Ja, i teorin.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Ja, i teorin.
Nej, även i praktiken. Har själv gjort misstaget några gånger. Dock på sommaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Det faktum att ventilen sitter på insidan av väggen.
Precis som RoAd säger. Jag glömmer stänga min säkert tre gånger i veckan och står bara stängd på munstycket. Och att ventilen var stängd har väl fortfarande inte framgått?

Det tror jag dock att den var för annars hade badrummet behövts rivas av den anledningen att det var dyngsurt och inte för att man inte kan öppna utifrån (varför man nu inte kan göra det).

Men du behöver ju beskriva utförligare. Hur upptäckte ni läckaget? Öppnade ni kranen för första gången och hör hur det står och sprutar bakom fasaden? Har ni använt den en tid och har sedan upptäckt synliga skador utvändigt? Hur och vart har han mätt, han verkar utifrån bilderna inte ha borrmätt, och vad fick han för värden? Varför står den och läcker fortfarande eller är bilden precis från när det hände? Jag tror inte det är en frysskada.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Sen hänger jag fan inte med men troligtvis jag som är helt efter idag efter minimal sömn.

Men ni går på visning vid plusgrader och då är slang kopplad? Ni har tillträde vid minusgrader och då är slangen fortfarande påkopplad för att förra ägaren glömde den och ni har låtit den då sitta kvar fram tills nu? Eller hur vet ni annars att han har haft den påkopplad och inte tömt den eller är det någonting han har berättat att han gjort vid något tidigare tillfälle?

”Iom att det var plusgrader vid visning fanns det inget vi kunnat göra för att upptäcka eller förhindra att sönderfrysningen”

Och det där får jag inte ihop överhuvudtaget. Skulle ni kunna upptäcka något på visningen så bör det rimligtvis vara så att han gjort detta tidigare och att det finns ett pågående läckage. Ni kan ju inte förhindra någonting som redan hänt och vad ska man kunna förhindra? Tala om för han att han måste koppla bort slangen och stänga ventilen till vintern?

Jag får allternativen till följande:

- Ni tillträder vid minusgrader och Ingen slang är påkopplad och gubben har berättat att han gjort detta tidigare när ni informerar han om skadan
- Slangen är påkopplad när ni tillträder vid minusgrader, ni kopplar bort den och nu märker ni att det läcker
- Slangen är påkopplad vid tillträde, ni låter den sitta kvar och nu märker ni läckage

Då är det ju egentligen bara vid alternativ ett ni inte kunnat förhindra skadan.

Men som sagt idag är jag inte vass tankemässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Whiskypinnen och 1 till
  • Laddar…
Slangvindan kopplad hela tiden kontraktskrivning - tillträde. Var efter tiden går och plusgraderna kommer märker jag att det börjar droppa ur munstycket (som att det stått fruset vatten i slangen som nu tinar och rinner ut). Jag kopplar loss slangvindan från utkastaren och den tömmer sig på vatten, men flödet avstannar sedan.

När jag en tid senare ska spola av fasaden efter rengöring kopplar jag på slangvindan igen, gör det jag ska men så när jag stänger utkastaren slutar vatten matas ut ur slang, men spolljud (som att vatten går i kran) fortsätter ljuda. Inget vatten i slang, inget vatten synligt i rummet inomhus - alltså måste vattenflödet varit i väggen/fasaden. FB rings, besiktningsman kommer ut och mäter mot kakel/vägg/fasad och konstaterar förhöjda fuktvärden.
 
  • Gilla
Tuggemugge
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Slangvindan kopplad hela tiden kontraktskrivning - tillträde. Var efter tiden går och plusgraderna kommer märker jag att det börjar droppa ur munstycket (som att det stått fruset vatten i slangen som nu tinar och rinner ut). Jag kopplar loss slangvindan från utkastaren och den tömmer sig på vatten, men flödet avstannar sedan.

