P Pr Sn skrev:
Jag håller inte med dig. Den förmodade skadan på rör förorsakades av förra ägarna innan tillträde i samband med minusgrader. Att skadan först uttrycker sig/upptäcks vid plusgrader är en annan grej. Känns dock föga givande att diskutera med dig då du både är otrevlig i ton och tycks sakna förmåga att lyssna på resonemang. Vidare verkar du även sakna sakkunskap.
Du är fri att inte hålla med mig. Otrevlig är inte min mening att vara men det har du också din fulla rätt i att tycka och då tar jag till mig och ska ha det i åtanke.

Att jag skulle sakna sakkunskap stämmer dock inte. Villa- och fastighetsförsäkring är vad jag arbetar med och har efter ca tio år inte fått några klagomål från arbets- och uppdragsgivare gällande min kompetens. Sen kan jag, precis som alla, göra eller ha fel. Men sakkunskap har jag.

Det finns som sagt två skador som går in under försäkringen. Installation och läckage genom frysning (nu tror jag inte det är en frysskada men).

Installationsskadan kan mycket väl ha uppstått innan tillträde men det kan du på inget vis påvisa och kommer så aldrig att kunna göra.

I och med att vi nu utgår från att det rör sig om läckage genom frysning så är det otvivelaktigt att du har orsakat skadan, och även genom oaktsamhet från din sida och nedsättning av ersättningen är motiverat enligt mig. Men där tänker alla bolag olika.

Men för att svara på din initiala fråga så är mitt svar att ni inte har någonting att hämta hos säljaren och du ska vara glad om du klarar dig från nedsättning eller att det bedöms som ett vanligt läckage efter friläggningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Ingen har frågat dig, dessutom har du fel i ansvarsfrågan.
Dessutom har du fel för kranen tömmer sig helt även om slangen är ansluten.
/W
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Jag håller inte med dig. Den förmodade skadan på rör förorsakades av förra ägarna innan tillträde i samband med minusgrader. Att skadan först uttrycker sig/upptäcks vid plusgrader är en annan grej. Känns dock föga givande att diskutera med dig då du både är otrevlig i ton och tycks sakna förmåga att lyssna på resonemang. Vidare verkar du även sakna sakkunskap.
Du vet inte hur stor skadan är.
Du förstår inte ansvarsfrågan.
Du borde agera istället för att reagera.

Ta hjälp och bryt upp väggen om du är osäker på hur du gör.
Är det dyngsurt i väggen blir det knappast bättre med tiden.
Ta loss bräder och inspektera orsak och eventuell följdskada.
I bästa fall har du lite tur, och rätt tänkt behöver du inte vara rädd för tätskiktet.

Kämpa lite nu och skicka bilder så hoppas vi på det bästa så länge.
/W
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Vart går gränsen för vad man bör meddela en vuxen människa med en egen fri vilja att köpa ditt hus? Bör man upplysa om undersökningsplikten redan i Hemnetannonsen? Att eget elavtal behöver tecknas? Om skorsten finns behöver den sotas OCH att detta är någonting man själv behöver beställa. Den känns ju solklar för en skorsten har ju verkligen inte alla haft. Otroligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Koppla bort utkastaren, plugga röret.
Lätta på några fasadbrädor, se efter hur det ser ut.

Börja där.





Mina fem öre.
 
  • Gilla
Guzzi och 13 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Koppla bort utkastaren, plugga röret.
Lätta på några fasadbrädor, se efter hur det ser ut.

Börja där.





Mina fem öre.
Röret är pluggat sedan dag 1 misstänkt skada. FB är kontaktade. Vidare undersökning är på G.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ingen har frågat dig, dessutom har du fel i ansvarsfrågan.
Dessutom har du fel för kranen tömmer sig helt även om slangen är ansluten.
/W
Jag har rätt när det gäller äldre kranar som TS har. Det finns nyare som tömmer sig med slang/ koppling på.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har rätt när det gäller äldre kranar som TS har. Det finns nyare som tömmer sig med slang/ koppling på.
[video]
Åfaen.
Trodde ingen konstruktör kunde vara så korkad...........
Vilket farligt dyrbart skräp, borde förbjudas.
/W
 
Den normala arbetsgången är att man börjar utifrån. Typiskt besiktningsmän. Men om du har ett badrum o ena änden och en träfasad i andra. Var börjar man felsöka? Var är dessutom risken störst för eventuella vattenskador finns?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Åfaen.
Trodde ingen konstruktör kunde vara så korkad...........
Vilket farligt dyrbart skräp, borde förbjudas.
/W
Nyare typer dränerar (tex. FM Matsson). Gjord för att slang kan sitta kvar. Dock så rek FM Mattson i sin manual att slang bortkopplas över vintern....

