Jag har en nedgrävd vattentank på 3 kubik för dagvatten. Vattnet används för att vattna växterna.

Vattnet kommer från taket samt från dräneringsbrunnar. Dräneringsbrunnarna används för att pumpa bort vatten från ett berg, dvs en stor mängd ytvatten.

Vattnet tanken luktar vidrigt.

Hur rengör jag tanken?

Tanken har en öppning på ca 20x20 cm.
 
Kanske för fortsättningen att köpa en luftmembranpump för minireningsverk eller stor luftpump för akvarier och slang med luftdysa/syresten modell större att sänka ned till botten så att det syresätter vatten då syresatt vatten med rätt bakterier etablerade så försvinner det mesta av de dåliga dofterna och förmodligen inte kommer att lukta mer än vad ett akvarium gör.

Att det lukta illa nu beror på att det är anaerob aktivitet i tanken pga. brist på syre och detta ger allt annat än trevliga dofter.

Att också tänka på att inte sticka ned huvudet i manhålet innan all luft i tanken är utbytt till friskluft med fläktar - gör du inte det så kan du svimma och drutta i utan att du märker det av syrebrist


Men innan dess kanske ringa efter en slamsugbil och tömma tanken och få den renspolad då om den under många år har tagit upp löv och annan bös från tak och annan avrinning så kan det nog vara ett rätt präktigt mindre trevligt lager av organisk material i botten.

du får titta i kommunens eller slamsugarföretagens prislista i vad det kan kostar - du får också illaluktande böset bortforslat då det tippas i tappställen som går vidare till kommunala reningsverket och processas där.
 
Redigerat:
Syresättningen borde väl kunna lösas i framtiden av en cikulationspump eller liknande, eller en strömsnål länspump som bara snurrar vattnet några gånger per dygn.

Jag kan väl spola den själv med högtryckstvätten.

Tror min dränkpump skulle kunna lyfta bort slammet i botten.
 
Du måste ha in ny luft hela tiden och får den att beröra vattenytan över lång tid - använder den bara den befintliga luften i tanken så är den snart tom på syre igen och även om du bara skulle göra några hål för ventilationen eller en ventilationsrör med böj upp så kommer det inte byta ut luften speciellt fort.

En membran-luftpump och syrasten/luftdysa av modell för minireningsverk eller för att lufta utomhusdammar är väldigt driftsäkra och relativt snål på elström och håller mycket lång tid och inget som sätter igen - vilket kan ske om du använder pump för att cirkulera vattnet. Bubbelströmmen från luftdysan/syrestenen gör också att vattnet i behållaren hela tiden rör på sig och cirkulerar och säkrar att hela vattenmassan blir syresatt betydligt effektivare med bubblorna än att allt tas genom vattenytan. såg bl.a på https://www.vattenliv.se/ att det fans en hel del prylar till inte så vansinniga pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tanken är ju inte tät. Den har Breddavlopp, inlopp mm.
 
Planen är att tömma tanken och sen använda något speciellt munstycke till att tvätta insidan med högtryck.

Vad tror du om att köra lite ättika för att få bort algerna?
 
Du har inte så mycket alger om inte ljuset hittar in - däremot mycket annat som lever på den biologiska materialet som följer med regnvattnet - tex pollen som följer med regnvattnet är mycket energirik 'mat' som mycket gojs kan leva på, och förmodligen följer det med löv och annat med in.

ditt problem var ju att vattnet stank illa - det är den primära indikatorn att luftningen i tanksystemet är otillräckligt oavsett om det fins bräddavlopp och annat som man 'tycker' borde räcka för luftning men inte gör det.

Med andra ord så länge det fortsätter att lukta otrevligt om vattnet - även om det är rengjort i tanksystemet, så är det indikation att det är för dåligt luftat.

en membrampump med en syre/luftsten för damm/akvariebruk som sätts in efter rengöringen är förmodligen den enklaste och billigaste lösningen att få regnvattnet fortsatt fräsch - det är grejor som du förmodligen får ihop för runt tusenlappen.

---

För rengöring går det nog med vilken som helst av rengöringstensiderna (inklusive diskmedel) för att lossa på en del av beläggningarna - men det som tar bakteriefilmer är en lite starkare alkalisk rengöring - dvs. tensid-blandning som innehåller soda eller kaustiksoda med i blandning landar runt pH runt 11-12 kommer att lösa proteiner och fetter som bygger upp olika biofilmer och få det att lossna iom. att det förtvålas.

Såpa går förmodligen också bra, såpa med iblandad målarsoda går förmodligen också bra för att med sodan höja pH en bit även vid mer utblandning med vatten om man vill ha lite mildare blandning och alla dessa är något som ganska enkelt hanteras och bryts ned i naturen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Wow! Du kan verkligen mycket kring detta. Stort tack för att du delar med dig.

-Du har rätt inget solljus hittar in men massor av pollen och frö från tall.
 
  • Bild på två brunnlock i en trädgård med omkringliggande grönska och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tallar mot en blå himmel med vita moln, potentiell källa till pollen och frön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Wow! Du kan verkligen mycket kring detta. Stort tack för att du delar med dig.

