Jag har köpt ett begagnat växthus med glas från början. Tyvärr var väldigt många glas trasiga. Satte därför glasen på sidorna/ gavlarna (räckte nästan precis ) taket är således kvar utan rutor nu. Men kanske man borde ha kanalplast / polykarbonat el liknande på bara taket. Dels för att det kanske blir mindre varmt men ffa billigare :)
Tror växthuset heter ”Bruka” och det finns att beställa nytt med både glas och kanalplast. Dock hittar jag inga reservdelar på nätet ?! Behöver man silikon till isolerplast eller sätter man fast precis som med glas?
Har ni några kloka tips ?
Tack på förhand
Johanna
 
  • Ett obestruket växthus med metallstomme och tomma glasöppningar, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att köpa lösa kanalplastskivor på tex Byggmax som du kan kapa till i önskad storlek. Exakt hur det funkar med fastsättning vet jag inte i ditt fall, men vi skaffade just ett billigt 12,4 m2 växthus med just kanalplast helt och hållet - där ska man täta takskivorna med silikon, finns även en del plastlister som ska täta här och där. Sitter mitt uppe i monteringen nu så vet inte detaljerna riktigt.

Smart grund du ordnat där, vi gick litet bananas med leca-mur i två varv men litet väl mycket jobb med det för ett litet växthus.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Köp plexiglasskivor (akryl) och gör egna rutor. Fundera också några varv på om det behöver vara glas i varenda båge, eller om det räcker med dem som är vända mot solen, och sätt plywood eller OSB i de övriga, om plånboken är tunn. Lite färg, dekorationer, klätterväxter och ”det ska vara så” kan göra underverk.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det går att köpa lösa kanalplastskivor på tex Byggmax som du kan kapa till i önskad storlek. Exakt hur det funkar med fastsättning vet jag inte i ditt fall, men vi skaffade just ett billigt 12,4 m2 växthus med just kanalplast helt och hållet - där ska man täta takskivorna med silikon, finns även en del plastlister som ska täta här och där. Sitter mitt uppe i monteringen nu så vet inte detaljerna riktigt.

Smart grund du ordnat där, vi gick litet bananas med leca-mur i två varv men litet väl mycket jobb med det för ett litet växthus.
Tack! Väldigt nöjd med grunden/ funderade åxå på lecablock men nån sa att det var knepigare att få rakt ..
ja det är ju frågan var man ska ha tätningslister och var man ska täta m silikon…
 
ricebridge ricebridge skrev:
Köp plexiglasskivor (akryl) och gör egna rutor. Fundera också några varv på om det behöver vara glas i varenda båge, eller om det räcker med dem som är vända mot solen, och sätt plywood eller OSB i de övriga, om plånboken är tunn. Lite färg, dekorationer, klätterväxter och ”det ska vara så” kan göra underverk.
Mm kanske är enklast och då ser det väl mer enhetligt ut (ser ut som glas ) antar jag.
 
En fördel med kanalplast är att de har ett rätt högt isoleringsvärde, om detta är intressant i ditt växthus. Det där med silikontätning tror jag du får räkna med oavsett.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
J Johanna_jojo123 skrev:
ja det är ju frågan var man ska ha tätningslister och var man ska täta m silikon…
Silikon där man vill ha den extra effekten att det håller fast rutorna. Lister där man vill att de ska kunna röra sig.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En fördel med kanalplast är att de har ett rätt högt isoleringsvärde, om detta är intressant i ditt växthus. Det där med silikontätning tror jag du får räkna med oavsett.
Köpt kanalplast på Biltema nu. Men de där listerna är ju svåra att hitta, fanns inte på Bauhaus. Får leta vidare i morrn
 
Kanske kan en silikonsträng ersätta ev saknade plastlister. På vårt växthus så ingick det i installationsanvisningarna att kanalplasten i taket ska tätas med silikon. Posta litet foton på problematiska ställen så kanske det dyker upp idéer.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske kan en silikonsträng ersätta ev saknade plastlister. På vårt växthus så ingick det i installationsanvisningarna att kanalplasten i taket ska tätas med silikon. Posta litet foton på problematiska ställen så kanske det dyker upp idéer.
Skulle du kunna skicka en bild på hur dina kant-lister ser ut kanske? Är de u-formade ? Googlat men är svårt att hitta ”reservdelar” och i butikerna är det svårt att få någon vettig hjälp …
 
Vi kommer att pilla med att sätta upp växthusen i helgen, hoppas kunna fånga några bilder på vad du söker. Magkänslan säger att plastlisterna inte är kritiska, mer att man får dit silikontätningarna just i takdelen så det blir hyfsat tätt.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi kommer att pilla med att sätta upp växthusen i helgen, hoppas kunna fånga några bilder på vad du söker. Magkänslan säger att plastlisterna inte är kritiska, mer att man får dit silikontätningarna just i takdelen så det blir hyfsat tätt.
Oki! Tack det vore ju toppen. Lycka till med monteringen
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det dessa du behöver?
[länk]
Tack, det är bra att veta. Lär väl gå sönder en och annan ruta framöver ...
 
J Johanna_jojo123 skrev:
Skulle du kunna skicka en bild på hur dina kant-lister ser ut kanske? Är de u-formade ? Googlat men är svårt att hitta ”reservdelar” och i butikerna är det svårt att få någon vettig hjälp …
Här är en bild på hur plastlisterna sitter i nederkant. Vi kom inte riktigt hela vägen upp i tak idag pga dåligt väder men gissar det är liknande princip även upp mot taket, de sitter i nederkant för att stabilisera kanalplasten undertill. Har man ingen dylik list så bör en silikonsträng ha motsvarande funktion.

Det här växthuset vi monterar nu är ett snäpp upp från det tidigare mindre växthuset vi hade, i det gamla så användes galvade stålclips för att sätta fast "glasen" dvs kanalplastskivorna. I detta nya så är det kanaler i aluminiumprofilerna som man skjuter in kanalplastskivorna i.

Bild på växthuset visar dess nederkant med plastlist, arbetsredskap och ovanför syns del av kanalplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.