C
Textorius Textorius skrev:
Något man kan lägga i håligheterna som de inte gillar, så att de istället drar sig till bihotellen man har i närheten.
Bittermandelolja sägs vara effektivt för att "röka ut" bin. Har inte testat själv.
Däremot kan jag intyga att det inte bara är solitärbin som intresserar sig för hålrum i byggnader, även om honungsbin så klart vill ha lite större utrymmen där de bygger stora samhällen som inte är helt oskyldiga.
 
Har också Elitfönster alu från -15 och haft bin i hälften av de öppningsbara fönstren till och från de senaste 4-5 åren. Nu har ett snille till bi även lyckats fylla halva glidskenan vilket gör att fönstret bara kan öppnas knappt halvvägs 😬 Har inte sett detta hos någon annan fönstertillverkare.

Vill självklart främja för bin men samtidigt ha dem någon annanstans än i och omkring fönstren. Går det att lägga in en grågul ”attrapp” för att påvisa att det redan är upptaget kanske? 😂 Likt en pappersboll för att slippa getingbo?
 
  • Öppningsbart fönster delvis fyllt med bipollen i glidskenan vilket hindrar det från att öppnas helt, med en kruka växter på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Att de boar i fönster mm är ett tecken på att de saknar naturliga boplatser. Då bör bi- & insektshotell vara utmärkt att erbjuda bättre boplatser, men det förutsätter att de sitter på bra ställen och finns i tillräcklig mängd, dvs bra ställen för bina, bättre än fönsterspringor. Så, hur och var bygger bina bon naturligt?

En annan tanke är att insekter har ett så oerhört mkt bättre luktsinne än alla andra djur. Det är deras helt primära sinne. Mer primärt än vad synen är för oss människor. Kanske är just Elit-fönster impregnerade eller behandlade med ngn särskild kemikalie/"träskyddsprodukt"/lim som påminner bina om ställen där det brukar vara bra att boa? Jag har för mig att vilda honungsbin helst boar i gamla stubbar/trädstammar som har en anstrykning av sot/tjärdoft el likn.

Våra solitärbin tycks boa under/bakom dörrfoder och fasadpanelen. Satte förra året upp två snedställda vattbrädor jämte varandra på fasaden som jag bytte. De brädorna skruvade jag med djupt försänkta skruv från ytterkanten snett uppåt in i en regel bakom. Sedan tjärade jag dem med rödtjära. I den ena har nu ngt bi murat igen skruvhålen. Dock ej i den andra. Enda skillnaden som jag kan komma på är att den de inte boat i sitter lite mer skuggigt med nästan ingen sol alls på dagarna.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
G
Jag är ny medlem i klubben

Elitfönster i trä från 2018. Har 8st fönster av den öppningsbara modellen. De verkar varit på ungefär 6st men det på bilden är mest utsatt de andra inte alls lika mycket.
 
  • Närbild på Elitfönsters gångjärn i trä från 2018 med synlig smuts och spillning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har samma problem. Elitfönster med alu-profil. Rensade bort en del bon idag och ut ramlade flera larver. Vad ska man täcka hålen med? Någon skrev silvertejp… eller köra ett insektsmedel? Tips på vilket medel mottages tacksamt 😀
 
  • Larv och bon på en pappershandduk, upptäckt vid rensning av Elitfönster med aluminiumprofil. Diskussion om hur man bäst täpper till hålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.