Dimensioneringen kabeln måste göras tillsammans med en elektriker och ni måste ha en ide om vad för max-last som bli aktuellt i någon riktning både vid enfas och 3-fas-användning.

Det fins något som heter förimpedans och brytningsvillkor för att säkra att en säkring eller dvärgbrytare skall lösa ut inom typisk 50 ms när kabeländarna vid dess stickproppsuttag slås ihop i andra ändan i ladan och arean på kabeln kan bli förvånansvärt stor redan efter 50 meter eftersom det skall klara brytningsvillkoren när fas och nolla och/eller jord slår ihop till kortslutning i lada-ändan - vilket är det svåra fallet medans kortis mellan 2 faser reagerar betydligt snabbare.

Kommer strömmen i sin tur att fördelas till en undercentral med nedsäkrade säkringar (gentemot säkringarna som matar mot ladan) så måste det också tas med i beräkningen och jag skulle säga att man dimensionerar inte under 10 ampere för ett sticksproppsuttag i ladan vilket innebär att det kommer vara minst 16 Ampere dimensionerande för kabeln mellan ladan och er boninghusets elcentral..

Förimpedansen (dvs impedansen mellan centralen på bostaden och ortstrafon) måste också vara känd eftersom det är den totala resistansen i slingan som bestämmer kortslutningsströmmen. den upgiften man man i regel få från elleverantören - men elektrikern har ofta tillgång till utrustning för att kunna mäta det på plats om det inte går att få fram info annan väg



16 Ampere dvärgbrytesäkring behöver i regel 160 ampere i kortslutningsström för att garanterat slå av inom 50 ms vilket betyder att slingresistansen från ortstrafon hela vägen till stickproppsuttaget i ladan och tillbaka får inte vara mer än 1.4 Ohm tillsammans.

har 1 Ohm förbrukats mellan ortstrafon och bostadshusets elcentral, så fins det 0.4 Ohm kvar att fördela ut på kabeln mellan bostadshuset till ladan inklusive dess stickproppsuttag som senare installeras och tillbaka och vill det sig illa kan det resultera i rejäl grov kabel med stor koppar-area mellan bostadshuset och ladan.

- det är den här typen av dimensionering du behöver hjälp av din elektriker så att rätt kabel-area köps in - köp inte på vinst och förlust bara för någon ger exempel i ett forum - vi kan inte veta alla förutsättningar och kopparkabel är så dyrt att det är bortkastat om det visade sig att kabeln man köpte var för klen...

bli inte förvånad om det slutar med att du måste köpa 16-kvadrats kabel - vänj tanken vid detta och budgetera efter det och se det som bonus om du kan gå ned i smalare dimensioner
 
Redigerat:
Mikael_L
X xxargs skrev:
i kortslutningsström för att garanterat slå av inom 50 ms
Nåja, kravet är 400mS.
Men i stort är dina tankar rätt.
 
Mikael_L
H Häggens skrev:
Är drygt 50 meter långt röret
Ja det är ingen kort sträcka.

Dina val är typ 3 olika.
5g 2,5
5g6
5g något större area.

5g2,5 är snållösningen, här kommer du få begränsad effekt, åt båda hållen.
Beroende på fastighetens förimpedans så kanske du kan föra över max 10A, och är det riktigt olyckligt bara 6A.
Och att sätta upp en produktionsanläggning här (solceller) blir i det närmaste döfött.

Att stega upp till 5g6 ger stora fördelar.
Det kommer troligen innebära att du inte får någon som helst brist på möjlig säkringsstorlek eller effektuttag.
Allra troligast kommer upp till 20A säkringar fungera, och även en medelstor solcellsanläggning, uppåt 15kW kommer också fungera.

Ännu kraftigare area? ... Nej, generellt vill jag avråda. I vissa fall kan det behövas, men det är väldigt sällan som det krävs.

Så får jag ge råd utifrån denna icke kompletta information, så ger jag rådet att satsa på en 5g6 kabel. Snikalternativet 5g2,5 kvarstår, men att välja detta kan snabbt leda till att man ångrar sig.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det nog rör sig om en huvudledning så tillåter man upp till 5 sek frånkopplingstid om man ska vara riktigt noggrann.
 
