BirgitS BirgitS skrev:
Det blir inte säkrare för barn att ha jordade uttag överallt jämfört med ojordade, de har mycket svårare att nå mellan två elanslutna apparater än vuxna.
Det blir säkrare för alla att installera en jordfelsbrytare i elcentralen.
Däremot om vägguttagen inte är petskyddade så är det säkerhetshöjande för barn att byta dem eller stoppa in skydd i dem.
Däremot om vägguttagen är grunda, typ 0,5 cm djupa i stället för 1,5, så är det säkerhetshöjande för alla att byta dem mot nya vägguttag (ojordade eller jordade).
Om det finns klinker någonstans så ska vägguttagen och takuttaget vara jordade för allas säkerhet.
riktigt användbar information. Tack så mycket
Hur är det med vattenrören, behöver de inspekteras? Om ja, hur kan jag göra det?
 
Redigerat:
E Elektra skrev:
Målar man tretexen först är den enkel att spackla om man vill måla/tapetsera om. Att tapetsera direkt blir sällan lyckat då det är svårt att få bra fäste. Jag har valt att måla, spackla och tapetsera om med lyckat resultat.

Gammal el oroar mig, fast det beror förstås på hur gammal den är.
Huset är nu 54 år gammalt. Men är det inte så att byta kablarna inte påverkar väggarna?
 
Prio 1 borde vara att fixa köket och uppvärmning. Släng ut oljepannan och installera bergvärme eller luft/vatten.
Väggar och innertak är bara att måla.
Tretex och pappspända tak behöver absolut inte bytas ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Grottulf skrev:
Det låter som kringresande "snickare" som har gett dig listan på vad som behöver göras...

Vem fan byter ut tretex o papptak om det inte är något fel på det?
Det går att måla eller tapetsera om, om man vill.

Lite knarr i golvet hör till charmen om man har hus.
Sviktar det betänkligt så kan man ju börja fundera på om något är fel.
Men att bryta upp ett golv för för lite knarr är inte klokt.
Är det torpargrund, så skulle jag försöka inspektera det underifrån, så trossbotten ser ok ut.

Samma med taket.
Är det tätt, så låt det vara.

Det låter inte som att det är något som är panik med att åtgärda, så jag hade prioriterat det som känns viktigt för att trivas i huset.

Du verkat vara inne på köket, så kör på det.

Med en brasklapp för att det kan vara andra viktiga saker som bör göras, som tex dränering och uppvärmning...
Hej,
Det är inte torpargrund, vi har källare under det.

Några frågor:
- För köket, som du ser på bilderna, har det ett annat typ av tak som vi definitivt kommer att byta ut. Vi kommer att ta bort två väggar och det har ett annat typ av golv. Jag är lite förvirrad över vad som är rätt att göra medan vi inte tänker byta väggar och tak i vardagsrummet.
- Angående dräneringen har en person sagt att vi behöver göra det, medan en annan sa att det inte finns någon fukt och att vi inte behöver det. Jag är inte säker på vad som gäller.
- För värmesystemet, huset är på två våningar, 156 + 155(källare) kvm, med oljesystem nu. Det verkar som att många tycker att det är klokt att byta ut det tidigt. Vilket system föreslår du att vi byter till?

Tack!
 
GoC GoC skrev:
Prio 1 borde vara att fixa köket och uppvärmning. Släng ut oljepannan och installera bergvärme eller luft/vatten.
Väggar och innertak är bara att måla.
Tretex och pappspända tak behöver absolut inte bytas ut.
I köket vill vi ta bort två väggar och öppna upp det för att ansluta det till vardagsrummet. Vi behöver byta tak eftersom det är av en annan typ som vi inte gillar, och golvet är annorlunda jämfört med vardagsrummet.
Vad tycker du om det med tanke på att vi inte ska byta golv, väggar och tak i vardagsrummet?
Tack
 
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
En annan fundering om det inte redan är gjort är att kolla ifall det behövs stambyte eller relining. Vi har också ett hus från 1970 och det är näst på vår lista över större utgifter. Vi har gjutjärnsrör som nu är över 50 år gamla och har haft en hel del problem med dem på våra två år här. Byt inte kök eller badrum innan ni vet om stambyte/relining måste göras.
Hej,

Tack för tipset.

