D Daniel 109 skrev:
Vad är det han benämner snittdelen i samband med effektavgift?
Du kan ju fråga honom direkt, hur svårt kan det vara?
 
Jag har frågat. Men nu verkade du tro att du förstod. Så då frågar jag dig med.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det var inte heller vad jag skrev.
Givetvis inte. Det är min åsikt med anledning av inlägg #4 717. Jag kan inte se att det jag skrev är ett argument för särbehandling av vissa industrier och elproducenter. Deras naturliga konkurrensfördelar är inget som staten ska motverka.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Ändå var det kärnkraftslandet Frankrike som fick importera el från Tyskland när de franska kärnreaktorerna inte levererade den el de skulle.
Jag ägde en fransk bil en gång. Det ska jag inte göra igen, men jag tror inte att det ger mig anledning till att aldrig mer äga en bil överhuvudtaget.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P pmd skrev:
Givetvis inte. Det är min åsikt med anledning av inlägg #4 717. Jag kan inte se att det jag skrev är ett argument för särbehandling av vissa industrier och elproducenter. Deras naturliga konkurrensfördelar är inget som staten ska motverka.
Jo nu är det då så att den här gröna kanaljen vicekansler Robert Habeck i Tyskland vill åsidosätta det här i Saarland samt Ruhrområdet där Tyskland har mycket av sin tunga industri och att tyska staten stödjer med cirkus 70 miljarder kr. Vi får se vad EU-kommissionen tycker om saken efter EU-valet.

https://www.euractiv.com/section/ec...s-needed-for-democracy-economy-minister-says/
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Du får läsa på om kärnkraftens historia i Sverige.
Jag har läst mycket om kärnkraftens historia i Sverige och "den svenska linjen".

FNL-anhängarna hade fullt upp med Vietnam på 1960-talet så de kanske inte brydde sig så mycket om kärnkraft på den tiden. Men, som jag skrev, efter 1975 fanns det inte mycket att protestera mot när det gällde Vietnam (eftersom det kommunistiska lyckoriket hade införts där).

Visst var det Fälldin och centerpartier som började med kärnkraftsmotstånd, men varken Folkkampanjen mot Atomkraft eller Folkkampanjen mot Kärnkraft och Kärnvapen var/är inte bonderörelser,

Miljöpartiet bildades av folk som var missnöjda med resultatet av folkomröstningen om kärnkraft.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Men jag själv ser då en tredje bild där man mixar energislagen inkl kärnkraft precis som i USA's energiplan kommande år.
Det är ett fantastiskt system där efterfrågan är likadan hela tiden.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Även jag som inte har timpris försöker styra konsumtionen till lågpris/överskotts-tid om möjligt, jag vet inte varför men jag är ju extrapris-snål-gubbe så det ligger i blodet 😉

Jag har senaste 9 månaderna betalat i princip exakt som månadssnittet (0,5 öre mer).
Vad har du för slags elprisavtal?
 
P pmd skrev:
Jag har läst mycket om kärnkraftens historia i Sverige och "den svenska linjen".

FNL-anhängarna hade fullt upp med Vietnam på 1960-talet så de kanske inte brydde sig så mycket om kärnkraft på den tiden. Men, som jag skrev, efter 1975 fanns det inte mycket att protestera mot när det gällde Vietnam (eftersom det kommunistiska lyckoriket hade införts där).

Visst var det Fälldin och centerpartier som började med kärnkraftsmotstånd, men varken Folkkampanjen mot Atomkraft eller Folkkampanjen mot Kärnkraft och Kärnvapen var/är inte bonderörelser,

Miljöpartiet bildades av folk som var missnöjda med resultatet av folkomröstningen om kärnkraft.
Per Kågesson utgav 1973 boken "stoppa kärnkraften". Han var då ca 26 år och medlem i VPK. Finns väl inget inslag av FNL där. Det där med FNL undrar jag om det inte är ett hjärnspöke.

Givet hans starka motstånd mot kärnkraft så hade han knappast kunnat vara medlem i VPK om det inte varit kärnkraftsmotsåndare redan 1972. (Tar ett tag att skriva en bok). Men det är också lite intressant för Sovjet vilket var VPK's stora förebild körde på med kärnkraft. VPK tog ställning mot Sovjet så att säga.

Det fanns en miljörörelse på den här tiden. Men inget jag märkte av direkt. Referenser antyder dock att den var väldigt lokal och ägnade sig åt inbördes strider. Men det fanns ju klagomål mot miljögifter och hormoslyr och besprutningar. Kärnkraft var nog mest en i högen. 1973 så lyckades man dock få till så pass protester att Regeringen bordlade kärnkraftsplanerna och tillsatt div utredningar. Då fanns tillräckliga protester för att (S) skulle backa. Och detta har inget med FNL att göra.

Riksdagspartierna sägs ha ducka och tittat på när kärnkrafts-vänner och industri käbblade med miljörörelsen. För att senare positionera sig.
 
