J jonaserik skrev:
Om den hänger i vajern, vajern är bara som säkerhet om slangen skulle släppa från pumpen.Då kan det bli det som det blev ett hål i slangen. Slangen sträcker sig med egen tyngd och då kommer det kanske att att bli en bula på den. Med påföljd att när pumpen startar så vill den vricka sig lite varje gång och skrapa mot borrhålet. Så slangen ska vara sträckt och vara rak. Det är lika med kabeln, den ska fästas varje ca 50 cm upp till ca 3 - 4 meter från pumpen, för att inte korva sig och slitas ut mot borrhålet., sen räcker det att fästa kabeln med ca 3 meter mellan lite halvsträckt. Kommer inte ihåg hur många kablar som jag har lagat, att en kabel ger sig är på dom första 3 metrarna. Även pumpen kan skarpa sönder mot hålet om det inte är ett rakt hål, nu är det metall och håller bättre, men man kan se på pumpen som skrapmärken.
Aha, det är så det ligger till. OK, får gå ut här någon dag snart och hänga ned den igen. Och lägga någon plast eller något på kanten till foderröret; den gick sönder där senast när slangen skavde mot den kanten.

Se där vad man fick lära sig av att ställa en helt annan fråga, tack för svaret.
 
S Sernando skrev:
Vänd på kabeln så är skarven inte nere under vattenytan.
Höhö, precis. :p
 
S Sernando skrev:
Vänd på kabeln så är skarven inte nere under vattenytan.
Normalt är det ju bara 1-2m kabel fäst i pumpen och sen skarv. En korrekt utförd skarv är inget problem! Presshylsor med smältlim, krympslang med smältlim över resp inre kabel och sen 1-2 lager krympslang med smältlim över det hela. Jag är nojig/noggrann och satte typ 80cm riktigt tjock krympslang som sista lager
 
Jag tvivlar på att en elektrisk skarv under vatten kommer att hålla särskilt länge. Det kan gå men jag är mycket tveksamt.
Största orsaken för att elkabelskarvar smäller är handhavandefel vid montering. Utan rätt träning är fel förprogrammerade. Bara att krympa ned en krympslang över en skarv kan gå väldigt fel.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tvivlar på att en elektrisk skarv under vatten kommer att hålla särskilt länge. Det kan gå men jag är mycket tveksamt.
Största orsaken för att elkabelskarvar smäller är handhavandefel vid montering. Utan rätt träning är fel förprogrammerade. Bara att krympa ned en krympslang över en skarv kan gå väldigt fel.
Och ändå är det exakt så det är gjort idag och har hållit alla dessa år.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tvivlar på att en elektrisk skarv under vatten kommer att hålla särskilt länge. Det kan gå men jag är mycket tveksamt.
Största orsaken för att elkabelskarvar smäller är handhavandefel vid montering. Utan rätt träning är fel förprogrammerade. Bara att krympa ned en krympslang över en skarv kan gå väldigt fel.
Varenda djupbrunnspump är ju skarvad! Så såå kort håller det inte.... Dock har man ju mer än en gång tänkt kabelskarv och hiva upp 80m slang när jfb har löst ut... Som tur är har det varit andra saker hittills.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tvivlar på att en elektrisk skarv under vatten kommer att hålla särskilt länge. Det kan gå men jag är mycket tveksamt.
Största orsaken för att elkabelskarvar smäller är handhavandefel vid montering. Utan rätt träning är fel förprogrammerade. Bara att krympa ned en krympslang över en skarv kan gå väldigt fel.
Kan nog säga att det håller, vid tillfällen när krymp var slut i bilen, så blev det press och ett 22 VP-rör som fyldes med kompundmassa ( samma smack som är till U-båtar i mark ) och det håller än i dag.och då var det skavsår på kabeln innom 3 meter från pumpen.
 
  • Haha
torparavgrund
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Aha, det är så det ligger till. OK, får gå ut här någon dag snart och hänga ned den igen. Och lägga någon plast eller något på kanten till foderröret; den gick sönder där senast när slangen skavde mot den kanten.

