P
D Daniel 109 skrev:
För att ge bra förutsättningar för konkurrens.
Det svaret är marginellt bättre än "för att det är bra".
 
P
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att hans snitt är lite högre än ett kollektivt snitt. Men visst är det rörigt formulerat.
Givet samma elavtal och samma elbolag borde kollektivet ha exakt samma pris.
Annars handlar det om att jämföra månadsmedel mellan olika bolag och avtal.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Ingen politiker visste det nej, och många av dem fattar fortfarande inte vad halveringstid är.
Och än mindre något om isotopsammansättningar och deras olika farlighet och halveringstid och hur allt det där hänger ihop.
Kunskap är nog även obefintlig om vad weapon-grade plutonium är, hur rent det måste vara, och varför, och vilken andel det finns av den isotopen i kärnbränsle, halvt utbränt kärnbränsle och avfall.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det svaret är marginellt bättre än "för att det är bra".
Nej, om man har lite insikt så är det ett klart bättre svar. För att en marknadsekonomi ska fungera bra ska det inte finnas skatter som skiljer om många förtag gör sitt lilla steg i produktionen eller från ax till limpa.

I allmänhet har du en som odlar säden, en som mal mjölet och en som bakar brödet. Det upp lägger ska kunna konkurrera på lika villkor med den som gör alla steg i ett och samma företag.
 
P pmd skrev:
Då förstår jag inte riktigt vad du menade med att du har betalat 0.5 öre mer än månadssnittet de senaste 9 månaderna.
(Inlägg #4 778).
Ditt pris borde väl definitionsmässigt vara exakt månadssnittet?
Mitt pris är exakt månadspriset + lite påslag - rabatter.
Slutsumman/mitt pris är då efter dessa manövrer 0,5 öre/kWh högre än månadspriset
De flesta betalar betydligt högre pris än det rena månadssnittet när påslag läggs ovanpå.
Tabell med historiska månadspriser per kWh för elektricitet i SE4 (Malmö) från september 2023 till juni 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Det röriga är vilket månadssnitt du pratar om.
 
D Daniel 109 skrev:
Det röriga är vilket månadssnitt du pratar om.
Ok, snittpris kanske var fel uttryck, men jag har ju faktiskt visat på bild vad mitt pris var

Jag menar månadspriset som det är visat på exempelvis elbruk.se.

Vill man inte förstå så klart man kan käfta om ord..
Det blir ett pris med summan av varje dags pris dividerat med antal dagar i månaden.
Jag kallade det snittpris.
 
P
D Daniel 109 skrev:
I allmänhet har du en som odlar säden, en som mal mjölet och en som bakar brödet. Det upp lägger ska kunna konkurrera på lika villkor med den som gör alla steg i ett och samma företag.
Att beskatta varje litet steg i brödproduktionen är inte riktigt klokt. Konkurrensen snedvrids inte om man låter bli det. Villkoren är lika för alla som vill producera bröd.

Ska varje steg i bilproduktion beskattas också? Montering av backspeglar kostar en viss summa i skatt; montering av blinkers kostar en viss summa i skatt (utom för BMW för kan ju lika gärna strunta i den monteringen); etc.
 
Det är ju det jag säger, det ska vara samma villkor oavsett hur produktionen är indelad i företag. Det gäller oavsett om det handlar om bröd, bilar eller vätgas.
 
P paralun skrev:
Jag la till en till viktig ingrediens och det är att man behöver en gasturbin som klarar vätgas och det finns inte många på marknaden.
Nej men man behöver en kompressor för att fylla gastuberna. Men sådana finns. Och har använts länge. De används på kärnkraftverken som tillverkar vätgas också. Om du inte förnekar de så har du ingen grund för att förneka att en vindkraftspark kan köpa likadana.

I Finspång har det gjorts turbiner som klarar vätgas i flera år. Dock föredrar kunderna att köra en blandning. Vilket är rimligt då den mesta vätgasen utvinns från naturgas.
Att köra 100% vätgas nu är inte rationellt. Men det kan det bli i en framtid. Och då kommer marknaden ordna turbinerna också.

