Hej,

Jag har ett hus från 1970 som behöver renoveras. Pengar är inte ett bekymmer i det här skedet. Här är vad som behöver åtgärdas:

1. **Byte av tak**: Det nuvarande taket är nästan 50 år gammalt, även om det ännu inte har orsakat några problem. Det är dock klokt att byta ut det för säkerhet och hållbarhet.

2. **Elektriskt system**: Huset saknar ett jordanslutet system som behöver åtgärdas och uppdateras.

3. **Kökrenovering**: Köket är i dåligt skick och behöver en totalrenovering. Vi planerar att omgestalta det till en L-form genom att ta bort några väggar.

4. **Golvbeläggning**: Olika delar av huset har olika typer av golv. Medan golvet i vardagsrummet verkar vara bra, finns det ljud i vissa områden som antyder att det behöver bytas ut. Golvet i köket behöver också bytas ut, även om jag är osäker på varför.

5. **Badrums- och WC-renovering**: Även om de för närvarande är funktionella är både badrummet och WC:n gamla och behöver renoveras.

6. **Väggar och tak**: Väggarna är gjorda av tretex och taket verkar vara täckt med papp (såvitt jag kan bedöma). Företaget föreslår att båda byts ut mot gips, vilket verkar vara ett betydande arbete.

Vi förstår att det kanske inte är ekonomiskt genomförbart att renovera allt på en gång. Vi är öppna för att sprida ut renoveringarna över tid. Till exempel kan vi prioritera att byta tak och kök i år, medan vi skjuter upp andra områden som sovrummen eller badrummet till nästa år.

Här är några specifika frågor vi har:

- Ska vi börja med att byta tak och sedan gå vidare till köket?
- Är det nödvändigt att byta golvet nu, eller kan det skjutas upp?
- Räcker det att måla väggarna och innertaket för nu, eller bör vi överväga att byta ut dem?
- Hur mycket skulle byte av fönster och dörrar påverka den övergripande renoveringsplanen?

Vi har märkt att det företag som ger rekommendationer kanske har ett eget intresse av att föreslå mer omfattande arbete. Alla synpunkter, förslag eller råd om ordningen för renoveringar och hur man genomför dem skulle uppskattas mycket. Vi förstår att vi inte behöver slutföra allt detta år och är öppna för att ta itu med delar av renoveringen under flera år.

Tack så mycket!
 
  • Äldre badrum i behov av renovering, vit kaklad vägg och golv, med badkar, tvättställ, toalett, och handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt badrum med blå kakel, vit handfat, toalett och spegelskåp som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt, ojämnt trägolv med synlig slitage och olika färgnyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kök i behov av renovering med träinredning och träpanel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum i behov av renovering med trätäckt väggpanel och inbyggda garderober, vitmålat innertak och ett gavelhögt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum i äldre stil med enkel säng, grått golv och vita väggar med synliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oanvänt rum med rörig skrivbordsplats, träpanelväggar och vit takbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Retroinredning i ett vardagsrum med parkettgolv, bokhyllor, soffgrupp och stora fönster mot en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. 5. Om inte en besiktningsman (eller någon annan kunnig) har konstaterat att taket behöver bytas ut skulle jag vänta lite med det och i stället renovera badrummet. Det är svårt att se om det är problem med tätskikt, redan pågående vattenskada etc. och det blir ändå dyrare och krångligare att renovera det om det finns en vattenskada, ju större skada ju mer besvär.

?. Hur är det med dränering?
Det är, liksom taket, viktigt att det är i bra skick.

2. Sällan något problem med att ha ojordade vägguttag eftersom det är få apparater som ens har en jordanslutning. Däremot bör det installeras en jordfelsbrytare snarast. Sen kan man uppdatera eldragningen med jord rum för rum när man i alla fall renoverar just det rummet med nya ytskikt.

4. Kontrollera hur tjockt slitskiktet (ekytan) är i vardagsrummet så att du vet om det går att slipa eller måste bytas ut. Golv kan man lägga när ett visst rum får nya ytskikt, men vill man ha samma golv överallt bör man köpa in allt på en gång.

Byte av fönster och dörrar påverkar (skadar) väggarna så det ska ju göras innan man renoverar rummet med nya ytskikt. Byte kräver ofta bygglov vilket kan ta tid att få.
 
  • Gilla
zniff och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. 5. Om inte en besiktningsman (eller någon annan kunnig) har konstaterat att taket behöver bytas ut skulle jag vänta lite med det och i stället renovera badrummet. Det är svårt att se om det är problem med tätskikt, redan pågående vattenskada etc. och det blir ändå dyrare och krångligare att renovera det om det finns en vattenskada, ju större skada ju mer besvär.

