P pebe292 skrev:
Årlig fjärrvärmeservice???
Jag tror att vi missat något de 12 åren vi har bott i vårt hus.
Det är nog de som betalat för 12besök som gjort misstaget.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Någonstans mellan Örebro, Karlstad och Västerås.
För långt, som sägs det duger med en begagbad, bara det fungerar.
 
J jonaserik skrev:
För långt, som sägs det duger med en begagbad, bara det fungerar.
Det är ju ingen kris just nu och det dröjer nog till i Oktober någon gång innan det börjar bli kallt igen.
 
Wilos pumpar verkar inte särskilt bra, du kan köpa pump hos Jula eller Biltema och de fungerar förvånansvärt bra. Kolla längden, 130 eller 180 cm och lyfthöjd 6 m tex modell 25-6-180, kostar 13 - 1500
 
E Etrompa skrev:
Lät byta en cirkulationspump i vattenburet system, där cirkulationspumpen gått sönder till golvvärmen i köket (äldre hemmabyggt system, om någon hakar upp sig. Men vi har åtminstone varmt i köket nu även på vintern. Det kräver tydligen sin pump:) Betalade strax under 3000 kr för pump och arbete. Anlitade en lokal VVS firma. Kan ju skilja lite i pris mellan pumpar, men att byta den borde vara ganska samma. Lycka till!
Edit: Pumpen var en grundfoss 🙂
 
A Alex Andersson1 skrev:
Någonstans mellan Örebro, Karlstad och Västerås. Jag har fast jobb i Juli, även om det inte är med så våldsamt hög lön. Så det är kanske bäst att försöka spara ihop en buffert på 20.000 iallafall och om någonting krisar så bör jag kunna få ett lån på 20k.
Jag har sagt det förr, och vill igen påpeka vikten av att gifta sig rikt😄.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Nu fick jag plötsligt vrålångest, det har varit så mycket saker som har ätit buffert under mitt år som arbetslös. Just nu känns det oöverskådligt att få ihop en buffert på 40k om jag skulle behöva byta fjärrvärmecentral.
Som sagt, byt bara pumpen så du får igång systemet och ska du sälja så är det nästa ägares problem att byta. Ska du inte sälja så börja spara till en ny central och ta det när ekonomin är återhämtad. Många bolag har avbetalningsplaner räntefritt också.

Men tills pumpen är bytt - tänk på att stänga av centralen på strömbrytaren och se till så shuntventilen för fjärrvärmen är stängd (stänger du av den på strömbrytaren på dagen så lär den vara stängd). Risken är annars att den flödar på med fjärrvärme som tusan för att den försöker få upp tempen på radkretsen vid kalla kvällar och nätter vilket kan påverka din förbrukningsräkning. Varmvattnet ska fungera ändå, gissar att du har en AVTQ-styrning på detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Precis som flera andra har skrivit, köp en pump på tradera.
Har du inte bråttom så går det att få en skitbilligt.
Lyckades köpa en för 34:-, den har gått i två år nu.
 
  • Gilla
Doks och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.