4774
F Fideliox skrev:
Själv sugen på detta men knepigt att arbeta på tak tycker jag. Därför sugen på att låta firma göra det men priser på 15-20 000kr tycker jag är mycket.
Vårt hus har en våning så det fungerar utmärkt för mig att stå på marken och spruta uppåt, men jag skulle nog göra likadant även om huset haft två våningar. Spruta ett varv, klättra upp och se så att du träffat rätt eller var det behövs lite mer, ner på marken och ta ett varv till. Därefter är man värd en kall öl
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
4774 4774 skrev:
Vårt hus har en våning så det fungerar utmärkt för mig att stå på marken och spruta uppåt, men jag skulle nog göra likadant även om huset haft två våningar. Spruta ett varv, klättra upp och se så att du träffat rätt eller var det behövs lite mer, ner på marken och ta ett varv till. Därefter är man värd en kall öl
Har också enplans men skaftet skulle behöva vara 6-7 meter från marken eller 4m om det går att göra från stege. 😅
 
Taket som denna tråden handlar om lämpar sig inte för högtryckstvätt. Eftersom det är plåt som är formad som takpannor så är det jätte lätt att man trampar på det så att det blir bucklor och om det är en grov ytbeläggning som ska se ut typ som sand så är det väldigt lätt att högtryckstvätten gör märken.

Någon typ av algmedel är bästa alternativet, många företag har medel som inte brukar vara tillgängliga för privatpersoner som fungerar extremt bra.
Mvh föredetta taktvättare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
sysmali sysmali skrev:
Anlitade du någon som körde högtryck eller körde du själv?

Har förstått att gamla betongpannor kan vara bräckliga och ta skada av högtryck (även utan "högt" tryck).
Jag pratade med ett proffs om detta, de sade att om betongpannorna är yngre än 30 år så skall man absolut inte köra högtryck på dom eftersom ytskiktet förstörs.

De rekommenderade att endast behandla med Alg-fri med lågtrycksspruta upp till dess att pannorna är 30 år. Därefter är det hårdrengöring och målning som behövs.

Så, jag har nu inhandlat medel och lågtrycksspruta för ändamålet. 😊

På en villa i området anlitade de någon att tvätta det 20 år gamla betongtegeltaket med högtryckstvätt för 1,5 år sedan inför en försäljning. Sannolikt förstörde de ytskiktet, för nu ser det taket värre ut än innan tvättningen… tror inte de använde något medel.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
B Bläsa skrev:
Vad landade prislappen på?
35.000kr för ca 160kvm takyta. Två år sedan vi gjorde det och taket ser fortfarande ut som nytt. Våra takpannor är ca 40år gamla. Några stycken gick sönder under arbetets gång men vi hade en hel del i reserv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
4774
C Cjnilsson2 skrev:
Taket som denna tråden handlar om lämpar sig inte för högtryckstvätt. Eftersom det är plåt som är formad som takpannor så är det jätte lätt att man trampar på det så att det blir bucklor och om det är en grov ytbeläggning som ska se ut typ som sand så är det väldigt lätt att högtryckstvätten gör märken.

Någon typ av algmedel är bästa alternativet, många företag har medel som inte brukar vara tillgängliga för privatpersoner som fungerar extremt bra.
Mvh föredetta taktvättare.
Men jag kör samma metod på vår gäststuga som takläggarna la plåt på för 2 år sedan och de sa att det var helt ok att göra så men att självklart hoppa över steget att gå upp. Det är dessutom fullständigt onödigt då jag ser hela taket från marken på lite avstånd. Så länge bara underarbetet är väl utfört , vilket alla våra tak är, ( alla 6 tak), för att inte få in vatten på vinden. Sa de iaf. Självklart kontrollerar jag det enkelt genom att sonika gå upp på vinden/vindarna och kolla. Moss och algmedlet tar jag på efteråt. Fungerar här i vårt fall med både tegelpannor och plåt - så länge jag inte går upp på plåttaket
 
Rengjorde vårt betongpannetak från -89 mha en firma. Då det släppte sand målades det också. Taket är brant och valmat i ändarna så vill inte upp själv. De gjorde även carporten. Det blev skitsnyggt och ser ut som nytt. Totalt 290 kvm kostade ca 60 000 efter rot. Dyrare än vad jag trodde men fint blev det. En nackdel skulle vara att snön rasar av när taket blivit glatt.
Har man tegelpannor räcker det nog med bara tvätt, de är ju så fina i sig och tåliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
janwide
Jag har sprutat utspädd Bensaltensid (1,6%) på vårt tak då vi har fått påväxt av av mossa. Sedan har regnet skött resten. Min erfarenhet är att det är effektivt och mycket billigare än andra produkter. Typ 10-20kr/liter beroende på hur mycket man köper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kör såpa. Vanlig grumme blandat med vatten. Står nere på marken eller stege och sprutar med tryckspruta. Går åt en liter eller två för alla tak. Fungerar superbra.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Jag kör såpa. Vanlig grumme blandat med vatten. Står nere på marken eller stege och sprutar med tryckspruta. Går åt en liter eller två för alla tak. Fungerar superbra.
Och då dör lavapåväxten och försvinner? Inga bilder före och efter?
 