-Du har rätt inget solljus hittar in men massor av pollen och frö från tall.
Med tanke att det kan bli gul puder på allt under den värsta pollentiden och vid avrinning från tak och annat med stora ytor till din vattentanksystem så kanske det är hektovis med pollen som samlas i din tank - och pollen är riktigt högvärdig mat med i stort sett kostcirkeln komplett så det blir fest i tanken - i alla fall för de anaeroba bakterierna när det inte är tillräckligt luftat och processen blir då ganska liknande förruttnelse. därav den otrevliga doften senare.

---

rengörings-kemi är inte så svårt att förstå när man väl förstått mekanismen och alkalie-lösning med tensider är ofta det som biter bäst på biofilmer

med för sura rengöringslösningar kan istället gör att proteiner i biomassor koagulerar och det sitter ännu mer fastare, men biter istället på typiska kalkavlagringar etc.

Därav att tvättmedel, diskmedel och köksrengöring ofta är basiska lösningar för att hantera fett medans toalett, dusch och badrum ofta har sura rengöring för att det för det mesta är kalkavlagringar man vill få bort.

så det gäller att tänka på vad det är för något som skall rengöras och använda rätt saker.
 
Har du länk till någon sån där pump för att syresätta. Då vet jag var jag ska börja?

Öppnade locket till tanken och det var en gul hinna.
 
  • Rör och sladdar i en öppen tank med en gul hinna på vattenytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet locket på en tank visar vatten med en gul hinna och bubblor, omgiven av tankens kant och ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Den gula hinnan är troligen pollen i mer eller mindre stor nedbrytningsgrad - dock ytan är mer syresatt än djupare ned och gissar att det är svavelbakterier och annat när syrenivån i vattnet gå mot under 0.3 mg/l och det är där de goda avloppsdofterna skapas ;-)


med lite surfning fick man fram tex.:

https://www.vattenliv.se/produkt-kategori/teknik-och-byggnation/pumpar/luftpumpar/

där en luftpump för 3 m³ är i området 400-500:-

se gärna till att skaffa en som det går att köpa reservdeler till - på membranpumpar så är det membranen som kan behöva bytas efter ett antal år - eller med den här prisnivån köper man en ny pump den dagen det går sönder. Det är ingen ide att ha reservpump eftersom det är gummit som åldras och reservpumpens gummidetaljer kommer snart att vara sönder också - av åldern - gummireservdelar kan endast förvaras längre tider om de är vakum-aluminiumfolie-förpackat

Och sedan lite slangar, strypventiler för att reglera farten och syre/luftstenar för typ lika mycket till

som tex.:

https://www.vattenliv.se/produkt-kategori/teknik-och-byggnation/pumpar/tillbehor-luftpumpar/

obs: Jag har ingen relation till företaget mer än att det blev google-träff och det fins säkert andra liknande på de större byggvaruhusen med vatten-tema i olika former.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Kanon, tusen tack!

1) Tror du jag temporärt skulle kunna få bort lukten genom att dra ner trädgårdsslangen i tanken och sen spola runt vattnet.

Alltså pumpa upp och pumpa tillbaka.

2) Tror du det är farligt att vattna jordgubbarna såsom vattnet är nu?
 
1. att bara pumpa runt syresätter inte mer än möjligen syret som kommer med i vattnet med trädgårdsslangen

Det är förmodligen rätt dåligt med syre även i luftutrymmet ovanför vattenytan i tanken så syresättningen går långsamt även när det rörs om. - finessen med luftpump och syre/luftsten i botten förutom att med bubblorna röra om vattnet är att det hela tiden tillför ny luft i tanken - låt vara med typ 20 liter i minuten men är förmodligen mer än hundrafaldigt mycket mer än hur det omsätts idag.

möjligen skulle det syresätta med om trägårdsslangen går till fritt vatten i mynningen redan vid markytan i manbrunnen och sedan får plaska ned i tanken - dels gör plaskandet i sig på de olika delarna ned i schaktet att det syresätts bättre och en del luft dras ned med vattnet ned i tanken.




2. det påverkar sannolikt inte plantorna - mer än mest din näsa och efter några dagar efter vattningen har det vänt upp och med på bakteriefloran i ditt tankvatten till att hamna på jorden och blivit syresatt av luften - de anaeroba bakterierna dör bort av höga syrehalten och ersätt av jordens bakterier och svampar.

inom ett par dygn så kommer det inte finnas något spår av det unkna vattendoften där du vattnat.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag funderar på den här pumpen:

https://www.vattenliv.se/produkt/airflow-400-reglerbar-230v/

….och den här ”stenen”:

https://www.vattenliv.se/produkt/luftrida-90-cm/

Först och främst tänker jag att det är bra att överdimensionera pumpen lite eftersom jag naturligt har väldigt lite syre. Det följer med två stenar men jag tror den lång kan vara smart så jag kan sprida luften lite. Min tank är 100 cm djup och 300 cm lång. Det innebär att om stenarna placeras på botten (vilketdera borde) så hamnar de djupare än rekommendationen på 60 cm. Vilket även det talar för att jag borde överdimensionera pumpen lite.

Slang har jag men du nämnde även strypventiler. Vad ska jag med det till? Jag tänker att jag kör full spöttta. Behöver jag reglera så gör jag det genom att bryta strömmen och sen kör i perioder.
 
@xxargs di har inte givit upp på mig va? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.