?. Hur är det med dränering?
Det är, liksom taket, viktigt att det är i bra skick.

2. Sällan något problem med att ha ojordade vägguttag eftersom det är få apparater som ens har en jordanslutning. Däremot bör det installeras en jordfelsbrytare snarast. Sen kan man uppdatera eldragningen med jord rum för rum när man i alla fall renoverar just det rummet med nya ytskikt.

4. Kontrollera hur tjockt slitskiktet (ekytan) är i vardagsrummet så att du vet om det går att slipa eller måste bytas ut. Golv kan man lägga när ett visst rum får nya ytskikt, men vill man ha samma golv överallt bör man köpa in allt på en gång.

Byte av fönster och dörrar påverkar (skadar) väggarna så det ska ju göras innan man renoverar rummet med nya ytskikt. Byte kräver ofta bygglov vilket kan ta tid att få.
Tack för svaret. Behöver jag bygglov för att byta ut skadade fönster utan att ändra storleken?
Dräneringen är gammal men det finns ingen fukt. Vi kommer att renovera entréplanet nu, källaren tar vi senare.
 
Claes Sörmland
ByggNV ByggNV skrev:
Tack för svaret. Behöver jag bygglov för att byta ut skadade fönster utan att ändra storleken?
Typiskt sett inte om du inte ändrar husets utseende utifrån sett.

För kulturmässigt känsliga hus eller i vissa områden kan även små ändringar visuellt som t ex att ändra trä mot plast/aluminium i fönstren ses som en bygglovspliktig ändring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara svårt att hitta fönster som har samma fönsteryta eftersom bågarna har blivit tjockare med åren.

Med en källare kan det ju vara bra att isolera utsidan för att få ner uppvärmningskostnaden. Inget som behöver göras när det gäller värme- och ventilationssystem?
Mycket vanligt att det behövs i 70-talshus och när det gäller ventilation särskilt om man byter ut otäta fönster mot täta. Finns det frånluftsfläktar som går kontinuerligt i badrum, toalett, tvättstuga och kök?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara svårt att hitta fönster som har samma fönsteryta eftersom bågarna har blivit tjockare med åren.

Med en källare kan det ju vara bra att isolera utsidan för att få ner uppvärmningskostnaden. Inget som behöver göras när det gäller värme- och ventilationssystem?
Mycket vanligt att det behövs i 70-talshus och när det gäller ventilation särskilt om man byter ut otäta fönster mot täta. Finns det frånluftsfläktar som går kontinuerligt i badrum, toalett, tvättstuga och kök?
Det finns ingen mekanisk ventilation och värmesystemet är från olja, vilket kommer att bytas ut senare. För oss var det inte en prioritet. När det gäller fönstren undrar jag om jag borde byta dem nu eller vänta.
 
Ni har bott där ett tag nu alltså, inget som ni köpt nyss?

Har ni nyss köpt så skulle jag vänta till nästa år med allt (om inget är akut) för att få en uppfattning om planlösning osv funkar åt er.
 
  • Gilla
L.I och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ni har bott där ett tag nu alltså, inget som ni köpt nyss?

Har ni nyss köpt så skulle jag vänta till nästa år med allt (om inget är akut) för att få en uppfattning om planlösning osv funkar åt er.
Nej, vi har inte bott där ännu. Vi fick tillgång till huset för två månader sedan, så vi har tid att fixa saker innan vi flyttar in.
 
BirgitS
ByggNV ByggNV skrev:
Det finns ingen mekanisk ventilation och värmesystemet är från olja, vilket kommer att bytas ut senare. För oss var det inte en prioritet. När det gäller fönstren undrar jag om jag borde byta dem nu eller vänta.
Man behöver fixa ventilationen innan man byter till täta fönster, annars blir det ju olidligt dålig luft inne (vanligen).

De flesta brukar prioritera åtgärder som sänker driftskostnaden så att de snabbare får pengar över till andra renoveringar (eller något kul).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja då skulle jag nog inte börja renovera direkt utan bo där iaf minst några månader.
Jättetråkigt om det blir renoverat och sen stämmer inte era "behov" med huset...

Man kanske vill göra ett uterum, då kanske det ska byggas ihop med huset/taket

Köket är för litet, dörrar som är ivägen ja man kan reta sig på massor...
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man behöver fixa ventilationen innan man byter till täta fönster, annars blir det ju olidligt dålig luft inne (vanligen).

De flesta brukar prioritera åtgärder som sänker driftskostnaden så att de snabbare får pengar över till andra renoveringar (eller något kul).
Tack för dina tips! Då ska vi lägga till ventilationen på listan. Förutom en dörr som måste bytas, kommer vi inte att byta några fönster nu.
 
nino nino skrev:
Ja då skulle jag nog inte börja renovera direkt utan bo där iaf minst några månader.
Jättetråkigt om det blir renoverat och sen stämmer inte era "behov" med huset...

