Jag jobbar med fjärrvärme och 40000:- lät som ett väldigt bra pris för byte av hela anläggningen. Men är ekonomin ansträngd så är det vettiga att bara byta ut pumpen och som de andra skriver så är det främst bygglängden som skiljer.

Däremot så finns det flera anledningar att byta ut hela centralen, t.ex. att det inte tillverkas reservdelar längre=dyrt om fel sak går sönder mitt i vintern. Samt att den snart är 30 år gammal så risken att värmeväxlare och rördelar börjar läka är stor. Men det blir ju såklart nästa ägares problem om du tänkt flytta, du får förmodligen inte igen pengarna när du säljer om du byter central nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Det fungerade i den meningen att det blev varmt i elementen innan pumpen gav upp.
Jag vet inte om det är önsketänkande, men uppfattar jag det som korrekt att forumet också är av uppfattningen att det räcker att byta cirkulationspumpen?
Svar ja. I denna fråga är det mycket om och men. Fast ta det som det kommer. Byt pumpen bara
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Årlig fjärrvärmeservice???
Jag tror att vi missat något de 12 åren vi har bott i vårt hus.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Den årliga fjärrvärmeservicen konstaterade att cirkulationspumpen dött och att den läcker vatten och därför behöver bytas.
Det är inget akut problem just nu eftersom vi är mitt i sommaren, men min ekonomi just nu är otroligt ansträngd så jag fick enorm ångest när fjärrvärmeserviceteknikern började prata om att fjärrvärmecentralen var från 1998 och att den började närma sig slutet på sin livslängd. Det började pratas om att en ny anläggning skulle kosta 40000:-, en summa jag inte riktigt kan hosta upp just nu. Anläggningen har fungerat bra fram tills pumpen dog, fjärrvärmeserviceteknikern själv trodde inte att det skulle krävas mer än att byta cirkulationspumpen eftersom allting hade sett bra ut fram tills pumpen dog. Vad tror forumet? Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
Sätt ditt en Grundfos i stället, finns beg. på Tradera billigt.
Brukar aldrig gå sönder.
Lätt att byta själv.
 
  • Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
P pebe292 skrev:
Årlig fjärrvärmeservice???
Jag tror att vi missat något de 12 åren vi har bott i vårt hus.
Jepp ??? En FJV-central går så länge den går utan service, finns bara några saker som säger upp sig. Cirkpump, VV-ventil ( ibland ) , shuntreglering och till sist växlarna men sällsynt. Så att serva en gång om året är att kasta pengarna i sjön om det inte ingår i abonemanget och FJV-centaren hyrs.
 
  • Gilla
Doks och 4 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det låter som en nolla för mycket...
För dom pengarna så får du ju bergvärme med solceller...
40 000 är en rimlig kostnad för en ny fjärrvärmeundercentral i en villa. Var hittar du bergvärme med solceller för 40 kSEK?
 
G Göran Stjernberg skrev:
40 000 är en rimlig kostnad för en ny fjärrvärmeundercentral i en villa. Var hittar du bergvärme med solceller för 40 kSEK?
Om du hade läst fyra inlägg till i tråden så hade du sett att @plåtrhade läst fel, hade läst som att det stod 400 kkr istället för 40 kkr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp ??? En FJV-central går så länge den går utan service, finns bara några saker som säger upp sig. Cirkpump, VV-ventil ( ibland ) , shuntreglering och till sist växlarna men sällsynt. Så att serva en gång om året är att kasta pengarna i sjön om det inte ingår i abonemanget och FJV-centaren hyrs.
Fast du glömde nog det vanligaste man byter vid en service, packningar. Byter man inte en läkande packning så kan det ärja upp större läckage kring kopplingar så man behöver byta hela rördelar samt att det ser förjä*ligt ut i centralen efter ett tag då det är ärjat överallt.
 