  • Gilla
Häggens och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Eftersom det nog rör sig om en huvudledning så tillåter man upp till 5 sek frånkopplingstid om man ska vara riktigt noggrann.
beror på hur förläggningen klassas av elektrikern/anläggningsägaren och hur mycket ledartemperaturen får öka i ett felläge - i jordförlagt kabel kan man tolerera högre ledartemperatur innan avslag i ett felläge än för ledningar förlagda i hus.

har varit med om att mata teknikkur 1 km in i tågtunneln och den fick klassas med den snabba utlösningstiden för att man ville att säkringar som skulle gå vid fel var utanför tunneln av tillgänglighetsskäl och då var klassad i snabbhet som en vanlig undercentral/bostadssäkring. - det var rätt grov kabel och den längsta fick ändå säkras ned till 6 Ampere...
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
X xxargs skrev:
beror på hur förläggningen klassas av elektrikern/anläggningsägaren och hur mycket ledartemperaturen får öka i ett felläge - i jordförlagt kabel kan man tolerera högre ledartemperatur innan avslag i ett felläge än för ledningar förlagda i hus.

har varit med om att mata teknikkur 1 km in i tågtunneln och den fick klassas med den snabba utlösningstiden för att man ville att säkringar som skulle gå vid fel var utanför tunneln av tillgänglighetsskäl och då var klassad i snabbhet som en vanlig undercentral/bostadssäkring. - det var rätt grov kabel och den längsta fick ändå säkras ned till 6 Ampere...
I det här fallet handlar det väl om en ca 50 meter lång kabel och då kanske man ska hålla sig ungefär där i bedömningen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I det här fallet handlar det väl om en ca 50 meter lång kabel och då kanske man ska hålla sig ungefär där i bedömningen.
Oberoende kan man hålla sig till huvudledning 5 s som avh67f nämnde speciellt i fallen här med nät som matar bostäder av olika slag..
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får beskriva dina behov först. Dessa mäts i Watt, inte i "belysning lite uttag, i framtiden lite uppvärmning" etc. Och med produktion behöver du också välja ifall du vill kunna producera mer än du förbrukar. Om så behövs två kablar mellan ladan och mätarskåpet. Sedan behöver man räkna mer på ifall 6 mm² verkligen räcker för dina 50 meter beroende på ditt näts styrka.
Detta var intressant, själva ladan kommer definitivt kunna producera mer än förbrukning eftersom det kommer vara 0 watt förbrukning för det mesta. Varför behövs två kablar just när man producerar mer än vad man förbrukar?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ingen kort sträcka.

Dina val är typ 3 olika.
5g 2,5
5g6
5g något större area.

5g2,5 är snållösningen, här kommer du få begränsad effekt, åt båda hållen.
Beroende på fastighetens förimpedans så kanske du kan föra över max 10A, och är det riktigt olyckligt bara 6A.
Och att sätta upp en produktionsanläggning här (solceller) blir i det närmaste döfött.

Att stega upp till 5g6 ger stora fördelar.
Det kommer troligen innebära att du inte får någon som helst brist på möjlig säkringsstorlek eller effektuttag.
Allra troligast kommer upp till 20A säkringar fungera, och även en medelstor solcellsanläggning, uppåt 15kW kommer också fungera.

Ännu kraftigare area? ... Nej, generellt vill jag avråda. I vissa fall kan det behövas, men det är väldigt sällan som det krävs.

Så får jag ge råd utifrån denna icke kompletta information, så ger jag rådet att satsa på en 5g6 kabel. Snikalternativet 5g2,5 kvarstår, men att välja detta kan snabbt leda till att man ångrar sig.
Tack låter rimligt!
Men varianten med två kablar då som nämnts i tråden, två klenare? Eller är det dumt förutom att det låter svårare att dra igenom..
 
X xxargs skrev:
Dimensioneringen kabeln måste göras tillsammans med en elektriker och ni måste ha en ide om vad för max-last som bli aktuellt i någon riktning både vid enfas och 3-fas-användning.

Det fins något som heter förimpedans och brytningsvillkor för att säkra att en säkring eller dvärgbrytare skall lösa ut inom typisk 50 ms när kabeländarna vid dess stickproppsuttag slås ihop i andra ändan i ladan och arean på kabeln kan bli förvånansvärt stor redan efter 50 meter eftersom det skall klara brytningsvillkoren när fas och nolla och/eller jord slår ihop till kortslutning i lada-ändan - vilket är det svåra fallet medans kortis mellan 2 faser reagerar betydligt snabbare.