Man kanske vill göra ett uterum, då kanske det ska byggas ihop med huset/taket

Köket är för litet, dörrar som är ivägen ja man kan reta sig på massor...
Tycker du inte att vi borde arbeta med ventilationen / badrums tak eller målning eller golvslipning innan vi flyttar in? Eller finns det andra saker som är bra att göra i förväg?
 
Redigerat:
Svårt att veta när man inte varit på plats.

Brukar alltid säga att man ska börja med golvslipning när man ska renovera ett rum men ska ni ner med tretex och papp och dit med gips så vette tusan... Då skulle nog jag riva det och sätta upp nytt sen slipa golvet innan spackling och målning.

Fråga är väl: kan ni tänka er att bo där utan att göra nåt?
Ja = låt det då vara ett tag
Nej = vad är eran mini renovering se ta det därifrån

Köp billig färg och rolla väggarna, lägg på lite mattor där golvet är som värst.

Sätt in en badrumsfläkt med grundventilation så får ni kanske lite bättre luft i huset.
Osv osv


Efter nån månad så hittar du ställen i golvet som knarrar och som då kan åtgärdas, golvdrag på vintern kan lätt åtgärdas när rummen fixas.
Morgonsolen kanske skyms så altanen kanske ska byggas lite annorlunda.
Dörr som du springer in i på nätterna kan flyttas.
Börja gärna med övervåningen, då kan du dra el va nätverk på första våningen nästan hur du vill.

Byt alla gamla rör om det finns möjlighet

Ska absolut inte säga att det är så här man SKA göra, men jag hade gjort så om jag haft möjligheten
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det ringer sjukt med varningsklockor när jag läser din text. Du skall göra en massa renoveringar baserat på att företaget som skall utföra arbetet "tycker det" och utan att du förstår varför.

Tänk på att gipsade väggar och tak istället för treetex och pappspänning ger en helt annan ljudbild i rummen.

Är det värt att åtgärda att golvet knarrar på ett visst ställe?

Taket hade jag inte bytt om det är tätt idag. Ett takbyte har normalt sett inte någon påverkan på andra saker i huset mer än att det slukar pengar så det kan ni vänta med tills det finns ett reellt behov. Håll koll på det bara. (Som jämförelse är vårat tak garanterat över 50 år gammalt och i utmärkt skick. Skulle inte förvåna mig om det är närmare hundra år eller mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Svårt att veta när man inte varit på plats.

Brukar alltid säga att man ska börja med golvslipning när man ska renovera ett rum men ska ni ner med tretex och papp och dit med gips så vette tusan... Då skulle nog jag riva det och sätta upp nytt sen slipa golvet innan spackling och målning.

Fråga är väl: kan ni tänka er att bo där utan att göra nåt?
Ja = låt det då vara ett tag
Nej = vad är eran mini renovering se ta det därifrån

Köp billig färg och rolla väggarna, lägg på lite mattor där golvet är som värst.

Sätt in en badrumsfläkt med grundventilation så får ni kanske lite bättre luft i huset.
Osv osv


Efter nån månad så hittar du ställen i golvet som knarrar och som då kan åtgärdas, golvdrag på vintern kan lätt åtgärdas när rummen fixas.
Morgonsolen kanske skyms så altanen kanske ska byggas lite annorlunda.
Dörr som du springer in i på nätterna kan flyttas.
Börja gärna med övervåningen, då kan du dra el va nätverk på första våningen nästan hur du vill.

Byt alla gamla rör om det finns möjlighet

Ska absolut inte säga att det är så här man SKA göra, men jag hade gjort så om jag haft möjligheten
Svaret är Nej.

Vi var säkra på att vi ville ha gips, men nu är vi osäkra om vi borde göra det! Men kommer det vara stor skillnad om vi behåller de nuvarande väggarna och bara målar dem? Även taket jämfört med gips?

Saker vi tror vi bör göra:
- El eftersom jag har små barn.
- Köket är ur funktion och behöver renoveras.
- Vardagsrummet, så mycket som möjligt, rena väggar och tak för nu, med tanke på kanske att byta dem om några år. Vi vill spara så mycket pengar vi kan på väggarna och taket men ha något rent och fint.
- Vi hade inte tänkt på ventilationen, men det verkar som om vi borde göra det, eller hur?
- Vi kan lämna sovrummen för senare, ingenting detta år. Vi kan lämna fönstren för senare.
- Och slutligen badrummet och toaletten, om pengar finns kvar.

Och en fråga, är det möjligt att fixa en del av golvet som knarrar utan att behöva byta ut hela golvet?
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.