Hur kan jag kontrollera om det behövs stambyte eller relining? Vem ska jag kontakta för att göra en sådan undersökning?

Tack på förhand!
 
Antar att jord redan är framdraget till kök, tvättstuga osv? Utöver det kolla på hur många skyddsjordade apparater ni tänker koppla in i vanliga uttag resten av huset. Den enda jag hittar i vårat hus är min stationära arbetsdator. Göra om elen i huset gör vi nog först när vi behöver sätta laddbox till bil.

I övrigt, renovera det ni har mest vardaglig glädje av. Nytt kök är mycket värt. Men se till att ni alltid har resurser till att byta tak, dränera osv när det väl behövs.

Om ni ska renovera badrum se till att byta avloppsrör när man ändå är där och rotar! Vi bor i ett femtiotalshus med gamla rör, ena badrummet renoverat på nittiotalet. Fult som stryk men skulle kunna hålla i många år till. Dessvärre bytte de inte gjutjärnsrören som går i golvet eller luftningen i väggen, så vi kommer behöva riva ett fullt fungerande badrum när rören så småningom spricker. Generalfel!
 
  • Gilla
ByggNV och 1 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Hej,

Tack för tipset.

Hur kan jag kontrollera om det behövs stambyte eller relining? Vem ska jag kontakta för att göra en sådan undersökning?

Tack på förhand!
Man brukar inte stamrenovera en villa på samma sätt som ett flerbostadshus, man byter sektioner av stammarna när man ändå håller på och gör om kök, badrum osv. Man märker att det är dags för att det börjar läcka avloppsvatten :)
 
  • Gilla
ByggNV och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
ByggNV ByggNV skrev:
Huset är nu 54 år gammalt. Men är det inte så att byta kablarna inte påverkar väggarna?
Det beror ju på hur det är gjort. Men oftast vill man väl sätta in fler uttag för att slippa skarvsladdar och det är svårt att dra in nya kablar utan att påverka väggarna, om man nu inte accepterar att det läggs kablar ovanpå golvlisterna etc.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
BirgitS
ByggNV ByggNV skrev:
- Angående dräneringen har en person sagt att vi behöver göra det, medan en annan sa att det inte finns någon fukt och att vi inte behöver det. Jag är inte säker på vad som gäller.
Varje hus är unikt och det går inte att uttala sig generellt. Men enligt vad du skrev tidigare verkade det inte som att dräneringen behöver åtgärdas. Däremot den dag man tänker bygga en ny uteplats längs husväggen kan det ju vara bra att först dränera och isolera den sidan. Eller om det plötsligt börjar bli fuktgenomslag i källaren.
ByggNV ByggNV skrev:
- För värmesystemet, huset är på två våningar, 156 + 155(källare) kvm, med oljesystem nu. Det verkar som att många tycker att det är klokt att byta ut det tidigt. Vilket system föreslår du att vi byter till?
I södra Sverige är luft/luft- och luft/vattenvärmepumpar liksom bergvärme populärt medan det i norröver är mest bergvärmepumpar som är effektivt. Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare, utnyttja det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Man brukar inte stamrenovera en villa på samma sätt som ett flerbostadshus, man byter sektioner av stammarna när man ändå håller på och gör om kök, badrum osv. Man märker att det är dags för att det börjar läcka avloppsvatten :)
Så som jag förstår det, är det inget man behöver kontrollera och börja renovera innan man renoverar kök och badrum. Det kommer att göras under den övriga renoveringen om det behövs, eller hur?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varje hus är unikt och det går inte att uttala sig generellt. Men enligt vad du skrev tidigare verkade det inte som att dräneringen behöver åtgärdas. Däremot den dag man tänker bygga en ny uteplats längs husväggen kan det ju vara bra att först dränera och isolera den sidan. Eller om det plötsligt börjar bli fuktgenomslag i källaren.

