Hej

Har precis blivit med hus och har i veckor sökt runt på internet efter lämpliga åtgärder för att få det energieffektivare och hur man skall tänka, men känner att jag behöver bollplank kring kostnad mot besparning.

Förutsättningar:
kedjehus i tegel 1-plan byggt 1957. 70kvm (bo)+40kvm (förråd/garage). vattenburen värme som värms av en elpanna, kompletterat av en luft/luft värmepump.

(Troligen) oisolerad platta på mark. Uppreglat golv med råspont sedan olika golvbeläggningar; parkett/matta. Direkt mot plattan ligger mineralull/gullfiber som är belagd på båda sidor med var som ser ut som papp, ca 5 cm.

Oklart hur tegel ytterväggar är uppbyggda.

Inneväggar av skiva av något slag (tretex?) råspont, 45x35mm reglar sen råspont och tretex?

bjälklag mot kallvind av skiva, råspont? W-takstol 145x45, sågspån ca 10 cm och samma typ av gullfibersiolering som på plattan, omlott. Jag har gott om utrymme på vind att krypa och isolera.

tegeltak; takstol, råspont, papp, läkt och tegel.

Första ägaren bodde där i något år bara sedan köptes det av ett par som bodde där i 50 år tills det såldes som ett dödsbo till tidigare ägaren som knappt bodde där i 2 år som jag i min tur köpte av. Historiken är knapphändig då den gick förlorad i samband med dödsboet.

Jag har fått ta del av det gamla besiktningsprotokollet från 2 år tillbaka som nämner att det var problem med fukt på vind/tak (taket var ca 40-50 år). Tidigare ägaren lade om taket förra året. elförbrukning var ca 13-14.000kwh när det var bebott senast 2021.

och nu till idag :)

Jag har tagit upp del av golvet och det var torrt och ingen lukt, så jag lämnar konstruktionen som den är. Byter golv där det behövs bara, det känns för omständigt att bryta upp alla golv och åtgärda en eventuell riskkonstruktion när det inte ser ut att ha varit något problem under 70år. Tänker jag rätt?

Jag har läst på om vinden och man skall tydligen ej blanda sågspån och gullfiber då det kan uppstå problem med fukt, vilket det enligt protokollet tidigare har varit. Värt att notera är att det idag är självdrag från dusch direkt upp på vind, dock är det oklart hur länge så har varit (i samband med takrenovering förra året eller tidigare) men detta åtgärdas givetvis. Även en frånluftsfläkt från en WC blåser ut direkt på vinden.

Jag håller på att flytta ett par väggar och kommer då montera nya panelplattor i taket, är det värt att börja planera inför tilläggsisolering av vind i samband med detta och då passa på att montera ångspärr/broms ovan plattorna? Jag har läst på en del och troligen kommer jag ta bort gullfibern på vinden men låta spånet ligga. Sedan lösull i form av cellulosa (icell) eller träfiber (hunton) då detta verkar spela bra med befintligt spån samt verkar hantera fukt bättre. finns det någon risk med ångspärr ifall det redan idag sitter något under spånet (asfaltboard eller liknande)?

Fönster kommer troligen bytas nästa sommar och jag får titta på tilläggsisolering av väggar då.

Hur bör jag tänka kring uppvärming?
Det vattenburna värmesystemet är 70år, hur länge håller ett sådant? Att byta till ett nytt eller golvvärme känns inte aktuellt, då det känns dyrt och mycket jobb.
Bergvärme 140k+golvvärme 80k +anpassning ca 250-300k totalt
alt l/v vp 100k+nya element och rör ca 35k+anpassning ca 150k totalt.
Idag verkar det finnas bra luftvärmepumpar, jag kommer då antagligen köpa en med två innedelar och ha en i bodelen och en i garage/förrådsdelen, ca 30k totalt. När värmepannan går sönder kan man byta den mot en vattenberedare med värmepump, ca 30k En besparing på ca 100+k. Tänker jag rätt?
Är det lika bra att ta bort det vattenburna systemet nu i samband med att jag byter golv (och kanske tilläggsisolerar innåt nästa år?) eller helt enkelt lämna det på plats?

Mvh

edit: Huset ligger i västra götaland och kamin kommer installeras (om kommunen godkänner) för att det är mysigt (men ej som primär värmekälla).
 
BirgitS
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som kommer ut på besök och kan diskutera kring uppvärmning och isolering i just ditt hus.

Grannar brukar ofta prata om sånt med varandra så ta och lär känna dem nu när de är utomhus. De kan ha både bra och dåliga erfarenheter om olika lösningar i just de husen ni har.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ett vattenburet värmesystem kan hålla väldigt länge om det är diffusionstätt och man inte regelbundet har behövt fylla på nytt vatten mest hela tiden. Det gamla svarta vattnet är dött och det ska man vara rädd om.