P paralun skrev:
Men det stora stötestenen är tillgången på planerbar elkraft för hela året.
Ser jag väl inte. Däremot behöver man kunna producera från lager. Då först kan man ha en produktion som anpassar sig efter förbrukningen.
Idag är det i huvudsak vattenkraft, gasturbiner och batterier som kan det. (Oljekondens kan nog det också)
P paralun skrev:
Så att bygga en sådan här anläggning kostar stora summor och du kan ju bygga en om du vill.
Problemet är väl statens obstruktioner. De rår jag inte på.
Jfr diskussionen tidigare där man inte ens får dra en kabel från vindkraftverket till elektrolysören.

P paralun skrev:
Sen kanske det är betydligt smartare att lägga pengarna på SMR reaktorer som vi har nytta av hela året?
Jag har väl tipsat dig om Nuscales idaho-projekt som lades i soppåsen. Bara att återaktivera det här i Sverige. Langa upp 93 mdr SEK (+lite till) så har du 460 MW. Vet inte hur länge. Men några år ska dom väl gå.

P paralun skrev:
EDIT Angående att sälja vätgas så är redan Uniper inne på det.
[länk]
Ja dom har vätgaslager och trycker in vätgas i sitt naturgas system. Som jag förstår det iaf. Verkar gå bra.
P paralun skrev:
Men bygg ett par SMR reaktorer på den svenska sida och finska sidan så kan vi sedan sälja vätgas till Tyskland efter green washing.
Ja, det är bara att ha ledningar. Effekten är identisk och rör sig efter minska motståndets lag. När har du byggt klart?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det är ju det jag säger, det ska vara samma villkor oavsett hur produktionen är indelad i företag. Det gäller oavsett om det handlar om bröd, bilar eller vätgas.
Beskattas varje del av Volvos produktionslinje för en bilmodell separat?
 
D daVinci skrev:
Ser ut som Britt stod för egen text, men musiken kom från Italien.

[länk]
"Översättning" är kanske inte helt rätt ord. Bearbetning är kanske bättre.
 
D daVinci skrev:
Nej men man behöver en kompressor för att fylla gastuberna. Men sådana finns. Och har använts länge. De används på kärnkraftverken som tillverkar vätgas också. Om du inte förnekar de så har du ingen grund för att förneka att en vindkraftspark kan köpa likadana.

I Finspång har det gjorts turbiner som klarar vätgas i flera år. Dock föredrar kunderna att köra en blandning. Vilket är rimligt då den mesta vätgasen utvinns från naturgas.
Att köra 100% vätgas nu är inte rationellt. Men det kan det bli i en framtid. Och då kommer marknaden ordna turbinerna också.


Ser jag väl inte. Däremot behöver man kunna producera från lager. Då först kan man ha en produktion som anpassar sig efter förbrukningen.
Idag är det i huvudsak vattenkraft, gasturbiner och batterier som kan det. (Oljekondens kan nog det också)

Problemet är väl statens obstruktioner. De rår jag inte på.
Jfr diskussionen tidigare där man inte ens får dra en kabel från vindkraftverket till elektrolysören.


Jag har väl tipsat dig om Nuscales idaho-projekt som lades i soppåsen. Bara att återaktivera det här i Sverige. Langa upp 93 mdr SEK (+lite till) så har du 460 MW. Vet inte hur länge. Men några år ska dom väl gå.


Ja dom har vätgaslager och trycker in vätgas i sitt naturgas system. Som jag förstår det iaf. Verkar gå bra.

Ja, det är bara att ha ledningar. Effekten är identisk och rör sig efter minska motståndets lag. När har du byggt klart?
Jo men nu behövs det då ett dyrbart lager..... sen finns det inga genvägar eftersom ingen vill bygga "Hindenburg"-anläggningar pga vätgas egenskaper inte ens för småskaligt bruk.

Och nog blir det dyrt som ledde till att danska regeringen "satte ner foten" för en vätgaslänk mellan Danmark och Tyskland.

https://second-opinion.se/danska-regeringen-satte-ner-foten-om-vatgasen/
 
P pmd skrev:
Beskattas varje del av Volvos produktionslinje för en bilmodell separat?
De beskattas på samma sätt oavsett om delproduktion ligger i volvo eller på ett annat företag.
 
P
D Daniel 109 skrev:
De beskattas på samma sätt oavsett om delproduktion ligger i volvo eller på ett annat företag.
Vad innebär det i praktiken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.