Kommer strömmen i sin tur att fördelas till en undercentral med nedsäkrade säkringar (gentemot säkringarna som matar mot ladan) så måste det också tas med i beräkningen och jag skulle säga att man dimensionerar inte under 10 ampere för ett sticksproppsuttag i ladan vilket innebär att det kommer vara minst 16 Ampere dimensionerande för kabeln mellan ladan och er boninghusets elcentral..

Förimpedansen (dvs impedansen mellan centralen på bostaden och ortstrafon) måste också vara känd eftersom det är den totala resistansen i slingan som bestämmer kortslutningsströmmen. den upgiften man man i regel få från elleverantören - men elektrikern har ofta tillgång till utrustning för att kunna mäta det på plats om det inte går att få fram info annan väg



16 Ampere dvärgbrytesäkring behöver i regel 160 ampere i kortslutningsström för att garanterat slå av inom 50 ms vilket betyder att slingresistansen från ortstrafon hela vägen till stickproppsuttaget i ladan och tillbaka får inte vara mer än 1.4 Ohm tillsammans.

har 1 Ohm förbrukats mellan ortstrafon och bostadshusets elcentral, så fins det 0.4 Ohm kvar att fördela ut på kabeln mellan bostadshuset till ladan inklusive dess stickproppsuttag som senare installeras och tillbaka och vill det sig illa kan det resultera i rejäl grov kabel med stor koppar-area mellan bostadshuset och ladan.

- det är den här typen av dimensionering du behöver hjälp av din elektriker så att rätt kabel-area köps in - köp inte på vinst och förlust bara för någon ger exempel i ett forum - vi kan inte veta alla förutsättningar och kopparkabel är så dyrt att det är bortkastat om det visade sig att kabeln man köpte var för klen...

bli inte förvånad om det slutar med att du måste köpa 16-kvadrats kabel - vänj tanken vid detta och budgetera efter det och se det som bonus om du kan gå ned i smalare dimensioner
Tack för infon! Elektrikern som var här gav inte denna info, den var lite mer…. Kortfattad om vi säger så 😊 ungefär klen kabel 3xxx:- grov kabel 7xxx :- central 3xxx :-
 
Mikael_L
Man skulle även kunna överväga alu-kabel med tanke på avståndet.

SE-N1XE-AR 4G16 ger jag 28kr/meter + moms.
Det är aluminium 4g16mm2, och alltså rätt billigt jämfört med 5g6 koppar.

Det kan dock innebära lite pyssel med anslutning i vardera ände, då alu kräver speciella anslutningar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Häggens skrev:
Men varianten med två kablar då som nämnts i tråden, två klenare?
Jag har ingen aning om vad som tänktes eller menades med detta.
Det är inget jag stött på och kan inte heller finna logiken bakom.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man skulle även kunna överväga alu-kabel med tanke på avståndet.

SE-N1XE-AR 4G16 ger jag 28kr/meter + moms.
Det är aluminium 4g16mm2, och alltså rätt billigt jämfört med 5g6 koppar.

Det kan dock innebära lite pyssel med anslutning i vardera ände, då alu kräver speciella anslutningar.
Intressant. Ej hört talats om, kan ” alla ” elektriker koppla en alukabel? Behövs en särskild central menar du eller fungerar häger som jag siktat in mig på?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Matolja går ganska bra
Matolja ??? Inte bra då den tjocknar till och blir som klister, samma med diskmedel. Tvärnit efter några år att dra ur en kabel. det med matolja som att smörja med, gör och gjordes av hemmafruar på hemassisteneter och en del bagerier. Med påföljd att dom kärvade ihop och ingenting kunde röras. det enda som kan lösa upp är ånga. Hur ved jag det. Har servat en av dessa maskiner och det enda som klarade det, var mekaniskt skrapa och ånga. Så använd inte matolja.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Häggens skrev:
Intressant. Ej hört talats om, kan ” alla ” elektriker koppla en alukabel? Behövs en särskild central menar du eller fungerar häger som jag siktat in mig på?
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av ALU, den är nämligen noll.

Men jag vet att t.ex. fasadmätarskåp från Garo har en kontaktbricka som är vändbar med en kopparsida och förtennt koppar på andra sidan, för att få rätt material mot varandra.

Jag tror att det går att reda ut materialfrågan, i värsta fall kan det behövas någon extra liten kopplingslåda där man går över mellan koppar och ALU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.