Luftluftvärmepumpar är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem som t.ex. kan vara el-radiatorer eller el-panna med vattenburna radiatorer. Blir det rejält kallt kanske inte luftvärmepumpen ensam klarar hålla värmen i olika delar av huset och det kan även råka bli fel på luftvärmepumpen. Då får man absolut inte ha tagit bort husets ordinarie värmesystem innan. Elpannor kan också hålla väldigt länge men är den från 70-/80-talen börjar det ändå bli tid för att byta den mot en ny om man inte byter till luftvattenvärmepump på en gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Totte_S
Om du redan planerat byta fönster så kan du redan nu se till att skaffa en energimätare till din elmätare så du får koll på nuvarande och kommande vinters förbrukning. Byt fönster, vänta en vinter till och kolla förbrukningen.
Nya fönster kan ge riktigt stor energieffektivisering.
Mer isolering på vind är alltid bra, det är genom tak och fönster som en stor del värme går ut.
Innan du åtgärdat ev brister i skalet så är det svårt att dimensionera värmeanläggningen. Onödigt att tex köpa för stor värmepump.
 
Bra ideér allihopa.

Jag hade tänkt att ringa kommunen på måndag i ett annat ärende så jag kan passa på att fråga ang energirådgivare då också.

Gällande vattensystemet så måste det ändå tömmas då ett element behöver tas bort (det hamnar fel då vägg flyttas). Skall man spara på vattnet?
Elpannan är sen 2013, så relativt ny och bör hålla i många år till. Däremot känns det hyffsat energiineffektivt att värma upp vattenburet med direktverkande el när en l/l är relativt billig. Hade mest tänkt att använda den till varmvatten endast (värma upp vattnet på nätterna när elen är billig).
Kanske skall spara radiatorerna då... tänkte mest att de kommer vara ivägen och ej användas.

skall hålla ögonen på energiförbrukningen kommande vinter :)

Känns mest som man måste passa på att renovera och greja nu i sommar när energi finns. att hålla på med tak och riva golv och väggar görs ju bäst _nu_ innan jag har flyttat in (om en månad). Då förbereda så mycket som möjligt inför vad man kanske skall göra sen.

Det är lätt att bli för ivrig och vilja göra allt när man har ideer. Mina kompisar och kollegor säger alla att jag skall vänta ett år för att se hur huset är innan man börjar på att riva...
 
Behöver man flytta en radiator kan rörmokaren även tillfälligt frysa rören på dessa punkter så att man slipper tömma värmesystemet. Man kan inte bara ta bort en radiator utan att ersätta det eller lägga lite golvvärme - annars försämras värmekomforten i huset. Och att montera bort alla innerdörrar i huset för att värmen från luftvärmepumpen skall nå ut bättre hade du förmodligen inte tänkt? Varje dörrpost som värmen från luftvärmepumpen ska passera innebär att temperaturen sjunker lite grann.
 
  • Gilla
solhej
  • Laddar…
Det går oftast att värma kåken men bergvärme och radiatorer utan golvvärme. Eftersom BV har lägre framledningstemperatur än gamla el/oljepannor behöver kanske en och annan radiator bytas till någon med större yta, typ trelagigt.
Jag har monterat BV i en kåk från 40-talet utan golvvärme, gick utmärkt.
Det är svårt att räkna hem fönsterbyte med energibesparing, speciellt gasfyllning och beläggningar som säljarna gärna vill sälja.
Ös på med isolering på vinden och fundera på om du kan minska ventilationsflödet.
 
BirgitS
S solhej skrev:
Det är lätt att bli för ivrig och vilja göra allt när man har ideer. Mina kompisar och kollegor säger alla att jag skall vänta ett år för att se hur huset är innan man börjar på att riva...
Det är en vanlig åsikt i forumet också ;)
Det kan dyka upp mycket när man verkligen bor i ett hus till skillnad från när man besöker det och ser det på ritning. Efter ett tag inser man att det som irriterar en mest är att det är dåligt med förvaring i hallen, att man måste gå omvägar mellan två av rummen eller så visar det sig att det finns en vattenskada etc. som måste åtgärdas genast.
 
J Josth skrev:
Behöver man flytta en radiator kan rörmokaren även tillfälligt frysa rören på dessa punkter så att man slipper tömma värmesystemet. Man kan inte bara ta bort en radiator utan att ersätta det eller lägga lite golvvärme - annars försämras värmekomforten i huset. Och att montera bort alla innerdörrar i huset för att värmen från luftvärmepumpen skall nå ut bättre hade du förmodligen inte tänkt? Varje dörrpost som värmen från luftvärmepumpen ska passera innebär att temperaturen sjunker lite grann.
mycket bra, jag tänkte koppla bort det själv men om rörmokare har möjlighet att göra det utan att tömma systemet är det värt tusenlapparna.

elementet i fråga sitter i hallen där numera en luftvärmepump finns så just i detta fallet är det redan tänkt på.