TS kunde redovisat (bättre) vilken typ av vattenutkast man har, och visat en tydligare bild på vattenutkast så att fabrikat gick (enklare) att identifiera.

Varför TS skriver här är jag frågande inför. Jo, han vill få bekräftat att hela badrummet skall brytas upp, och all fyra väggarna skall helrenoveras.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Nyare typer dränerar (tex. FM Matsson). Gjord för att slang kan sitta kvar. Dock så rek FM Mattson i sin manual att slang bortkopplas över vintern....

TS kunde redovisat (bättre) vilken typ av vattenutkast man har, och visat en tydligare bild på vattenutkast så att fabrikat gick (enklare) att identifiera.

Varför TS skriver här är jag frågande inför. Jo, han vill få bekräftat att hela badrummet skall brytas upp, och all fyra väggarna skall helrenoveras.
Du tänker så.........
Jamen så kan det vara, få se vad TS svarar på den anklagelsen.
Oavsett så är ansvarsfrågan utredd även av mig ;-)
/W
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som husägare ska man känna till en sån sak, och en massa andra saker.
Försäkringsbolagen brukar tex skicka ut ett brev ibland med saker som är bra att tänka på för att undvika skador.
Köparen vet det nu, men det blev den hårda vägen.
Jag skulle vilja använda ordet bör i stället för ska. Som husägare är det mycket bör göras. inre ska.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Nyare typer dränerar (tex. FM Matsson). Gjord för att slang kan sitta kvar. Dock så rek FM Mattson i sin manual att slang bortkopplas över vintern....

TS kunde redovisat (bättre) vilken typ av vattenutkast man har, och visat en tydligare bild på vattenutkast så att fabrikat gick (enklare) att identifiera.

Varför TS skriver här är jag frågande inför. Jo, han vill få bekräftat att hela badrummet skall brytas upp, och all fyra väggarna skall helrenoveras.
Dränerar om du stänger av kranen ja. Men låter du vattnet vara på och stänger av i änden på slangen istället så fryser dom sönder.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Röret är pluggat sedan dag 1 misstänkt skada. FB är kontaktade. Vidare undersökning är på G.
Jag är nog inte ensam om att se tveksamheter i detta. Det tycks alltså som du/ni misstänker en frysskada. Vad fick dig att misstänka att röret frusit. För enligt min erfarenhet, hade en frysskada på en utkastare, inne i väggen, inte varit något man "misstänkt". Vidare kan jag inte begripa vad besiktningsmannen, hade rökt. Vart menar du att han har mätt, på utsidan av fasaden, eller? Det är väl den enklaste saken i världen att ta bort en lockpanel. Därefter hade det absolut inte behövts någon fuktmätare. Men, det är även det jag menar tidigare i inlägget. En frysskada skulle inte misstänkas, det skulle rinna/droppa,/spruta vatten från väggen.
Sist men inte minst den konstiga tanken om att det inte gick att åtgärda utifrån. Hur man kan komma med ett sådant påstående, utan att ens ha lyft på en bräda utvändigt. Eller ens verkligen kontaterat att utkastaren frusit sönder. Det kan ju inte tyda på annat än att du är i maskopi med besiktningsmannen, för att få ett nytt badrum.
 
  • Gilla
  • Älska
Polyester och 11 till
  • Laddar…
För min del är det ekonomiska ansvaret enkelt. Vem äger huset just nu? Denna står för kostnaden. Det är oväsentligt vem som orsakat det. Du äger huset alltså felen.

Men tillskillnad från besiktningsmannen. tyckande så tror jag att problemet kommer vara i fasaden. alltså börjar man där. så slipper man riva ett badrum
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.