Unikt namn Unikt namn skrev:
Blir grannarna meddelade så fort ett bygglov för ett altantak skickas in?
Jag är lite skeptisk till det.
Känns som det finns ett allmänt missförstånd när man som granne ska och får säga sitt.
Det är endast om det strider mot detaljplanen grannen har rätt att säga sitt i annat fall anser man att man redan haft möjlighet att säga sitt då DP antogs.

Det står ju redan där vad som kan komma att byggas, alltså inget nytt att överklaga.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
Känns som det finns ett allmänt missförstånd när man som granne ska och får säga sitt.
Det är endast om det strider mot detaljplanen grannen har rätt att säga sitt i annat fall anser man att man redan haft möjlighet att säga sitt då DP antogs.

Det står ju redan där vad som kan komma att byggas, alltså inget nytt att överklaga.
Det går bra för en granne att överklaga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går bra för en granne att överklaga.
lite mer komplicerat än jag sa och även du säger ovan.

alla har rätt att överklaga ett bygglov om det berör än, man behöver inte vara granne.

men det jag hade för avsikt att kommentera men som inte riktigt framgick ser jag nu är att grannhörandet har man endast rätt till om åtgärden avviker från detaljplanen.
Så med andra ord behöver grannar eller berörda höras överhuvudtaget om man följer detaljplanen.

(andra regler gäller självklart utanför DP-område)
 
M mojjen skrev:
Väldigt indviduellt i olika kommuner. Grannen fick betala 14000:- för ett inglasat uterum. Vet inete xakt mått, kanske något över ditt, men i den härraden.
i ej detaljplanerat område.
Det är ju i samma storleksordning som kostnaden för ett bygglov.
Vad är konsekvensen utöver bötern?
Tvingas riva eller söka bygglov?
 
Claes Sörmland
L Luugen skrev:
Det är ju i samma storleksordning som kostnaden för ett bygglov.
Vad är konsekvensen utöver bötern?
Tvingas riva eller söka bygglov?
Byggsanktionsavgiften är bara "böter" för överträdelsen. Men den ger inga rättigheter. Utöver denna får du försöka få bygglov i efterhand för ditt svartbyggande. Kan inte det beviljas så ska byggnadsnämnden förelägga dig att riva. River du inte får du ett nytt föreläggande mot vite. Sen fortsätter det så tills du river.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Håll dig väl med grannarna
Kolla inte ner i grannkärringens urringning så hennes karl ser det när ni grillar nästa gång….

Du hade ingen aning, tänkte inte på det…visst inte….
 
T TH885 skrev:
Grannarna blir väl meddelade om bygglovet och får säga sitt?
Blir ju lite ironiskt om dom då ser att det redan är klart.
Har inte fortsatt läsa tråden, men om man som granne får besked om att någon sökt bygglov och inte har något emot det (för det stör utsikt eller liknande) men konstaterar att det redan står där, då får man vara väldigt grinig för att påpeka till kommunen ”men det byggde han ju för 1 år sedan” eftersom de uppenbarligen inte tyckt det varit konstigt såhär långt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Det är ju i samma storleksordning som kostnaden för ett bygglov.
Vad är konsekvensen utöver bötern?
Tvingas riva eller söka bygglov?
Ja det var kostnaden för hans bygglov. Han gjorde det by the book.
 
R Riverground skrev:
Allt utom planket borde vara okej. Altaner upp till 1.2m brukar vara ok enligt MÖD om jag kommer ihåg rätt (beroende på storlek etc). Däremot kanske planket borde vara mer genomsläppligt. Taket är sannolikt inte ok.

Riv taket och glesa ut planket om någon klagar. Låt det annars passera tio år.
Upp till 80cm till golvytan är ok här, då behövs inget bygglov
 
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Hej, har några frågor om en altan som jag byggt och hur jag bör gå till väga.

Jag rev den gamla altanen (som inte är olovlig) i samband med en dränering för några år sedan.

