Vore jag dig så skulle jag höra mig för i bekantskapskretsen eller på nåt "bättre" byggvaruhus (inte Bauhaus byggmax osv) efter en duktig snickare så du kan kontakta för att få hjälp och råd...

Det känns som du inte alls har så stor koll på vad som behöver göras i kåken, ingen vill att det blir Drömkåken med Björn Skifs för dig.

Var ligger huset? Bad kostade det och vad kostar ett renoverat hus i området?

Skulle tippa på att du landar nånstans mellan 2-3miljoner på allt du räknade upp i början av tråden om du anlitar en firma, kanske har du pengar så det kvittar, kanske är huset ärvt och värt +10mkr när det är klart vad vet jag...?

Även din ålder och status, hemmaboende barn, barn på väg mm kan vara bra att veta innan man ger några råd

Där jag bor kostar ett renoverat hus 1.5-2mkr, så det är lite svårt att råda utan att veta mer bakom.

Lätt att segla iväg och man vill göra allt och har läst om allt som måste göras när man köper sitt första hus, men är taket tätt och värmen fungerar någorlunda så klarar man sig längre än man tror 😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vore jag dig så skulle jag höra mig för i bekantskapskretsen eller på nåt "bättre" byggvaruhus (inte Bauhaus byggmax osv) efter en duktig snickare så du kan kontakta för att få hjälp och råd...
Har du några förslag på ställen att kolla med? Jag bor i Göteborg.
nino nino skrev:
Det känns som du inte alls har så stor koll på vad som behöver göras i kåken, ingen vill att det blir Drömkåken med Björn Skifs för dig.

Var ligger huset? Bad kostade det och vad kostar ett renoverat hus i området?

Skulle tippa på att du landar nånstans mellan 2-3miljoner på allt du räknade upp i början av tråden om du anlitar en firma, kanske har du pengar så det kvittar, kanske är huset ärvt och värt +10mkr när det är klart vad vet jag...?
Du har rätt. Du har rätt, och renoveringar kostar mycket och man får olika priser som gör en förvirrad. Jag har fått erbjudanden för badrummet från 160 000 till 270 000 kronor utan material!
Huset ligger i ett mycket fint område så det är värt det, men det är inte möjligt att finansiera allt nu, så det måste göras i olika faser under flera år.
nino nino skrev:
Även din ålder och status, hemmaboende barn, barn på väg mm kan vara bra att veta innan man ger några råd

Där jag bor kostar ett renoverat hus 1.5-2mkr, så det är lite svårt att råda utan att veta mer bakom.

Lätt att segla iväg och man vill göra allt och har läst om allt som måste göras när man köper sitt första hus, men är taket tätt och värmen fungerar någorlunda så klarar man sig längre än man tror 😄
Jag är inte så gammal :) med två små pöjkar. Värmesystemet fungerar bra, men jag får förslaget att på grund av höga kostnader är det bättre att byta det i första fasen.


 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
Med två små barn skulle jag försöka tänka på tåliga material i första hand, t.ex. när det gäller golv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med två små barn skulle jag försöka tänka på tåliga material i första hand, t.ex. när det gäller golv.
Kan du ge några exempel på tåliga material för golv / vägg osv som du skulle rekommendera med tanke på två små barn?
 
BirgitS
Plast- och linoleummattor samt Pergos vinylklick som tydligen ska vara vattentät i kök och hall. Om laminatgolv kan fungera i sovrum beror på risken för att barnen tar med vatten dit in.

Målade väggar är tåligare än tapet och det är mycket lättare att måla om en vägg än att tapetsera om den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Plast- och linoleummattor samt Pergos vinylklick som tydligen ska vara vattentät i kök och hall. Om laminatgolv kan fungera i sovrum beror på risken för att barnen tar med vatten dit in.

Målade väggar är tåligare än tapet och det är mycket lättare att måla om en vägg än att tapetsera om den.
Tack!
 
Du har fått många bra svar. Med två små barn känns viktigast av allt att ni tar det lugnt med renoverandet. Renovering slukar lätt all er tid och alla era pengar. Läcker det inte vatten någonstans är ingenting akut! Gör som någon sa, prioritera i detta läge det som ökar trivseln, alternativt minskar era uppvärmningskostnader. Se resten som ett mångårigt projekt som det inte är någon brådska med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M mnohk skrev:
Du har fått många bra svar. Med två små barn känns viktigast av allt att ni tar det lugnt med renoverandet. Renovering slukar lätt all er tid och alla era pengar. Läcker det inte vatten någonstans är ingenting akut! Gör som någon sa, prioritera i detta läge det som ökar trivseln, alternativt minskar era uppvärmningskostnader. Se resten som ett mångårigt projekt som det inte är någon brådska med.
Jag har den från besikningen
Tak
Följande noterades:
Taket är äldre och bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd med
påväxt av mossa, sliten underlagspapp samt rötskador i läkt i
ränndalar.
Se riskanalys 3.5
"
Av åldersskäl och konstaterade brister bedöms taket ha uppnått sin tekniska livslängd. Risk föreligger för att
läckage kan inträffa och orsaka fukt-, mögel- och/eller rötrelaterade skador i tak samt underliggande
konstruktioner som följd.
"
Läckage och skräp noterades i rännor. Vidare misstänkt stopp i
rännor då det lokalt är frostsprängda.
Missfärgningar/rötskador noterades punktvis i takutsprång.
Expansionsrör (bredvid huv) är ej tätat.
Vind
Missfärgningar och fuktfläckar förekommer punktvis genom vinden.