G groenberg12 skrev:
Fast du glömde nog det vanligaste man byter vid en service, packningar. Byter man inte en läkande packning så kan det ärja upp större läckage kring kopplingar så man behöver byta hela rördelar samt att det ser förjä*ligt ut i centralen efter ett tag då det är ärjat överallt.
OK du har rätt, men nu var det inga läckor utan pumpen som inte är frisk. sen så ska det med jämna mellanrum kollas in i skåpet om det finns nägon läcka. Och det är brukarens ansvar och inte något som ett servicefolk ska hitta, på något som kallas årlig service. Många gånger blir det blött under centralen om det är på den kalla sidan. På den varma FJV-sidan så ångar det bort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK du har rätt, men nu var det inga läckor utan pumpen som inte är frisk. sen så ska det med jämna mellanrum kollas in i skåpet om det finns nägon läcka. Och det är brukarens ansvar och inte något som ett servicefolk ska hitta, på något som kallas årlig service. Många gånger blir det blött under centralen om det är på den kalla sidan. På den varma FJV-sidan så ångar det bort.
Jag håller helt med, det åligger helt klart fastighetsägaren att hålla koll på läckage (förutsatt att inte energibolaget äger centralen men det är ovanligt) men det är förhållandevis få som har koll på detta eller ens vet om att dom själva äger centralen.

Det är ganska ofta som vi får samtal av kunder som rent av är sur och irriterad över att "Det har läkt/varit problem med varmvatten/värme jättelänge nu, ska det verkligen behöva vara såhär???? 😡". Men dom brukar mjukna lite när man förklarar att det är deras egna central och att vi har svårt veta att dom har problem om dom inte kontaktar oss..
Du har rätt i att det ofta ångar bort på fv-sidan men man ser ändå att det är ärjat om det läker.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Den årliga fjärrvärmeservicen konstaterade att cirkulationspumpen dött och att den läcker vatten och därför behöver bytas.
Det är inget akut problem just nu eftersom vi är mitt i sommaren, men min ekonomi just nu är otroligt ansträngd så jag fick enorm ångest när fjärrvärmeserviceteknikern började prata om att fjärrvärmecentralen var från 1998 och att den började närma sig slutet på sin livslängd. Det började pratas om att en ny anläggning skulle kosta 40000:-, en summa jag inte riktigt kan hosta upp just nu. Anläggningen har fungerat bra fram tills pumpen dog, fjärrvärmeserviceteknikern själv trodde inte att det skulle krävas mer än att byta cirkulationspumpen eftersom allting hade sett bra ut fram tills pumpen dog. Vad tror forumet? Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
Lät byta en cirkulationspump i vattenburet system, där cirkulationspumpen gått sönder till golvvärmen i köket (äldre hemmabyggt system, om någon hakar upp sig. Men vi har åtminstone varmt i köket nu även på vintern. Det kräver tydligen sin pump:) Betalade strax under 3000 kr för pump och arbete. Anlitade en lokal VVS firma. Kan ju skilja lite i pris mellan pumpar, men att byta den borde vara ganska samma. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G groenberg12 skrev:
Jag jobbar med fjärrvärme och 40000:- lät som ett väldigt bra pris för byte av hela anläggningen. Men är ekonomin ansträngd så är det vettiga att bara byta ut pumpen och som de andra skriver så är det främst bygglängden som skiljer.

Däremot så finns det flera anledningar att byta ut hela centralen, t.ex. att det inte tillverkas reservdelar längre=dyrt om fel sak går sönder mitt i vintern. Samt att den snart är 30 år gammal så risken att värmeväxlare och rördelar börjar läka är stor. Men det blir ju såklart nästa ägares problem om du tänkt flytta, du får förmodligen inte igen pengarna när du säljer om du byter central nu.
Nu fick jag plötsligt vrålångest, det har varit så mycket saker som har ätit buffert under mitt år som arbetslös. Just nu känns det oöverskådligt att få ihop en buffert på 40k om jag skulle behöva byta fjärrvärmecentral.
 
A Alex Andersson1 skrev:
Nu fick jag plötsligt vrålångest, det har varit så mycket saker som har ätit buffert under mitt år som arbetslös. Just nu känns det oöverskådligt att få ihop en buffert på 40k om jag skulle behöva byta fjärrvärmecentral.
Var i landet är du.
 
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det låter som en nolla för mycket...
För dom pengarna så får du ju bergvärme med solceller...
För 40k, länka gärna:)

Edit, skulle fortsatt läsa.
 
J jonaserik skrev:
Var i landet är du.
Någonstans mellan Örebro, Karlstad och Västerås. Jag har fast jobb i Juli, även om det inte är med så våldsamt hög lön. Så det är kanske bäst att försöka spara ihop en buffert på 20.000 iallafall och om någonting krisar så bör jag kunna få ett lån på 20k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.