Jag lägger upp en bild på pumpen ifråga, går det att utläsa från nummren om det är en 130 eller en 180? Cirkulationspump med etikett som visar modell och specifikationer för att identifiera storlek 130 eller 180.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex Andersson1 skrev:
Jag lägger upp en bild på pumpen ifråga, går det att utläsa från nummren om det är en 130 eller en 180? [bild]
Det är ju bara att mäta, är bygghöjden/längden på pumpen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Det är ju bara att mäta, är bygghöjden/längden på pumpen.
Ok. Så det är längden från toppen av ena öppningen till toppen av andra öppningen?
 
Skillnaden är längden på röranslutningen.
Två cirkulationspumpar med olika röranslutningslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Ok. Så det är längden från toppen av ena öppningen till toppen av andra öppningen?
Japp
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mät mellan på mitten av dom stora muttrarna, syns direkt, stor skillnad mellan 130 och 180.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det där kan du byta själv, jag bytte sent en kväll med dåliga verktyg och det tog 30-60min då hämtade jag en ny pump med
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det där kan du byta själv, jag bytte sent en kväll med dåliga verktyg och det tog 30-60min då hämtade jag en ny pump med
Jepp enkelt är det. Men kollar man fotot så finns ett aber, ser inte ut att finnas ventiler före och efter pumpen, då blev det besvärligare att stänga in pumpen från vattnet.
 
Fanns inte på min heller tror jag, men ventiler på till/retur strax ovanför skåpet
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Enligt pumplotsen så har en RS25/60r bygglängden 130mm.
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation/rs-2560r-130
RSK 451623 ger ingen mer info tråkigt nog.

Om du bara ska hålla igång systemet för att sälja så skulle jag köpt ny pump på biltema. @Dilato visar båda varianterna, men som sagt verkar det vara 130mm.


Etikett på en Wilo cirkulationspump modell RS25/60r som visar teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Börja prata med fjärrvärmekillen om de har några pumpar liggandes från fastigheter som har sagt upp sin fjärrvärme finns säkert i deras lager och om du kan köpa dem för en billig peng.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Problemet är att jag var arbetslös hela förra året, så min deklarerade inkomst är katastrofalt dålig. Jag har en provanställning just nu som troligen ska gå över i en fast anställning i Juli, men 40000:- efter ett år på akassa är fortfarande väldigt mycket pengar just nu.
I vår Brf har en anläggning bytts ut för ett par år sedan. Det gick just på 40-45 tusen då. Det var en komplett anläggning i ett plåtskåp med värmeväxlare för både varmvatten och värme. Anledningen var att det var värmeväxlaren som pajjat och alla anslutningar är lödda. Man kan alltså inte ta isär den. I övrigt byter vi pumpar och reglerdon i anläggningarna lite då och då för de förslits men är också monterade med skruvade kopplingar för att kunna bytas. Så om allt annat är OK så byt pump.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
  • Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Den årliga fjärrvärmeservicen konstaterade att cirkulationspumpen dött och att den läcker vatten och därför behöver bytas.
Det är inget akut problem just nu eftersom vi är mitt i sommaren, men min ekonomi just nu är otroligt ansträngd så jag fick enorm ångest när fjärrvärmeserviceteknikern började prata om att fjärrvärmecentralen var från 1998 och att den började närma sig slutet på sin livslängd. Det började pratas om att en ny anläggning skulle kosta 40000:-, en summa jag inte riktigt kan hosta upp just nu. Anläggningen har fungerat bra fram tills pumpen dog, fjärrvärmeserviceteknikern själv trodde inte att det skulle krävas mer än att byta cirkulationspumpen eftersom allting hade sett bra ut fram tills pumpen dog. Vad tror forumet? Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
 
  • Cirkulationspump för vattensystem i silverfärg med digital display och svarta anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en produktsida på Jula.se med teknisk data och förpackningsmått för en vara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Finns i olika bygglängder. 130 mm och 180 mm. Fungerar utmärkt. Min har fungerat i 8 år hitintills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.