Är det akut ?
 
ByggNV ByggNV skrev:
Har du några förslag på ställen att kolla med? Jag bor i Göteborg.

Du har rätt. Du har rätt, och renoveringar kostar mycket och man får olika priser som gör en förvirrad. Jag har fått erbjudanden för badrummet från 160 000 till 270 000 kronor utan material!
Huset ligger i ett mycket fint område så det är värt det, men det är inte möjligt att finansiera allt nu, så det måste göras i olika faser under flera år.

Jag är inte så gammal :) med två små pöjkar. Värmesystemet fungerar bra, men jag får förslaget att på grund av höga kostnader är det bättre att byta det i första fasen.
Jo värmesystemet kanske du ska göra nåt åt, stort hus också.
Billigaste är väl luftvärmepump, 2 sånna eller dra till och borra för bergvärme men det är ju en hel del pengar...

Är det i Göteborg eller utanför, har bekanta i Kungälv och Kungsbacka som kanske har kontakter.
Markfirmor vet jag iaf 2 st för ev dränering.
En bekant har nog nära samarbete med snickare.
En annan har mur/plattsättnings firma

Skicka pm om du vill ha namn, obs att det inte är firmor jag har anlitat själv eller har någon koppling till annat än att jag känner några som jobbar där.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
ak
Följan
S Staffan-N skrev:
Antar att jord redan är framdraget till kök, tvättstuga osv? Utöver det kolla på hur många skyddsjordade apparater ni tänker koppla in i vanliga uttag resten av huset. Den enda jag hittar i vårat hus är min stationära arbetsdator. Göra om elen i huset gör vi nog först när vi behöver sätta laddbox till bil.

I övrigt, renovera det ni har mest vardaglig glädje av. Nytt kök är mycket värt. Men se till att ni alltid har resurser till att byta tak, dränera osv när det väl behövs.

Om ni ska renovera badrum se till att byta avloppsrör när man ändå är där och rotar! Vi bor i ett femtiotalshus med gamla rör, ena badrummet renoverat på nittiotalet. Fult som stryk men skulle kunna hålla i många år till. Dessvärre bytte de inte gjutjärnsrören som går i golvet eller luftningen i väggen, så vi kommer behöva riva ett fullt fungerande badrum när rören så småningom spricker. Generalfel!
Tack!
 
G Grottulf skrev:
Ska ni ta bort det fina trätaket i köket? 😢

Jag hade ett liknande dilemma, när jag slog ut en icke-bärande vägg.
Taken i de två rummen var olika, och jag ville inte byta något av dem.

Jag lät det då vara kvar en liten bit av väggen längst upp, och längs sidorna, så det blev som en stor öppning istället.
Då ser det inte så konstigt ut om man har olika golv och/eller tak.

Och skulle väggen vara bärande så måste du ju in med en balk vid taket ändå, och då blir det en naturlig avgränsning oavsett.

Man kan sätta spottar i öppningen också, för lite trevlig belysning.
Om jag kommer ihåg det så kan jag ta nån bild på det till helgen.
Väldigt bra tips. Tack.

En nästan tjock kolumn kvarstår i skarvarna mellan två väggar (nästan 80x80 cm). Ett foto skulle vara perfekt. Tack.
 
ByggNV ByggNV skrev:
Väldigt bra tips. Tack.

En nästan tjock kolumn kvarstår i skarvarna mellan två väggar (nästan 80x80 cm). Ett foto skulle vara perfekt. Tack.
Lite dålig bild, men här kan man se exempel på både icke-bärande (i förgrunden) och bärande vägg (i bakgrunden)
Interiörbild visar öppning mellan icke-bärande och bärande vägg med lister och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett annat exempel på öppning av en icke-bärande, som jag inte är lika nöjd med.
Jag tycker det ser bättre ut när det har samma färg som resten av väggen, och det sitter lister runt öppningen.
En naken timmerstock skulle nog också ha funkat istället.
Men här blev det något mellanting...
Inredningsbild som visar en öppning i en icke-bärande vägg med träimitation mot en vägg i bakgrunden som verkar vara bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
G Grottulf skrev:
Lite dålig bild, men här kan man se exempel på både icke-bärande (i förgrunden) och bärande vägg (i bakgrunden)
[bild]

Här är ett annat exempel på öppning av en icke-bärande, som jag inte är lika nöjd med.
Jag tycker det ser bättre ut när det har samma färg som resten av väggen, och det sitter lister runt öppningen.
En naken timmerstock skulle nog också ha funkat istället.
Men här blev det något mellanting...
[bild]
Tack🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.