TRJBerg TRJBerg skrev:
T ex arbetet så man kan äta och bo. Eller barnen.
Sluta tramsa...bara för att du prioriterar på det sätt som du gör betyder inte att alla andra måste prioritera på samma sätt. Om du är ointresserad av att sköta om din gräsmatta behöver du inte läsa den här tråden, och framförallt inte svara i den.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
T ex arbetet
Om man tycker mer om gräsmattan än om jobbet då? 😀
 
  • Haha
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
W
Önskar att jag hade bl.a maskrosor och tusensköna på min gräsmatta. Jag har förgät-mig-ej och gullvivor som pryder min gräsmatta och de kommer jag aldrig "bekämpa".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W widheg skrev:
Önskar att jag hade bl.a maskrosor
Du är välkommen till mig att hämta så många plantor som du önskar. En kopp kaffe eller en kall erbjuds också om så önskas. 😂☕🍺
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Paxman skrev:
Sluta tramsa...bara för att du prioriterar på det sätt som du gör betyder inte att alla andra måste prioritera på samma sätt. Om du är ointresserad av att sköta om din gräsmatta behöver du inte läsa den här tråden, och framförallt inte svara i den.
Säger du det. Så intressant. Måste anteckna.
 
  • Gilla
  • Haha
Ställmästarn och 2 till
  • Laddar…
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Den nya roundup har fått mycket skäll för att den numera inte är planetutplånande, men har använt den med framgång mot parkslide - så då lär den kunna användas för en brända markens taktik. Spreja hela gräsmattan. Låt överlevande inkommna frön gro. Spreja en andra gång, så sedan gräs. Täck över ett par veckor med skyddsduk och håll fuktigt medans gräset tar sig.
 
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Ogräs går aldrig att bli av med helt. Du kan få till en liten del av gräsmattan tämligen ogräsfri om du är envis, men bäst är att gödsla och vattna mattan samt klippa regelbundet. Robotklippare är bra. Vissa rotogräs kan man försöka med manuell bekämpning att få bukt med, men de har förmåga att komma tillbaka.
Maskros, smörblommor, kirskål m.m. är sånt man får bekämpa med klippning och brännässlor samt tistlar försöka gräva bort rötterna.
Det finns bekämpningsmedel som kan användas på enstaka ställen, och de är inte förbjudna. Läs på förpackningen när och hur det används. Sprayat på brännässlor som växer i hallonhäcken, och de vissnar så man slipper få obehag av dem. Testat på tistlar och de vissnar men kommer upp på nytt året efter.
 
Adam2211 Adam2211 skrev:
Lite vår arbete krävs nog som jag gör var tredje år typ. Har ungefär 700m2
-Vertikalskär först på ena längdriktning och helgen där på andra längdriktning.
Samlar upp allt noggrant
- Luftar hela mattan.
- Hämtar ett lass toppdress och sprider ut 1-3cm och mer där de krävs för att få jämn och slät matta.
- Sår ny gräs över hela. (Ihop med regn i när tid)
- När gräset börjar komma upp genom toppdressen så kör jag på med tex NPK.
Och klipper ofta, nu mera en robot som kör dagligen.
Så har jag fått en 100% grön, mjuk och stark matta. 😎☀️
Bra där svar på frågan inget dravel
 
Adam2211 Adam2211 skrev:
Lite vår arbete krävs nog som jag gör var tredje år typ. Har ungefär 700m2
-Vertikalskär först på ena längdriktning och helgen där på andra längdriktning.
Samlar upp allt noggrant
- Luftar hela mattan.
- Hämtar ett lass toppdress och sprider ut 1-3cm och mer där de krävs för att få jämn och slät matta.
- Sår ny gräs över hela. (Ihop med regn i när tid)
- När gräset börjar komma upp genom toppdressen så kör jag på med tex NPK.
Och klipper ofta, nu mera en robot som kör dagligen.
Så har jag fått en 100% grön, mjuk och stark matta. 😎☀️
Hej vilken typ av toppdress använder du dig av?
 
Mats-S
D Daniel Hedberg1 skrev:
Den nya roundup har fått mycket skäll för att den numera inte är planetutplånande, men har använt den med framgång mot parkslide
Totalt värdelöst, hur många har inte blivit lurade att köpa skiten pga namnet.
Glyfosaten är borta, så också effekten. Men svindyrt är det, billigare och bättre att hälla på rent vatten då, för effekten är precis densamma men plånboken mår bättre om man kör med rent vatten 😆
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
När jag växte upp hade vi en stor gräsmatta som lystes upp av tusentals maskrosor. Det tog två till tre år, men den gräsmattan blev nästan helt maskrosfri med hjälp av grovsalt. En liten tesked grovsalt på maskrosen tog defenetivt död på den inom loppet av två veckor, förutsatt att det inte kom ett skyfall som spolade bort saltet.

Varför fungerade det?
Det finns inget som tar död på rötter såvida det inte är gift eller brist på näring. När man dödar en maskros, eller vad som helst med salt är det en form av uttorkning som sker. Vad som verkade ske var att roten torkade ut sig själv, även om det fanns vatten att tillgå.

Saltet? Nu pratar vi vanligt naturligt salt, inte vägsalt eller bordssalt. NaCl, Natrium och Clorid. Vad som händer inom loppet av en vecka är att saltet spjälkas upp. Natrium är effektivt gödningsmedel och hjälper gräset omkring att växa. Clorid är mindre bra, men i små mängder ovidkommande. Du sprider ut mer clorid på gräsmattan när du vattnar den.

Observera att det inte handlar om att sprida ut salt okontrollerat på gräsmattan, salt dödar allt. Men en punkinsatts ovanpå maskrosen dödar bara maskrosen.
 
Vanligt salt! Ja det är just det du nämner, grovsalt och vägsalt och bordssalt. Det funkar bra på grusgångar men på gräsmattor tar det ju kål på allt grönt tyvärr. Men med några korn på maskrosor som står glest kan det funka.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Totalt värdelöst, hur många har inte blivit lurade att köpa skiten pga namnet.
Glyfosaten är borta, så också effekten. Men svindyrt är det, billigare och bättre att hälla på rent vatten då, för effekten är precis densamma men plånboken mår bättre om man kör med rent vatten 😆
Jag hade samma uppfattning baserat på vad folk skrev. Som sagt - det stämmer inte. Medlet fungerar uppenbarligen trots att man tvingades byta ut glyfosaten, eller vad menar du?
 
Sparayde ogräsättika.
Allt blev brunare och brunare till slut sjönk det ihop och gräs började växa istället.
Gjorde som test, annars är jag inte så brydd. Ättika brukar jag köra när det grönskar på uppfarten 🙂
Grönt som grönt.
Annars kan jag stämma in med kören att snyggast gräsmatta har dom med robotklipparr
 
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Hej
Då vi har EU-regler så är de inga problem att köpa och använda MCPA medel
Medel köpes på nätet i Tyskland via Amazon,medlet är verksamt på alla ogräs men sparar flerårigt grs. Det skall iaktagas är att rätt temperatur och tid till nästa regnskur är viktigt, observera att ettårigt gräs dör av MCPA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.