Och att du har flera trådar igång på samma gång har jag mycket lite koll på. För vem som är trådskapare har jag mycket lite intresse av, det som kan vara intressant är frågeställning och ev konsekvenser. Du vet, det är många frågor med liknande problem och hålla isär alla trådskapare ids jag inte.
Och OM du ger lite mer info om varför du frågar så kanske du får bättre (för dig) svar. Det är ju lite, som man frågar får man svar. Och som jag tidigare skrev, är du inte nöjd med svaren så bry dig inte om dom.
 
E elmont skrev:
Och att du har flera trådar igång på samma gång har jag mycket lite koll på. För vem som är trådskapare har jag mycket lite intresse av, det som kan vara intressant är frågeställning och ev konsekvenser. Du vet, det är många frågor med liknande problem och hålla isär alla trådskapare ids jag inte.
Och OM du ger lite mer info om varför du frågar så kanske du får bättre (för dig) svar. Det är ju lite, som man frågar får man svar. Och som jag tidigare skrev, är du inte nöjd med svaren så bry dig inte om dom.
Ändå tyckte jag att jag var åt helsike för detaljerad med information i denna tråd. Det är ju en avvägning mellan att väcka intresse, och få folket att orka läsa hela inlägget. Du skall ha tack för din tid (y)
 
H Hjalle84 skrev:
Hur menar du med bara en kabel? Om du menar inkommande till brytaren från min elcentral så är det en grov historia, finns ingen anledning att bry sig om den. Då är hela din värmeanläggning totalt avsäkrad på 26A. Min är bara på 16A, och det är där min flaskhals sitter. Ev. också kabeln till elpatronen som bara är 5x1,5 som skulle kännas bättre om den var 5x2,5 som i ditt fall.

Har din eltillsats någonsin kopplats in i samband med att kompressorn också kör för fullt? Nu kan ju du ha en mindre kompressor än mig, eftersom den bara är säkrad till 10A. När min går för fullt föreskriver tillverkaren en last på 11,9A från kompressorn.
Det jag menar är att hos mig sitter grejerna på varsin grupp i centralen så jag är lite förvånad att det är gjort som det är i ditt fall.

Så sent som idag glömde jag bort att kökskranen spolade varmvatten så temperaturen sjönk i hela systemet. Då gick spetsen igång samtidigt som pumpen körde på för fullt.
 
D
Logad Logad skrev:
Det jag menar är att hos mig sitter grejerna på varsin grupp i centralen så jag är lite förvånad att det är gjort som det är i ditt fall.

Så sent som idag glömde jag bort att kökskranen spolade varmvatten så temperaturen sjönk i hela systemet. Då gick spetsen igång samtidigt som pumpen körde på för fullt.
Du menar att kompressor och patron har varsin grupp, va? Det är kanske en smidigare lösning.
 
  • Gilla
monger
  • Laddar…
D datja skrev:
Du menar att kompressor och patron har varsin grupp, va? Det är kanske en smidigare lösning.
Jo men precis, varsin grupp med egna 3-poliga dvärgbrytare. Som grädde på moset har inomhusdelen en effektvakt vilket är nödvändigt om man som jag kör med 16A mätarsäkringar.
 
H Hjalle84 skrev:
Hej!

Nu kommer nästa frågeställning med lite funderingar om elmatningen till min Luft-Vatten värmepump. Jag är tveksam kring dimensioneringen av kablarna som försörjer pumpen, och hoppades att ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut det.

Förra ägaren monterade en ny värmepump år 2016 och fick allt installerat av en lokal firma som sysslar med just detta. Allt gott så länge, och likväl fungerar driften av själva värmepumpen alldeles utmärkt. Problematiken ligger i försörjningen till elpatronerna. Säkringarna till pumpen är underdimensionerade så dom löser när elpatronen aktiveras. Dom klarar bara värmepumpen eller elpatronen, men inte båda samtidigt. Och den information jag fått fram, så var detta medvetet då man aldrig avsåg att nyttja elpatronerna. Jag är av en annan åsikt då effektiviteten på värmepumpen sjunker drastiskt vid "sträng" kyla (-15 och neråt) så kompressorn får jobba för fulla muggar konstant.

Så min avsikt är att se till så även stödvärmen kan fungera när det krävs. Så få dagar om året vi har den kylan i min region är jag beredd att ta den kostnaden på elräkningen istället för ett kompressorbyte på 30.000

Så som det är installerat idag, får man välja antingen värmepump eller elpatron (avsedd för nödläge)

Hela värmedelen är avsäkrad med 3 st. 16A automatsäkringar. Ingående ledning till pannan är 2st. 1.5mm2 på 5 ledare vardera. Den ena går till plinten för kompressorn, den andra till plinten för elpatronerna. Kabeln är förlagd ytligt på betongvägg i ett svalt källarrum med i runda slängar 6 meter kabel vardera.

25A säkring är föreskrivet av tillverkaren för hela värmenläggningen.

