Ska bygga ett fritidshus i limträ Vt 2008, iden fick jag ifrån Xhouse. Dessvärre är jag inte riktigt nöjd med deras pris och kvalite på mtrl m.m. Kontaktade martinsson trä i Norr och beskrev byggmetoden och de var väldigt intresserade.... fick strax därefter ett pris som var 3/5 så mycket som xhouse offererade :D. Så nu blir det till att ta fram kapmallar m.m. med det går relativt snabbt. Är det någon annan som funderat på att bygga i limträ eller har gjort. Det vore kul med lite erfarenhetsutbyte! Knutkonstruktion? :rolleyes:
 
Har oxå tittat på X-house men tycker priset var väl saftigt...

Har dock inte kollat upp vad man kan komma undan med för pengför bara limträt ännu då jag inte är säker på hur jag vill ha huset ännu..
 
Fick ett pris om 350kr/ m inkl fräsning och kapning av respektive balk. Balken har dimensionen 140*315mm kanske kan du ha det som ett riktpris!
 
Tack så mycket !

Skall bygga ett mindre åretrunt hus. Vi har letat hus en längre tid och i Borås där vi bor så har priserna sprungit iväg 500 över utgångspris och eller inte passat oss .. så såg vi x- house och tycker e var riktigt läckra.. med lite modifikation så kan det bli något som skulle passa oss perfekt !

Gäller & hitta en bra tomt oxå.. men de ska nog gå & lösa
 
Hej! Varför inte titta på lamelltimmer. Kolla in i Finland -där finns många tillverkare med moderna designer och standarder - är timmerhus men ser ut som "vanlig villa". Själv har jag hus i uppförande som väl blir inflyttningsklart i början av nästa år (lamelltimmer 270 mm tjock -ej isolering). Googla på lamelltimmer å finland -finns några svenska producenter med. Den stora fördelen som jag ser det är att man byter tänk helt gällande isoleringsprinciper å kommer väck från diffusionsspärrar,gips,plast mm men ändå kan designa precis som man vill ha det. Har valt "naturliga material rakt igenom-har tex cellulosaisolering i tak. Huset kommer att bli kanonbra ,leveranser å material var helt problemfritt. Se bara till att skaffa duktigt folk för montaget.

Glenn.
 
Lamelltimmer är helt ok, men tänket med massiva element får man även med limträ! Om du bygger med cellulosa isolering och inte använder fuktspärr i taket riskerar du att få omfattande fuktskador. Friska hus är hus som andas genom ventilationen och inte konstruktionen. Detta gäller inte för den massiva väggen men för taket. Konvektion och andra bieffekter av övertryck vid tak måste motverkas oavsett. Ska dock kolla in lamelltimmer, har du någon prisbild på 270mm /m2?
 
Hej!
Har byggt "dyrt" . Har byggyta 81 m2 och boendeyta tot 105 m2 (dyrt fritidshus)
stomme (lamelltimmer hela huset+ fönster + transport +konsulthjälp montage) gav mog kostnad på typ 620" Har gjutit platta därtill + att "resten tillkommer" . Avseende takisolering så har vi byggt enligt hustillverkarens och arkitektens rekommendationer och förväntar oss inte problem med denna konstruktion (vi får väl se). Vi hade kontakt med www.finlammelli.fi (engelsk version också). Besökte fabrik + referenser innan beslut.


Lycka till med ditt val.
Glenn
 
Jag bodde i somras i ett nybyggt stugområde i Järvsö. De stugorna var byggda i limträ. Tydligen ska det vara Blockhus som har byggt dem (http://www.blockhus.se)
Jag gillade stugorna och byggtekniken, tror även att de är billigar än x-house.
 
Sailor: enligt tidigare PM, vad tror du om att fräsa spår i anslutningen och använda en fjäder som i de horisontella fogarna?

Se bifogad bild för en idé om hur balkarna kan fräsas. Forumet tillåter max 640x480 så det kanske är lite odytligt, PMa mig med email så kan jag skicka större ritning.

/fth
 
  • Fog2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glebeng, det var en bokstav som fattades i länken du publicerade (Finnlamelli). Prova http://se.finnlamelli.fi

Jag är intresserad av alla erfarenheter när det gäller att bygga med lamellträ. Skulle behöva få tag i en såg/hyvleri som kan ta fram profilerad plank 45 x 150 i lamellträ. Med den huskonstruktion vi tittar på måste plankorna vara raka och hålla exakta mått.

En sak jag tyckte var bra med X-house var de urfrästa golvlisterna med plats för dragning av elledningar och sånt. Det är annars ett problem när man bygger med massivträ som också utgör innervägg. Dessa lister kunde köpas separat men var inte billiga! Jag ser att Blockhus valt en annan lösning på ledningsdragningsproblemet: ett urtag längs med väggen i golvelementen. Urtag med tillhörande lock. Det fungerar dock inte för oss på bottenvåningen eftersom vi tänkt ställa väggarna direkt på den gjutna bottenplattan. Tips om hur man löser ledningsdragningsproblemet mottages tacksamt.

/Gösta
 
Om har her en massiv stomme även i innerväggar så kan man ganska enkelt fräsa spår likt gåtsvärd i timmerkonstruktionen samt borra sig igenom vissa delar. i dörröppningar mm. Mycket eldragningar i tak och i den gjutna platta underlättar. Viktigt att anlita en elektriker med lite känsla för finess så det inte blir en massa tabbar. Oftast har man bara ett försök:)

Lycka till. !
 
Hej,
Har förlängt huskroppen på ett torp med loftsvåning. Förlängningen är 4,75m livhöjd 3,6, gavel 5,5m. jag köpte helt enkelt limträ balkar för långsidor 4,75m långa 1.2m höga samt 16 centimeter tjocka, staplade 3st på varandra, gaveln 3st 5,5mx1,2mx16centimeter, gavel spetsen gjordes av tvåbitar 1m höga som sågades till med motorsåg.
Jag valde att fräsa två notspår på över och undersida 20mm breda 10mm djupa som fjäder användes furulist 20x20mm.Sammanfogningen gjordes genom att gavel blocken täcker ändträt på långsidesblocken, från gavel blocken har jag sedan använt en specialskruv från schweitz. för sammandragning.
limträt är av furu från öst staterna inte av gran som alla svenska tillverkare gör.
 
Hej

Vi har oxå tittat på xhouse och är jätteintresserade av deras sätt att bygga. Men läser att många upplever dom som dyra. Hur mkt dyrare är dom? Vilken tjocklek prata ni om på ytterväggarna? Vi ska ha det som ett permanetboende och kommer då vilja ha 190 mm.
Varit inne lite på era länkar, men upplever dom som långt ifrån xhouse stil. Men det ska bli intressant, vi har lämnat in en ritning och väntar på en offert. Vi kanske kommer trilla av stolen :)

//
 
Bump bump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.