P
D daVinci skrev:
Per Kågesson utgav 1973 boken "stoppa kärnkraften". Han var då ca 26 år och medlem i VPK. Finns väl inget inslag av FNL där. Det där med FNL undrar jag om det inte är ett hjärnspöke.
OK, VPK och de förenade FNL-grupperna var väl ärkefiender då, antar jag.
D daVinci skrev:
Givet hans starka motstånd mot kärnkraft så hade han knappast kunnat vara medlem i VPK om det inte varit kärnkraftsmotsåndare redan 1972. (Tar ett tag att skriva en bok). Men det är också lite intressant för Sovjet vilket var VPK's stora förebild körde på med kärnkraft. VPK tog ställning mot Sovjet så att säga.
Det viktiga var att protestera mot västliga kärnvapen (och kärnkraft eftersom det i många vänstermuppars ögon var samma sak). Sovjetunionens kärnvapen var det sällan som någon protesterade mot på 1970- och 1980-talet (Ref. Pershing II-protesterna).
 
P pmd skrev:
Givetvis inte. Det är min åsikt med anledning av inlägg #4 717. Jag kan inte se att det jag skrev är ett argument för särbehandling av vissa industrier och elproducenter. Deras naturliga konkurrensfördelar är inget som staten ska motverka.
Jo, det ska motverkas för att marknaden ska fungera bra. Det ska inte vara en skattemässig nackdel att dela upp produktionen i olika företag.
 
P pmd skrev:
OK, VPK och de förenade FNL-grupperna var väl ärkefiender då, antar jag.
Hur du fick fram logiken där får du förklara.
P pmd skrev:
Det viktiga var att protestera mot västliga kärnvapen (och kärnkraft eftersom det i många vänstermuppars ögon var samma sak). Sovjetunionens kärnvapen var det sällan som någon protesterade mot på 1970- och 1980-talet (Ref. Pershing II-protesterna).
Tvärtom verkar det ha varit riskerna med kärnkraft som kom i dager. Och att ingen visste hur man skulle göra med avfallet.

C har en beskrivning här över 70-talet https://www.centerpartiet.se/vart-parti/historia/1970-talet.
Där framkommer att stämman tog ställning 1973 efter ett tal av nobelpristagaren i fysik Hannes Alfven.

Det fanns ett missnöje med betongsamhället som (S) drev fram. På 60-talet hade Ann-Louise Hansson en låt "Lyckliga gatan" som handlade just om detta. Den låg extremt länge i topp på Svensktoppen. Folket visade vad dom tyckte. Det struntade (S) fullkomligt i. Dom visste ju bättre.
Kärnkraft lär ha associerats med betongsamhället (S) drev fram.

Blev kravaller kring almarna i Kungsträdgården som (S) ville sopa bort. Har inget med FNL eller kärnvapen att göra. Du har helt missat tidsandan.

Det FNL däremot visade var att man kunde skapa proteströrelser. Och det lär ha inspirerat andra till andra protest-rörelse. T ex miljörörelsen.
 
Chockerande elpriser idag. Elprischocken är här.
https://www.di.se/nyheter/minuspriser-pa-el-i-hela-landet-det-var-ytterst-sallsynt/
Elpriserna rasar till extremt låg nivå och det är minuspriser i hela landet under söndagsdygnet.

”Den här helgen ser vi starkt negativa elpriser i Tyskland där solelproduktionen är enorm och står för en stor majoritet av landets elproduktion under de soliga timmarna mitt på dagen, det får stor påverkan även på de svenska elpriserna.”
Det är de elaka kablarnas fel att vi får så låga elpriser.

Men förstår ju att de i SE4 vill hugga kablarna så de inte får Tysklands låga priser. Utan i stället kan få höga elpriser.

Samtidigt ser vi hur elanvändare blir allt bättre på att vara flexibla i sin elanvändning, vilket hjälper till att parera det ökade väderberoendet och jämna ut elpriserna.
En del är mer adaptiva och anpassar sig. Intelligens tror jag sådant beteende brukar kallas.

Jag tror att låga vår- och sommarpriser är något vi kommer att få se mer utav, drivet av en kraftigt ökad solelproduktion, framför allt på kontinenten. Samtidigt har vi under maj månad en kraftig tillrinning av smältvatten till stora delar av vår vattenkraft till följd av snösmältning i norr.”
Att producera vätgas då vore väl inte så tokigt. Är elpriset lågt så göra ju inte förlusterna så mycket. Synda att staten skall obstruera så mycket.
 
D daVinci skrev:
Det fanns ett missnöje med betongsamhället som (S) drev fram. På 60-talet hade Ann-Louise Hansson en låt "Lyckliga gatan" som handlade just om detta. Den låg extremt länge i topp på Svensktoppen. Folket visade vad dom tyckte. Det struntade (S) fullkomligt i. Dom visste ju bättre.
Kärnkraft lär ha associerats med betongsamhället (S) drev fram.
Det var Anna-Lena Löfgren som sjöng så nostalgiskt om "Lyckliga gatan"

I övrigt har du rätt i din analys.
 
P pmd skrev:
Vad har du för slags elprisavtal?
Vanligt månadsrörligt hos Cheap Energy tecknat via Elskling.se

Fick extremt bra rabatter, Påslag 15,9 inkl Elcertifikat och rabatt -15,4 öre ger ett påslag på 0,5 öre, inga andra avgifter.

detta är för April 2024 i SE4
Sammanfattning av elavtal med rörligt pris, elpris och påslag, inklusive elcertifikat och rabatt, för April 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.