Den årliga fjärrvärmeservicen konstaterade att cirkulationspumpen dött och att den läcker vatten och därför behöver bytas.
Det är inget akut problem just nu eftersom vi är mitt i sommaren, men min ekonomi just nu är otroligt ansträngd så jag fick enorm ångest när fjärrvärmeserviceteknikern började prata om att fjärrvärmecentralen var från 1998 och att den började närma sig slutet på sin livslängd. Det började pratas om att en ny anläggning skulle kosta 40000:-, en summa jag inte riktigt kan hosta upp just nu. Anläggningen har fungerat bra fram tills pumpen dog, fjärrvärmeserviceteknikern själv trodde inte att det skulle krävas mer än att byta cirkulationspumpen eftersom allting hade sett bra ut fram tills pumpen dog. Vad tror forumet? Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
 
Det låter som en nolla för mycket...
För dom pengarna så får du ju bergvärme med solceller...
 
  • Gilla
YJW
  • Laddar…
Du behöver veta bygglängd på dne nuvarande pumpen.
Ersättningspump verkar vara Wilo Stratos PICO 25/0,5-4.

En ersättningspump kan du hitta för under 5k.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det låter som en nolla för mycket...
För dom pengarna så får du ju bergvärme med solceller...
En helt ny fjärrvärmecentral kostar 40000:- enligt Eon, men förstår jag dig rätt att du är av åsikten att det inte är nödvändigt att byta hela anläggningen?
 
C cotillion skrev:
Du behöver veta bygglängd på dne nuvarande pumpen.
Ersättningspump verkar vara Wilo Stratos PICO 25/0,5-4.

En ersättningspump kan du hitta för under 5k.
Jag fick också förslag på en

Perfecta Pump Core 25U-6-180​

Som verkade ha betydligt bättre pris. Det behövs ingenting avancerat, planen är att göra renoveringar för att få huset i säljbart skick och därefter flytta till lägenhet.
 
A Alex Andersson1 skrev:
En helt ny fjärrvärmecentral kostar 40000:- enligt Eon, men förstår jag dig rätt att du är av åsikten att det inte är nödvändigt att byta hela anläggningen?
Tankevurpa... tyckte det stog 400000
Nä jag har dålig koll på sånt, har en egen som kostade i dom kvarteren för några år sedan.. sedan kan eon ha egna finansieringsalternativ om det krisar
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tankevurpa... tyckte det stog 400000
Nä jag har dålig koll på sånt, har en egen som kostade i dom kvarteren för några år sedan.. sedan kan eon ha egna finansieringsalternativ om det krisar
Problemet är att jag var arbetslös hela förra året, så min deklarerade inkomst är katastrofalt dålig. Jag har en provanställning just nu som troligen ska gå över i en fast anställning i Juli, men 40000:- efter ett år på akassa är fortfarande väldigt mycket pengar just nu.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
surris
Byt bara pumpen, allt annat funkar ju nu. Så varför ska du byta hela centralen? framförallt när du ska sälja och flytta. Pump ink. arbete borde inte kosta mer än 3 000-5 000.
 
  • Gilla
Allman och 5 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Byt bara pumpen, allt annat funkar ju nu. Så varför ska du byta hela centralen? framförallt när du ska sälja och flytta. Pump ink. arbete borde inte kosta mer än 3 000-5 000.
Det fungerade i den meningen att det blev varmt i elementen innan pumpen gav upp.
Jag vet inte om det är önsketänkande, men uppfattar jag det som korrekt att forumet också är av uppfattningen att det räcker att byta cirkulationspumpen?
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
surris
A Alex Andersson1 skrev:
Det fungerade i den meningen att det blev varmt i elementen innan pumpen gav upp.
Jag vet inte om det är önsketänkande, men uppfattar jag det som korrekt att forumet också är av uppfattningen att det räcker att byta cirkulationspumpen?
Ja
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle bara byta pumpen. De kan du göra själv med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Alex Andersson1 skrev:
Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
Wilo går sönder, så är det bara.
Vad är det för höjd på pumpen, 130 eller 180?
 
D Dilato skrev:
Wilo går sönder, så är det bara.
Vad är det för höjd på pumpen, 130 eller 180?
Oklart. Jag har ett foto på själva pumpen, men jag har inte mer detaljer än så just nu.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.