Behövs ofta inte mekanisk rengöring
Det här tipset publicerade jag på min blogg 2012
https://wp.me/p1IAXy-3Z3 eller googla fatherben mossa på tak

Det finns många bra medel och den verksamma föreningen i de flesta ska mossbortagnlngsmedel är små mängder av ammoniumklorid som ta bort mossan på taket ,De flesta takrengöringsmedl har fancy names och är överprisade Läs och lär och åk tex till Biltema o handla, Behövs ingen hjälp av takfirmor om man kommer åt att spruta själv från stege. Regnet tar sen bort mossan och man kan förbygga . Har inre haft mossa på tak på 12 år sen jag insåg hur enkelt det var.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Tommie99 skrev:
Hej
Det är dags att göra rent taket efter 33 år .
Vilka metoder fungerar på denna typ av tak?.
Vi kommer anlita firma , men vill ändå veta hur man gör och vad som bör ingå.

Med bästa hälsningar!
Tommie Johansson
Vad är det för material? Jag tror det kan avgöra vilken metod som är lämplig.
På bilden ser det ut som nåt min pappa satte upp på garaget, som hette "Onduline". I princip fyrkantiga flak av tjock tjärpapp som spikas på taket. På det taket har jag själv en gång försökt rengöra med högtryck men det gick inte särskilt bra för ytbeläggningen, som är som grov sand, verkade lossna. Kan vara att mitt tak har uppnått sin åldersgräns förstås eftersom det legat drygt 35 år.
 
Nissens
B Ben39 skrev:
Behövs ofta inte mekanisk rengöring
Det här tipset publicerade jag på min blogg 2012
[länk] eller googla fatherben mossa på tak

Det finns många bra medel och den verksamma föreningen i de flesta ska mossbortagnlngsmedel är små mängder av ammoniumklorid som ta bort mossan på taket ,De flesta takrengöringsmedl har fancy names och är överprisade Läs och lär och åk tex till Biltema o handla, Behövs ingen hjälp av takfirmor om man kommer åt att spruta själv från stege. Regnet tar sen bort mossan och man kan förbygga . Har inre haft mossa på tak på 12 år sen jag insåg hur enkelt det var.
Finns betydligt bättre lågtryckssprutor idag med teleskopförlängning. Tycker inte Alg-fri är överprisat, en behandling håller ca 4 år, din verkar enligt dig själv hålla halva tiden… då borde din kosta mindre än halva priset eftersom det går åt dubbelt så mycket medel och arbete…
 
Nissens Nissens skrev:
Finns betydligt bättre lågtryckssprutor idag med teleskopförlängning. Tycker inte Alg-fri är överprisat, en behandling håller ca 4 år, din verkar enligt dig själv hålla halva tiden… då borde din kosta mindre än halva priset eftersom det går åt dubbelt så mycket medel och arbete…
Du räknar lite fel då dina antaganden inte helt rätta. De olika medel jag pekar på har precis samma effekt 4 år. Jag sprutar lite oftare för jag har 0 tolerans och provar på många olika typer av tak .Finns inget medel som avdödar 100% i 4 år bara teori. Kemin är det samma det är procenten ammoniumklorid som avgör vid sprutningen och ejektor räcker för de flesta villatak man kan ta til lite rikligar edå de medel som jag pekar på är så billiga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
B Ben39 skrev:
Du räknar lite fel då dina antaganden inte helt rätta. De olika medel jag pekar på har precis samma effekt 4 år. Jag sprutar lite oftare för jag har 0 tolerans och provar på många olika typer av tak .Finns inget medel som avdödar 100% i 4 år bara teori. Kemin är det samma det är procenten ammoniumklorid som avgör vid sprutningen och ejektor räcker för de flesta villatak man kan ta til lite rikligar edå de medel som jag pekar på är så billiga.
Du kan tycka som du vill. Men jag har använt både ejektor och lågtrycksspruta med teleskopförlängning och flatstråle. Ejektorsprutan förlorar stort enligt min personliga erfarenhet.

Att du har nolltolerans är ditt val, de flesta tycker sannolikt att behandling vart fjärde år är helt ok. Man kan ju ägna husunderhåll 100% av sin tid om man vill, men de flesta vill ju leva sitt liv också. 😊
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.