Värmepump/kompressor: 3 fas, 7,9kW 11,9A (Max)
Elpatroner: 3 fas, 9kW 13A (Max)

Så förutsätter man att allt jobbar för fullt blir det en strömstyrka på 24,9A och 16,9kW. Befintliga 1,5mm2 kabeln har bevisligen lyckats försörja kompressorn problemfritt, även när den går på max.

Vad tror vi om kabeln till elpatronen, klarar den 13A last? Båda kablarna är matade från samma plint/brytare som syns enligt bild. Vet ej om detta påverkar kabelns förmåga att leda strömmen.[bild] [bild] [bild]
En liten fråga har en nibe luft vatten vp i elcentral sitter det 2 stycken 3x16A säkringar alltså en för ute delen och en för inne delen. Min fråga är om det inte räcker med en sådan? Har ju ändå bara 3 x16 i huvud säkring.
 
Du har ju en utedel med kompressorn i och en innerdel med el-patronen i. Klart det då behövs 2 st 3x16 A säkringar eller liknande styrka. Men gör du inställningar att t.ex. 6 kW el-patron får användas samtidigt med kompressorn så finns risk för att dina mätarsäkringar löser ut. Kan vara svårt att klara värmen i huset när man har luftvattenvärmepump, små säkringar och det blir en rejäl köldknäpp. Med bergvärme brukar det gå bättre.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du har ju en utedel med kompressorn i och en innerdel med el-patronen i. Klart det då behövs 2 st 3x16 A säkringar eller liknande styrka. Men gör du inställningar att t.ex. 6 kW el-patron får användas samtidigt med kompressorn så finns risk för att dina mätarsäkringar löser ut. Kan vara svårt att klara värmen i huset när man har luftvattenvärmepump, små säkringar och det blir en rejäl köldknäpp. Med bergvärme brukar det gå bättre.
Kvalificerat skitsnack! Rätt dimensionerad så funkar luft/ vatten skitbra. Inte varje dag jag som elinstallatör läser sådan dynga.
 
E Elajomannen skrev:
Kvalificerat skitsnack! Rätt dimensionerad så funkar luft/ vatten skitbra. Inte varje dag jag som elinstallatör läser sådan dynga.
Är bengt65's anläggning rätt dimensionerad?
Vet du var i landet anläggningen finns?
Räcker det med 16A i huvudsäkringar till den aktuella anläggningen när det blir en köldknäpp?
 
J Josth skrev:
Du har ju en utedel med kompressorn i och en innerdel med el-patronen i. Klart det då behövs 2 st 3x16 A säkringar eller liknande styrka. Men gör du inställningar att t.ex. 6 kW el-patron får användas samtidigt med kompressorn så finns risk för att dina mätarsäkringar löser ut. Kan vara svårt att klara värmen i huset när man har luftvattenvärmepump, små säkringar och det blir en rejäl köldknäpp. Med bergvärme brukar det gå bättre.
Har precis köpt huset men gamla ägare säger att det inte har varit några problem trots 16A huvud säkringar, kan tilläggas att vi bor i Skåne. Skulle vilja mäta förbrukningen med en shelly 3Em som jag har sedan tidigare. Är inte elektriker men min tanke är att det går att få Max 3x16A och då borde det ju räcka med att koppla både inne och ute del till samma säkrings grupp.

Rätta mig om jag har fel
Demmpa Demmpa skrev:
Är bengt65's anläggning rätt dimensionerad?
Vet du var i landet anläggningen finns?
Räcker det med 16A i huvudsäkringar till den aktuella anläggningen när det blir en köldknäpp?
De kablar som är kopplade är 5g2,5. Bor i Skåne har två stycken 3x16A min fråga var om det inte räcker med en grupp 3x16A.
 
Ja bor du i Skåne är klimatet milt så luftvattenvärmepumpar brukar räcka till väldigt väl. Blir ju som allra kallast -10 °C i södra Skåne, om det är där du bor. Hur stort är huset? 1-plan? När är det byggt och isolerat? Shelly 3M har jag inte alls satt mig in i tyvärr. Att det är olika gruppsäkringar till olika aggregat är som det ska vara. Har man bergvärme däremot kan det ju vara en gruppsäkring på 3×25 A som klarar både kompressor och el-patronen men då är de i en och samma enhet.
 
J Josth skrev:
Ja bor du i Skåne är klimatet milt så luftvattenvärmepumpar brukar räcka till väldigt väl. Blir ju som allra kallast -10 °C i södra Skåne, om det är där du bor. Hur stort är huset? 1-plan? När är det byggt och isolerat? Shelly 3M har jag inte alls satt mig in i tyvärr. Att det är olika gruppsäkringar till olika aggregat är som det ska vara. Har man bergvärme däremot kan det ju vara en gruppsäkring på 3×25 A som klarar både kompressor och el-patronen men då är de i en och samma enhet.
Okey då vet jag att det är rätt gjort. Tack för info 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.