I södra Sverige är luft/luft- och luft/vattenvärmepumpar liksom bergvärme populärt medan det i norröver är mest bergvärmepumpar som är effektivt. Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare, utnyttja det.
Tack så mycket!
 
ByggNV ByggNV skrev:
Hej,
Det är inte torpargrund, vi har källare under det.

Några frågor:
- För köket, som du ser på bilderna, har det ett annat typ av tak som vi definitivt kommer att byta ut. Vi kommer att ta bort två väggar och det har ett annat typ av golv. Jag är lite förvirrad över vad som är rätt att göra medan vi inte tänker byta väggar och tak i vardagsrummet.
- Angående dräneringen har en person sagt att vi behöver göra det, medan en annan sa att det inte finns någon fukt och att vi inte behöver det. Jag är inte säker på vad som gäller.
- För värmesystemet, huset är på två våningar, 156 + 155(källare) kvm, med oljesystem nu. Det verkar som att många tycker att det är klokt att byta ut det tidigt. Vilket system föreslår du att vi byter till?

Tack!
Ska ni ta bort det fina trätaket i köket? 😢

Jag hade ett liknande dilemma, när jag slog ut en icke-bärande vägg.
Taken i de två rummen var olika, och jag ville inte byta något av dem.

Jag lät det då vara kvar en liten bit av väggen längst upp, och längs sidorna, så det blev som en stor öppning istället.
Då ser det inte så konstigt ut om man har olika golv och/eller tak.

Och skulle väggen vara bärande så måste du ju in med en balk vid taket ändå, och då blir det en naturlig avgränsning oavsett.

Man kan sätta spottar i öppningen också, för lite trevlig belysning.
Om jag kommer ihåg det så kan jag ta nån bild på det till helgen.
 
  • Gilla
ByggNV och 2 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Så som jag förstår det, är det inget man behöver kontrollera och börja renovera innan man renoverar kök och badrum. Det kommer att göras under den övriga renoveringen om det behövs, eller hur?
Om det är gamla rör så brukar man byta även om det inte behövs. Annars bör man lära sig hur rören ligger, var inspektionsluckor finns och ha lite koll när man börjar använda huset. Hos oss var den vertikala stammen från övervåningen sprucken och det började synas när vi kom med vår moderna livsstil där vi är två som duschar varje dag. Det uppträdde som fukt som kom upp ur golvet i ett närliggande rum (tack och lov inte trä), och en fläck på fasaden.
 
  • Gilla
ByggNV och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ByggNV ByggNV skrev:
I köket vill vi ta bort två väggar och öppna upp det för att ansluta det till vardagsrummet. Vi behöver byta tak eftersom det är av en annan typ som vi inte gillar, och golvet är annorlunda jämfört med vardagsrummet.
Vad tycker du om det med tanke på att vi inte ska byta golv, väggar och tak i vardagsrummet?
Tack
Hur är takhöjden i de två rummen, dvs. är takbrädorna i köket lagt ovanpå det tak som finns i vardagsrummet eller har man tagit bort det vita för att komma åt det som är under?

I vardagsrummet kan man ju behålla den fina originalparketten och i köket har man lämpligen något som tål vatten och spill, t.ex. linoleummatta, det gäller även när man öppnar upp mellan rummen. Men visst förekommer det att folk lägger golv ovanpå befintliga golv för att få det lika över hela ytan.

Nuvarande köksgolv är något som är gjort senare, det var inte normalt att vare sig lägga in trägolv eller något som liknar trägolv i köket 1970.
ByggNV ByggNV skrev:
Hur kan jag kontrollera om det behövs stambyte eller relining? Vem ska jag kontakta för att göra en sådan undersökning?
Det finns firmor som spolar och filmar avloppsrör. Det är ett bra sätt för att få reda på hur rören mår.

Relining gör man sällan i småhus, det är väl mest aktuellt om man struntar i att byta avloppsrören i badrummet när man renoverar det och sen spricker röret några år senare.
 
  • Gilla
ByggNV och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.