör är på Trabant-nivå.

Det har exakt inget med det du påstår att göra. Du har helt enkelt inte läst texten det minsta lilla. I alla fall inte förstått vad som står där.
 
D daVinci skrev:
Nej, det är något du hittar på.
Den där lilla vindkraftsparken fyller bara några ordinära gastuber, som dom sedan säljer till de som köper vätgas. Varför förstår du inte det?

Ett stort lager är ju bara för någon som vill säsongslagra. Det lär inte vara aktuellt för en liten vindkraftspark. Det är mest en halmgubbe du håller på med.

I Danmark kan det vara så enkelt att dom inte har något lämplig berg att bygga lagret i. Går inte med vad som helst. Och då faller ideen i Danmark pga det. Men Sverige har gott om lämpligt berg.

Det är är på samma nivå som att kärnkraftverk är atombomber som bara väntar på att flyga i luften.

Kanske är så att kärnkraftsanhängare inte har sakliga argument och måste förfalla till den där typen av svammel.

Du behöver försöka läsa vad som står. Du gör inte det.
Staten hittade på att göra en kraftig vätgas-pipeline. Och krävde av näringslivet att köpa stor kapacitet den. Vilket inte näringslivet hade lust att binda upp sig på. Det var helt enkelt inte en kommersiellt gångbar fantasi.

Staten hade fladdrat iväg i fantasivärlden som vanligt. Och när fantasierna träffade verkligheten (privat näringsliv) så föll dom platt. Det positiva här är att staten backade från fantasierna. Det hör inte till vanligheten. Det är kapitalister som har kompetensen att kunna räkna fram lönsamma projekt. Inte staten. Det staten gör är på Trabant-nivå.

Det har exakt inget med det du påstår att göra. Du har helt enkelt inte läst texten det minsta lilla. I alla fall inte förstått vad som står där.
Jo i Danmark gick man bet på att få tillräckligt många aktörer att teckna avtal och sannolikt så såg man det som omöjligt att få slutkunder att betala kalaset.

Om du vill förkovra dig så har tyska Siemens skissat på ett antal lösningar.
https://xcelerator.siemens.com/global/en/industries/chemical-industry/applications/hydrogen.html

Gemensamt är att det blir mycket dyrt.

Sen finns det inga genvägar med vätgas pga av dess egenskaper, vi kan ju inte bygga nya Hindenburg där vi fick en brutal läxa när Hindenburg exploderade. Men man kan ju alltid chansa i sin desperation att slippa kärnkraft.....
 
Exploderade Hindenburg? Jag skulle snarare beskriva det som en hastig brand. Vätgas har för delen att den stiger vid läckage och den typ av allvarliga olyckor som skett vid gasläckor kan därför inte ske med vätgas.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Exploderade Hindenburg? Jag skulle snarare beskriva det som en hastig brand. Vätgas har för delen att den stiger vid läckage och den typ av allvarliga olyckor som skett vid gasläckor kan därför inte ske med vätgas.
Jo definitionen kan diskuteras men vätgas är inte så skoj att hantera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_disaster

Så all hantering inkl all utrustning inkl lager är mycket reglerat.

Snabbt hittat därute där man även kan se hela regelverket.
https://www.msb.se/contentassets/0cb4505a592d4b51bca158a8fb3fd0d0/pm-forremiss.pdf
 
P paralun skrev:
Jo i Danmark gick man bet på att få tillräckligt många aktörer att teckna avtal och sannolikt så såg man det som omöjligt att få slutkunder att betala kalaset.
Det ser ut som du förstår att det du skrev var fel. Men vill inte medge faktum.
Det var alltså staten som fantiserade ihop ett projekt som saknade kommersiell grund.
Och det är väl bra att dom lägger ned det. Istället för som vanligt köra sådana och skicka räkningen till skattebetalarna.
Finns ju risk att man fantiserar ihop kärnkraftsprojekt där skattebetalarna för lida. Och det vill vi ju slippa.

P paralun skrev:
Om du vill förkovra dig så har tyska Siemens skissat på ett antal lösningar.
[länk]

Gemensamt är att det blir mycket dyrt.
Kollade på hydrogen storage där. Men det stod inte mycket. Inget om att det skulle vara dyrt.

P paralun skrev:
Sen finns det inga genvägar med vätgas pga av dess egenskaper,
Finns det genvägar med något annat?
P paralun skrev:
vi kan ju inte bygga nya Hindenburg
Nu är det nog bara i din fantasi sådana planer finns. Men i sig är det väl inget problem att bygga en Hindenburg. Den var byggd för helium och det finns väl inget som indikerar att det inte skulle gått bra. Luftskeppen hade ingen besvärlig olycksstatistik vad jag förstår.

Men din tanke är kanske att väte är farligt och därmed skall inga kärnreaktorer byggas. Där används nämligen väte. Blir ju inget bra om kärnreaktorerna exploderar. Så jag förstår din rädsla för kärnkraft.
 