När jag en tid senare ska spola av fasaden efter rengöring kopplar jag på slangvindan igen, gör det jag ska men så när jag stänger utkastaren slutar vatten matas ut ur slang, men spolljud (som att vatten går i kran) fortsätter ljuda. Inget vatten i slang, inget vatten synligt i rummet inomhus - alltså måste vattenflödet varit i väggen/fasaden. FB rings, besiktningsman kommer ut och mäter mot kakel/vägg/fasad och konstaterar förhöjda fuktvärden.
Borde väl gå att lossa och dra ut hela insatsen och kontrollera om den är hel eller inte?
 
  • Gilla
Dublin och 14 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Slangvindan kopplad hela tiden kontraktskrivning - tillträde. Var efter tiden går och plusgraderna kommer märker jag att det börjar droppa ur munstycket (som att det stått fruset vatten i slangen som nu tinar och rinner ut). Jag kopplar loss slangvindan från utkastaren och den tömmer sig på vatten, men flödet avstannar sedan.

När jag en tid senare ska spola av fasaden efter rengöring kopplar jag på slangvindan igen, gör det jag ska men så när jag stänger utkastaren slutar vatten matas ut ur slang, men spolljud (som att vatten går i kran) fortsätter ljuda. Inget vatten i slang, inget vatten synligt i rummet inomhus - alltså måste vattenflödet varit i väggen/fasaden. FB rings, besiktningsman kommer ut och mäter mot kakel/vägg/fasad och konstaterar förhöjda fuktvärden.
Så ni funderar alltså på att ställa ett krav på säljaren som har lämnat kvar en slang i vattenutkastaren som ni låter sitta kvar över vintern för att sedan använda nämnda slang själva… Har jag förstått det hela korrekt?

Hur går tankarna kring ert egna ansvar i det hela?
 
  • Gilla
  • Älska
sami_eee och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Lived och 8 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Eller köpa en ny och inse att problem uppkommer när man äger ett hus...

Stora som små!

[länk]

[bild]
Det är alltså ett badrum som eventuellt måste brytas upp, om inte skadan kan undersökas via fasad.
insubrf insubrf skrev:
Så ni funderar alltså på att ställa ett krav på säljaren som har lämnat kvar en slang i vattenutkastaren som ni låter sitta kvar över vintern för att sedan använda nämnda slang själva… Har jag förstått det hela korrekt?

Hur går tankarna kring ert egna ansvar i det hela?
Helt korrekt. De har lämnat ifrån sig huset med fruset vatten i slang och rör och som eventuellt orsakat frostsprängning pga att vatten expanderar vid frysning. Skadan hade skett i samband med minusgrader vilket innebär att det var efter besiktning och innan tillträde - dvs utanför vår kontroll. Att vi inte tar bort slangvindan vid tillträde, oavsett om det är vårt ansvar eller inte, hade inte spelat någon roll, då sprängningen/expansionen/skadan redan hade orsakats.

Om vi leker med tanken att vi kopplat bort slangvindan vid tillträde hade vattnet varit fruset och skadan dold ändå iom ej rinnande vatten. Eller vad tänker du att det skulle ha haft för betydelse?
 
  • Haha
  • Gilla
ErlingN och 1 till
  • Laddar…
Besiktningmannen är full.
Stång av vattnet lossa utkastade bakom toan och vid fasaden och dra ut den så kontrollerar ni själv. Borde ju vara blött som bara den.
Sen kan ni sätta en ny.
Behöver ni hjälp ring rörmokarn.
 
  • Gilla
Lived och 26 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Det är alltså ett badrum som eventuellt måste brytas upp, om inte skadan kan undersökas via fasad.

Helt korrekt. De har lämnat ifrån sig huset med fruset vatten i slang och rör och som eventuellt orsakat frostsprängning pga att vatten expanderar vid frysning. Skadan hade skett i samband med minusgrader vilket innebär att det var efter besiktning och innan tillträde - dvs utanför vår kontroll. Att vi inte tar bort slangvindan vid tillträde, oavsett om det är vårt ansvar eller inte, hade inte spelat någon roll, då sprängningen/expansionen/skadan redan hade orsakats.

