Vet du, hade jag varit 30 år yngre så hade jag nog faktiskt flyttat ut till stugan och gjort mig av med nät-elen. Huset fick el 1973 och för morföräldrarna så var det fotogenlampor, ved-spis/panna med självcirkulation och batteri-radio som gällde. Hade de levat idag så hade de garanterat struntat i nät-elen och kört på solceller och vindsnurra. Nu när jag strax blir 60 så känns det som att kostnaden för el för min pensionärstillvaro där kommer att ungefär bli som kostnaden för att göra sig självförsörjande på el.
Fast jag skall nog fixa en modernare vedpanna än den från 1930-talet som sitter där så lär jag spara en del ved :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Vet du, hade jag varit 30 år yngre så hade jag nog faktiskt flyttat ut till stugan och gjort mig av med nät-elen. Huset fick el 1973 och för morföräldrarna så var det fotogenlampor, ved-spis/panna med självcirkulation och batteri-radio som gällde. Hade de levat idag så hade de garanterat struntat i nät-elen och kört på solceller och vindsnurra. Nu när jag strax blir 60 så känns det som att kostnaden för el för min pensionärstillvaro där kommer att ungefär bli som kostnaden för att göra sig självförsörjande på el.
Fast jag skall nog fixa en modernare vedpanna än den från 1930-talet som sitter där så lär jag spara en del ved :)
Nätelen är så dyr så frågan är om inte en dieselgenerator är lönsammare, vilka Tomtar styr landet?
 
M MagHam skrev:
"Efter sig själv dömer man andra"
P Parkeringsvakten skrev:
Japp, skulle det inte vara obligatoriskt med soptömning så skulle många ta sina soppor och gå och trycka ner dem i valfri papperskorg. Skulle vara samma sak med behovstömning.
Tror du Folk är på det viset, då ska vi väl inte ha demokrati?
 
  • Gilla
Tom Baylis
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så har jag det men mitt hus är bebott.

Jag har tagit in tunnorna så det finns inget att tömma och kör själv till tippen med det som behöver kastas.
Så har jag haft det sedan jag flyttade in 2017.

Anledningen är att det är så himla dyrt med avgift/kg (4,50 kronor restavfall, 0,63 kronor matavfall) att det lönar sig att köra själv, särskilt som ÅVC ligger på vägen.
Jag betalar alltså bara fasta avgifterna för tunnorna som inte används vilket inte heller är helt billigt.
De flesta kommuner som har viktavgift tar inte emot sådant som uppenbart ska slängas i soptunnan på kommunens ÅVC. Du lär ju absolut inte få kasta matavfall på ÅVC.
 
N Nalleman64 skrev:
Den billigaste lösningen här är ett abonnemang med tömning maj-september som delas mellan två fritidshus. Lägre än så går det inte att komma i kostnad.
Är man permanentboende går det efter ansökan att dela tunna med en granne. Grundavgiften kommer man dock aldrig undan.
Det sjuka i den här kommunen som använder fyrfackstunnor är att även om man väljer den mindre varianten på 240 liter är priset detsamma som för den större på 370 liter.
Fast hellre det än att betala per kilo som en del kommuner använder.
Det är ju dock inte sjukt med det. Det lär ju vara samma kostnader för att hämta ett 240-l kärl som att hämta ett på 370-l (marginellt billigare då det inte fyller bilen lika mycket. Kommunen får ju ersättning från Naturvårdsverket för förpackningsmaterialen så ju mer förpackningsmaterial det är, desto högre ersättning får kommunen. I teorin så ska hela hämtningen av förpackningar bära sina egna kostnader med ersättningen kommunen får för förpackningarna, men om det är så är en annan femma.
 
R RetepG skrev:
De flesta kommuner som har viktavgift tar inte emot sådant som uppenbart ska slängas i soptunnan på kommunens ÅVC. Du lär ju absolut inte få kasta matavfall på ÅVC.
Jag har knappt något matavfall, och det som blir över när fåglar och annat ätit sin del kan jag kompostera själv.
Jag bor på landet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R RetepG skrev:
De flesta kommuner som har viktavgift tar inte emot sådant som uppenbart ska slängas i soptunnan på kommunens ÅVC. Du lär ju absolut inte få kasta matavfall på ÅVC.
Kompostera matavfallet själv då, och det gäler även övrigt!
 
N
R RetepG skrev:
Det är ju dock inte sjukt med det. Det lär ju vara samma kostnader för att hämta ett 240-l kärl som att hämta ett på 370-l (marginellt billigare då det inte fyller bilen lika mycket. Kommunen får ju ersättning från Naturvårdsverket för förpackningsmaterialen så ju mer förpackningsmaterial det är, desto högre ersättning får kommunen. I teorin så ska hela hämtningen av förpackningar bära sina egna kostnader med ersättningen kommunen får för förpackningarna, men om det är så är en annan femma.
Varför då ens ha två olika storlekar på tunnor?
Hushåll med en person klarar sig utan vidare med en mindre modell på tunna och borde kunna få en lägre avgift eftersom ensamhushåll ofta har det tuffare ekonomiskt.
Ett alternativ vore att erbjuda tömning mera sällan och därmed ge möjlighet till en lägre avgift.
Men att som nu ha två olika storlekar men exakt samma avgift är fullständigt ologiskt.
Jag har tömning av tunna 2 (där bl.a. restavfall läggs) var 14:e dag. I fredags tömdes den. Det var åtta veckor sedan jag ställde fram den för tömning senast och nu fanns fyra soppåsar och ett antal kartonger i den.
Tunna 1 töms var fjärde vecka. Min är det tio månader sedan de tömde (jag ställer fram den när den behöver tömmas) och då var den inte full.
Säger lite om hur lite avfall jag producerar.
 
Redigerat:
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Varför då ens ha två olika storlekar på tunnor?
Hushåll med en person klarar sig utan vidare med en mindre modell på tunna och borde kunna få en lägre avgift eftersom ensamhushåll ofta har det tuffare ekonomiskt.
Ett alternativ vore att erbjuda tömning mera sällan och därmed ge möjlighet till en lägre avgift.
Men att som nu ha två olika storlekar men exakt samma avgift är fullständigt ologiskt.
Jag får betala avgift fast jg inte ens har sophämtning!
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
N
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Jag får betala avgift fast jg inte ens har sophämtning!
Grundavgiften slipper man aldrig undan. Lite som med den fasta avgiften för el. Noll förbrukning men ändå 4300:- i fast avgift.
 
  • Gilla
  • Wow
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Grundavgiften slipper man aldrig undan. Lite som med den fasta avgiften för el.
Fast el är frivilligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast el är frivilligt.
Visst, det är en liten skillnad, man kan leva off-grid.

Annat som inte är frivilligt är publicserviceavgift eller begravningsavgift.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Visst, det är en liten skillnad
Principiellt tycker jag skillnaden är rätt stor. Känner några som har ett enklare ”torp” som fritidshus. De har ingen el där och vill heller ej ha. Kostnad för sophämtning kommer de dock inte undan, antar jag i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Principiellt tycker jag skillnaden är rätt stor. Känner några som har ett enklare ”torp” som fritidshus. De har ingen el där och vill heller ej ha. Kostnad för sophämtning kommer de dock inte undan, antar jag i alla fall.
Vänta bara när dom blir tvingade att ansluta sig till kommunalt avlopp för 2-300 kkr 😮😢
 
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Jag får betala avgift fast jg inte ens har sophämtning!
Jo man måste alltid betala en grundavgift i alla fall om man bor på ett ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.