Har sedan satt upp en ny altan som har en höjd på 60 cm upp på till golvnivå.

En del av altanen har jag satt panel runt, så det räknas väl som plank, jag antar att det inte är ok utan bygglov. Planket är iaf 90 cm högt, räknas altanen som 1.50 hög då?

Altanen sträcker sig ca 4 m ut på djupet, så en bit längre än de 3.6 som verkar vara ok utan bygglov.

Är det ok ändå att den är längre eftersom golvnivån är så pass låg?

Det jag även gjort som är rätt dumt är att jag byggt ett trätak över den delen som är omringad av plank, ca 20 kvadrat. Här har jag förstått att det behövs bygglov.

I övrigt så är det över 4.5 meter till någon form av granne och tomtgräns.

Tänkte i min okunskap att det var okej att bygga upp en ny eftersom det stod en altan där förut.

Men men, är det smartaste nu att helt enkelt ta bort taket och panelen runt om och sedan söka bygglov för det istället? Mest för att slippa allt för höga sanktionsavgifter.

Tacksam för all hjälp :)
Grow some balls. Sen bjuder du alla grannar på korv och bärs och väntar in dina 10 år. 👍
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nä, så enkelt är det inte.
Hur är det då?
 
G Greedy1978 skrev:
Grow some balls. Sen bjuder du alla grannar på korv och bärs och väntar in dina 10 år. 👍
Får göra det haha..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fattar inte riktigt problemet här. Om du vill söka bygglov så sök bygglov som om du inte byggt nåt än. Varför skulle du få sanktionsavgift? Tänker du berätta att du byggt när du söker bygglovet, så korkad kan du väl inte vara. Jag fick överta en stuga som var ett svartbygge från grund till tak. Jag sökte bygglov enligt konstens alla regler och fick det men inte fan berättade jag att stugan redan stod på plats. Det var en del roliga diskussioner t ex typ ” hur har du tänkt lösa uppvärmning” eller ” vilken avloppslösning tänker du dig”. Så sök du bygglov men berätta för fan inte att du redan byggt altanen, tokfrans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
En del av altanen har jag satt panel runt, så det räknas väl som plank, jag antar att det inte är ok utan bygglov. Planket är iaf 90 cm högt, räknas altanen som 1.50 hög då?

Altanen sträcker sig ca 4 m ut på djupet, så en bit längre än de 3.6 som verkar vara ok utan bygglov.
Orkar inte läsa alla svar så vet inte om du fått detta redan. Det låter som du missuppfattar reglerna lite. Ett 90 cm högt plank är väl alltid ok, går inte gränsen vid 110 cm. Reglerna säger väl att man får bygga ett 180 cm plank ut från huset max 3,6 meter ut. Så det borde inte vara något problem med höjden.

Så vitt jag vet kan du bygga altanen över hela tomten (under vissa förutsättningar). Det finns ingen regel att altanen inte får vara större än 3,6 meter, utan det har alltså att göra med hur långt från huset du får bygga högre plank.

Om inte man har önskat några regler nyligen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nickehed skrev:
Fattar inte riktigt problemet här. Om du vill söka bygglov så sök bygglov som om du inte byggt nåt än. Varför skulle du få sanktionsavgift? Tänker du berätta att du byggt när du söker bygglovet, så korkad kan du väl inte vara. Jag fick överta en stuga som var ett svartbygge från grund till tak. Jag sökte bygglov enligt konstens alla regler och fick det men inte fan berättade jag att stugan redan stod på plats. Det var en del roliga diskussioner t ex typ ” hur har du tänkt lösa uppvärmning” eller ” vilken avloppslösning tänker du dig”. Så sök du bygglov men berätta för fan inte att du redan byggt altanen, tokfrans.
nä men byggnadsnämnden kollar i regel på kartor när innan dom beviljar bygglov.
Men dagens kartunderlag och även google maps så upptäcks det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.