H he-peter skrev:
Hej Pacman42,

Tack för svaret. Det där med at production och förbrukning kvittas varje kvart. Kan du förklara lite mer, tack.
Jag första ungefär, men inte 100%.

Hur är det med överföringsavgift?

Betyder det om man har ett underskott några minuter, kostar det ingen överföringsavgift, om man har större överskott resten av tidsintervall?

Idag med växlande molnighet ser production såhär ut.

På Eon appen kan jag ser förbrukar i 15min intervaller.

Tack för hjälpen!
Elmätaren läses av var 15e minut. Det är då som produktion och konsumtion kvittas. Elhandelsföretaget får bara netto konsumtion eller produktion sänt till sig. De ser samma sak som du ser
 
pacman42 pacman42 skrev:
Elmätaren läses av var 15e minut. Det är då som produktion och konsumtion kvittas. Elhandelsföretaget får bara netto konsumtion eller produktion sänt till sig. De ser samma sak som du ser
Hos mig sker ingen kvittning! Tror inte det är lagligt. Der är separat mätning av import/export hela tiden. Riktningen bestämmer på vilken mätardel som energin bokförs på. Kontinuerlig integration av effekten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L largab skrev:
Hos mig sker ingen kvittning! Tror inte det är lagligt. Der är separat mätning av import/export hela tiden. Riktningen bestämmer på vilken mätardel som energin bokförs på. Kontinuerlig integration av effekten.
I så fall har jag fått fel svar när jag ställt samma fråga i detta forumet.
 
L largab skrev:
Tror det var lagligt fram till typ 2015
[länk]
Nu pratar du dock om något helt annat, dvs kvittning mellan olika timmar med olika pris.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu pratar du dock om något helt annat, dvs kvittning mellan olika timmar med olika pris.
Oj, läste det för snabbt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Elmätaren läses av var 15e minut. Det är då som produktion och konsumtion kvittas. Elhandelsföretaget får bara netto konsumtion eller produktion sänt till sig. De ser samma sak som du ser
Rättelse till mitt tidigare påstående: Hur ofta mätaren avläses (min 1/h) och hur nätägaren hanterar import/export bestäms av varje enskild nätägare. Dvs man måste kolla hur aktuell nätägare hanterar import/export. Tekniska Verken, Linköping, kvittar ingen förbrukning. Kontinuerlig integration av effekt som bokförs som export el import.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så till TS, kolla med din nätägare så blir det nog rätt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så till TS, kolla med din nätägare så blir det nog rätt
Har tittat i appen. Finns vissa 15min intervaller där jag har bägge köpt och såld el.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.