gällande innerdörrar så har jag faktiskt 14 innerdörrar totalt i huset. jag har redan börjat reducera och ta bort dörrar och väggar så i slutändan är det planerat för endast 2 dörrar till sovrummen samt en för badrummet i bodelen samt 2st i garaget så jag hoppas att flödet kommer bli bättre! men in till sovrummen kanske det blir svårt att putta in luft, om man inte har någon ventilator eller liknande?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det går oftast att värma kåken men bergvärme och radiatorer utan golvvärme. Eftersom BV har lägre framledningstemperatur än gamla el/oljepannor behöver kanske en och annan radiator bytas till någon med större yta, typ trelagigt.
Jag har monterat BV i en kåk från 40-talet utan golvvärme, gick utmärkt.
Det är svårt att räkna hem fönsterbyte med energibesparing, speciellt gasfyllning och beläggningar som säljarna gärna vill sälja.
Ös på med isolering på vinden och fundera på om du kan minska ventilationsflödet.
ja det är det jag har läst på också, därav att det inte känns kostnadseffektivt för ca 250k för att installera bv och byta radiatorer, om man kan montera luftvärmepump ytterligare en/byta lv istället, då lägger jag hellre pengarna på en mysig kamin.

Jag får se hur fönstrena beteer sig i vinter, jag får nog låna en värmekamera och se var värmen smiter ut/kylan smyger in.
 
14 innerdörrar på 70+40 kvm?? Det brukar kunna vara skönt att stänga dörren till t.ex. sovrum, badrum, klädkammare och grovkök samt givetvis garage och förråd. Värmeförflyttare fungerar ganska dåligt eftersom luft inte alls är någon bra värmebärare. Krävs mycket stora luftflöden.
 
J Josth skrev:
14 innerdörrar på 70+40 kvm?? Det brukar kunna vara skönt att stänga dörren till t.ex. sovrum, badrum, klädkammare och grovkök samt givetvis garage och förråd. Värmeförflyttare fungerar ganska dåligt eftersom luft inte alls är någon bra värmebärare. Krävs mycket stora luftflöden.
japp, utöver detta har jag även 3st ytterdörrar och en altandörr! och just ja en garageport också.

tror ni ftx med tilluft i sovrum och liknande hade hjälpt till med uppvärmningen, eller är det bäst att tänka separat för ventilation och uppvärming?
 
FTX är ett ventilationssystem och inte ett uppvärmningssystem. I så fall med grövre kanaler och ett extra s.k. luftvärmeaggregat efter FTX-aggregatet. Man kan tvinga upp den elektriska eftervärmaren i FTX-aggregatet så den ger lite extra värme men det är en dålig lösning. Tilluften ska vara ca 18 grader för att blandas bra med den befintliga luften. Luftflödena i ventilationen är väldigt låga jämfört med de som krävs för uppvärmning med hjälp av luft. Men FTX ger värmeåtervinning så det är bra men det kostar också en rejäl slant och innebär ett större ingrepp att bygga ett bra FTX-system i huset.
 
S solhej skrev:
japp, utöver detta har jag även 3st ytterdörrar och en altandörr! och just ja en garageport också.

tror ni ftx med tilluft i sovrum och liknande hade hjälpt till med uppvärmningen, eller är det bäst att tänka separat för ventilation och uppvärming?
Några tankar från mig som bara haft hus i några år.

Ditt hus är byggt på ett visst sätt. Det låter som det är friskt och då har man något att utgå ifrån.

Du har vattenburen värme, försök använda den. Möjlighet att instałlera luft/vatten eller bergvärme? Vad har du för radiatorer? Oftast är det inga problem. Vad jag har noterat är det ofta från delar av 70-talet man ofta använde små högtemps-radiatorer och i kombination med 1-rörsystem som kan vara svårt att lira bra med värmepump.

Att stänga av ett fungerande värmesystem och ersätta med luft/luft tycker jag sällan fungerar bra.

Innan du börjar renovera så tänk på att ditt hus verkar vara friskt och fungera. Att bo ett år innan man renoverar för mycket är ett bra tips som du fått.

Ventilation och värme är helt separata delar. Börjar du byta fönster osv kommer antagligen behovet av mekanisk ventilation öka. FTX är det bästa långsiktigt för ekonomin och komfort.

Börjar du isolera vinden kommer behovet att behöva fundera över hur du ska minska att fukt från bostaden letar sig upp på vinden.

Tänk igenom alla renoveringar grundligt, det är dumt att renovera ett fungerande hus till ett som får skador pga att man har försökt minska energibehovet, genom att försöka applicera dagens byggstandarder på ett äldre hus.
 
jadu fått svar av er som av resterande av erfarna husägare. vänta och se, gör inget förhastat, ha inte så bråttom och liknande.

Tyvärr är man så skadad av el och energipriserna som har varit de sista åren att det känns som att det bara är till att minska energianvändningen antingen nu eller inom en snar framtid.

sommaren känns kort och jag har ju redan börjat riva. men får väl vänta med uppvärmning och ventilation och sikta på att få till planlösningen som jag vill ha denna sommaren... kanske får ta kök till vintern så man ha nåt att göra och sen sikta på värme och ventilation nästa sommar.
 
  • Renoveringsarbete med rivna väggar och spån i ett rums hörna, möbler och en stege syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående golvrenovering med upprivna plankor, verktyg och en sko på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.