Om vi leker med tanken att vi kopplat bort slangvindan vid tillträde hade vattnet varit fruset och skadan dold ändå iom ej rinnande vatten. Eller vad tänker du att det skulle ha haft för betydelse?
Så då är det bara för installationsskadan, alltså skadan på röret, ni tänkte rikta krav eller? För det är den enda skadan han har orsakat. Läckaget, för försäkringsmässigt så är det två skador, är det du som har orsakat när du ställt dig och tvättat din fasad med vetskapen om att du har ett frysskadat rör.

För du vet ju om att röret har fryst sönder eftersom du menar att det är hans fel och röret inte har fryst sönder under tiden ni ägt huset.

Om vi leker med tanken att ni kopplat bort slangvindan vid tillträde, undersökt utkastaren och eventuellt tagit en fight om vem som ska pröjsa rörmokaren hade haft en jävla betydelse.

Helt jävla fantastiskt.

Sen är det som sagt ingen frysskada så allt detta är ju skitsamma.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Det är alltså ett badrum som eventuellt måste brytas upp, om inte skadan kan undersökas via fasad.

Helt korrekt. De har lämnat ifrån sig huset med fruset vatten i slang och rör och som eventuellt orsakat frostsprängning pga att vatten expanderar vid frysning. Skadan hade skett i samband med minusgrader vilket innebär att det var efter besiktning och innan tillträde - dvs utanför vår kontroll. Att vi inte tar bort slangvindan vid tillträde, oavsett om det är vårt ansvar eller inte, hade inte spelat någon roll, då sprängningen/expansionen/skadan redan hade orsakats.

Om vi leker med tanken att vi kopplat bort slangvindan vid tillträde hade vattnet varit fruset och skadan dold ändå iom ej rinnande vatten. Eller vad tänker du att det skulle ha haft för betydelse?
Jäkligt tråkigt det där.
Tyvärr skulle ni ha stängt av vattnet/slangen direkt vid tillträdet, för i nuläget går det inte bevisa när det hände.
Oaktsamt av förra ägaren, oaktsamt av er.
Ni borde ha räknat ut att det var ett potentiellt problem vid tillträdet och undersökt det.
Men gjort är gjort så nu är det bara bryta upp väggen utifrån så fort det går och undersöka om det finns någon skada alls.
Jag håller tummarna för att ni har röta, tur alltså ;-)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag förstår inte problemet, det är väl hur enkelt som helst att byta röret genom väggen?

[bild]
[bild]
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Borde väl gå att lossa och dra ut hela insatsen och kontrollera om den är hel eller inte?
T TheGame skrev:
Besiktningmannen är full.
Stång av vattnet lossa utkastade bakom toan och vid fasaden och dra ut den så kontrollerar ni själv. Borde ju vara blött som bara den.
Sen kan ni sätta en ny.
Behöver ni hjälp ring rörmokarn.
Vid byte av vattenutkastare så kommer tätskiktet i badrummet att "gå sönder".
Det kommer att bli öppet mellan tatskiktet på väggen och nya utkastaren.

Vattenutkastare är nästan den enda saken som installeras utan skyddsrör, nästan allt annat har skyddsrör som tätskiktet ansluts mot.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vid byte av vattenutkastare så kommer tätskiktet i badrummet att "gå sönder".
Det kommer att bli öppet mellan tatskiktet på väggen och nya utkastaren.

Vattenutkastare är nästan den enda saken som installeras utan skyddsrör, nästan allt annat har skyddsrör som tätskiktet ansluts mot.
Hellre trasigt tätskikt bakom toan än att måsta riva allt ihopa och fixa nått som inte ens kanske är nått fel.
Ett läckage konstant i väggen borde synas mer.
Folk måste använda sunt förnuft mer än vara otänkande NPC och gå efter vad vem som helst säger.
 
  • Gilla
  • Älska
Karrie och 20 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Hellre trasigt tätskikt bakom toan än att måsta riva allt ihopa och fixa nått som inte ens kanske är nått fel.
Ett läckage konstant i väggen borde synas mer.
Folk måste använda sunt förnuft mer än vara otänkande NPC och gå efter vad vem som helst säger.
Behöver inte byta utkastaren för att få stop på "pågående läckage", det är bara att koppla bort utkastaren helt.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.