D daVinci skrev:
Det ser ut som du förstår att det du skrev var fel. Men vill inte medge faktum.
Det var alltså staten som fantiserade ihop ett projekt som saknade kommersiell grund.
Och det är väl bra att dom lägger ned det. Istället för som vanligt köra sådana och skicka räkningen till skattebetalarna.
Finns ju risk att man fantiserar ihop kärnkraftsprojekt där skattebetalarna för lida. Och det vill vi ju slippa.


Kollade på hydrogen storage där. Men det stod inte mycket. Inget om att det skulle vara dyrt.


Finns det genvägar med något annat?
att
Nu är det nog bara i din fantasi sådana planer finns. Men i sig är det väl inget problem att bygga en Hindenburg. Den var byggd för helium och det finns väl inget som indikerar att det inte skulle gått bra. Luftskeppen hade ingen besvärlig olycksstatistik vad jag förstår.

Men din tanke är kanske att väte är farligt och därmed skall inga kärnreaktorer byggas. Där används nämligen väte. Blir ju inget bra om kärnreaktorerna exploderar. Så jag förstår din rädsla för kärnkraft.
Jo nu var det LKAB, SSAB, Vattenfall, H2GS samt finska Outokompo som såg en affärside med fossilfritt stål.
Men nu krävde de att någon skulle "severa" elen som behövs för att tillverka vätgasen som behövs.
När nu ingen serverar elen så är det knepigare men jag tror själv på vätgasen om man bygger sig ett par SMR reaktorer själv på vardera sidan av svensk/finska gränsen. Det är ju inga "fattiga" bolag.
Men då kan stålplåten bli skitig av att kärnkraftsel använts men man kan säkert hitta på någon "green washing".

Eller flytta alla stålverk till Indien eller Kina, case closed.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
lilytwig lilytwig skrev:
Moms
I så fall är det både lite löjligt och dessutom troligen inte så betungande för bolaget som ska betala skatt för varje delmoment i bilmonteringen. Eftersom det bara är slutkunden som betalar riktiga pengar så kan bolaget automatisera de fiktiva momsbetalningarna.
 
Redigerat:
P
D daVinci skrev:
Men din tanke är kanske att väte är farligt och därmed skall inga kärnreaktorer byggas. Där används nämligen väte.
HPM-reaktorer är väl inte så vanliga?
 
P pmd skrev:
Det gick bra ganska länge i Sverige. Vad har ändrats?
En massa nya kablar från Norge o Sverige.
 
P pmd skrev:
HPM-reaktorer är väl inte så vanliga?
??
Vätgas används för kylning av generatorer. T ex i Ringhals kärnkraftverk.

Om nu paralun är så bekymrad över vätgasens explosions/brandrisk så borde han således verkar för att Ringhals stängs ned omgående.

Sedan får vi se om paralun är konsekvent, eller bara en ...?
 
P
Så länge man inte bygger en RBMK-reaktor så tror jag inte att det är något problem med kärnkraft och vätgas. :)
 
D daVinci skrev:
??
Vätgas används för kylning av generatorer. T ex i Ringhals kärnkraftverk.

Om nu paralun är så bekymrad över vätgasens explosions/brandrisk så borde han således verkar för att Ringhals stängs ned omgående.

Sedan får vi se om paralun är konsekvent, eller bara en ...?
Bekymrad? Kylning av stora generatorer med vätgas har ju ett rigoröst regelverk inkl hantering utan några genvägar och är en beprövad teknik runt om jordklotet.

Här kan du förkovra dig med fakta från MSB när man ville remissa regelverket för en ökad vätgasanvändning.
https://www.msb.se/contentassets/0cb4505a592d4b51bca158a8fb3fd0d0/pm-forremiss.pdf

Du förefaller att "sitta och fantisera" mycket på din kammare? Jag ser inte mycket som bekräftar dina fantasier.
 
P pmd skrev:
Så länge man inte bygger en RBMK-reaktor så tror jag inte att det är något problem med kärnkraft och vätgas. :)
Lyssnar du på paralun är det Hindenburg som bara väntar på att explodera.

P paralun skrev:
Bekymrad? Kylning av stora generatorer med vätgas har ju ett rigoröst regelverk inkl hantering utan några genvägar och är en beprövad teknik runt om jordklotet.
Jag såg inte att regelverk var något som gjorde att du var mindre skräckslagen inför användning av vätgas.

Användningen av vätgas i Ringhals är väl bara att be om att hela Ringhals skall explodera. Eller hur?
P paralun skrev:
Du förefaller att "sitta och fantisera" mycket på din kammare? Jag ser inte mycket som bekräftar dina fantasier.
Jag använde mig av logik och konsekvens. Noterar att du ser det som fantasier.
 
D daVinci skrev:
Lyssnar du på paralun är det Hindenburg som bara väntar på att explodera.


Jag såg inte att regelverk var något som gjorde att du var mindre skräckslagen inför användning av vätgas.

Användningen av vätgas i Ringhals är väl bara att be om att hela Ringhals skall explodera. Eller hur?

Jag använde mig av logik och konsekvens. Noterar att du ser det som fantasier.
Nej du sitter mest och "fantiserar" på något du tror på utan några som helst referenser som styrker dina antaganden samt slutsatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.