Se där vad man fick lära sig av att ställa en helt annan fråga, tack för svaret.
Sen det med skada på kabeln mot foderröret, gummi och plast är kallflytande. Då tar du en metallstång och slår ett dubbelt halvslag runt, då kan kabeln hänga fritt i mitten och inte bli skadad
 
J jonaserik skrev:
Sen det med skada på kabeln mot foderröret, gummi och plast är kallflytande. Då tar du en metallstång och slår ett dubbelt halvslag runt, då kan kabeln hänga fritt i mitten och inte bli skadad
... va? Förlåt, kan du förklara tydligare?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
... va? Förlåt, kan du förklara tydligare?
Du skrev att kabeln skadats upptill, den låg mot kanten uppe. se till att du får till ett rör eller annai runt som kabeln kan fästas i. Kan du inte dubbelt halvslag ( båtknop ) så går det linda kabeln 2 - 3 varv runt och knyta ett starkt snöre kring kabeln ner och den lösa. men se till att det är ordentligt med varv i knuten. Annars om knuten släpper så kommer röret att rulla och kabeln åka ner i hålet, längts upp i hålet är det bra att ha ett skapligt slack. Som info, så på ett stort borrdjup och en pump på ca 70 meter och vid nyinstallation så kommer slangen att sträcka sig kanske 1, 5 - 2 meter, då förstår du kanske det med vajer och slang. En pump i ett hål ska vara ca 4 -5 meter ovanför botten för att inte suga i sig skit som lägger sig där.
Som ytterligare info, i dag Avantiborrar dom ett hål på ca 75 meter på en dag och hålet blir skapligt runt och rakt. Förr vid stötborrning så finns inga hål som är runda eller raka, dom kunde vara sneda på flera meter och betänk att en pump och kabel kommer att ligga kloss mot berget och nöta varje gång som den startar.
 
J jonaserik skrev:
Du skrev att kabeln skadats upptill, den låg mot kanten uppe. se till att du får till ett rör eller annai runt som kabeln kan fästas i. Kan du inte dubbelt halvslag ( båtknop ) så går det linda kabeln 2 - 3 varv runt och knyta ett starkt snöre kring kabeln ner och den lösa. men se till att det är ordentligt med varv i knuten. Annars om knuten släpper så kommer röret att rulla och kabeln åka ner i hålet, längts upp i hålet är det bra att ha ett skapligt slack. Som info, så på ett stort borrdjup och en pump på ca 70 meter och vid nyinstallation så kommer slangen att sträcka sig kanske 1, 5 - 2 meter, då förstår du kanske det med vajer och slang. En pump i ett hål ska vara ca 4 -5 meter ovanför botten för att inte suga i sig skit som lägger sig där.
Som ytterligare info, i dag Avantiborrar dom ett hål på ca 75 meter på en dag och hålet blir skapligt runt och rakt. Förr vid stötborrning så finns inga hål som är runda eller raka, dom kunde vara sneda på flera meter och betänk att en pump och kabel kommer att ligga kloss mot berget och nöta varje gång som den startar.
Ah, ursäkta mig, jag var otydlig. Kabeln var oskadd (och var precis som du beskrev fäst med tejp ca var 50:e cm första metrarna med lite slack i, därefter en tejpning varje meter ungefär). Det var själva pemslangen det skavts ett hål i. I mitt fall är det två slangar: en ned i brunnen, där den slutar är det en 90-böj (koppling) och en till slang ingjuten i betong som går in till hydroforen. Det var den ingjutna slangen som skavt mot toppen av foderröret och fått en slits i sig.
 
OK för att få en syn på hur det ser ut. Kan du ta ett fota på hålet så att syns.
 
J jonaserik skrev:
OK för att få en syn på hur det ser ut. Kan du ta ett fota på hålet så att syns.
Kan försöka lägga upp imorgon.
 
A
Jag tänkte på precis samma sak som Jonas erik i inlägg 3. Det blir hög påfrestning på skarven.

Sedan tänkte jag också på t ex eltejp i dricksvattnet. Är detta ok? Brukar man inte behöva livsmedelsgodkända saker som ska ligga i dricksvatten.
 
@jonaserik du som verkar insatt, du råkar inte veta vad det ungefär kostar att spola en brunn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.