Det jag undrar över nu är att: behöver jag ansöka om rivningslov för den gamla altanen, innan jag söker för bygglov för den nya? Den gamla revs för 5 år sedan. Så sanktionsavgifter för de bör jag slippa iaf.
 
  • Gilla
erling.andersson
  • Laddar…
K
Fanns det bygglov för den tidigare altanen? Uppförs det med bygglov behövs rivningslov.
 
K kniv skrev:
Fanns det bygglov för den tidigare altanen? Uppförs det med bygglov behövs rivningslov.
Ja det antar jag, utbyggnaden finns ju med på kartor iaf. Ja, jag behöver väl bara meddela att den är riven misstänker jag. Sanktion på det kan dom ju inte ta med ändå.
 
D
Men sitt still i båten nu! Jag begriper inte varför du vill anmäla detta i efterhand.
 
  • Gilla
pauls
  • Laddar…
D datja skrev:
Men sitt still i båten nu! Jag begriper inte varför du vill anmäla detta i efterhand.
För att jag vill fortsätta lägga ner pengar på inglasning och panela in resten. Trökigt att få problem längre fram som i värsta fall innebär att riva hela skiten. Sen är det väl bra att ha det lagligt vid en eventuell försäljning.

Utveckla annars var du menar lite mer specifikt :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
För att jag vill fortsätta lägga ner pengar på inglasning och panela in resten. Trökigt att få problem längre fram som i värsta fall innebär att riva hela skiten. Sen är det väl bra att ha det lagligt vid en eventuell försäljning.

Utveckla annars var du menar lite mer specifikt :)
Ok, jag fattar nu
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Plank för insynsskydd på altan som sitter intill huset är väl bygglovsbefriat.
 
K karlmb skrev:
Plank för insynsskydd på altan som sitter intill huset är väl bygglovsbefriat.
nä, så enkelt är det inte.
 
K kniv skrev:
Fanns det bygglov för den tidigare altanen? Uppförs det med bygglov behövs rivningslov.
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Ja det antar jag, utbyggnaden finns ju med på kartor iaf. Ja, jag behöver väl bara meddela att den är riven misstänker jag. Sanktion på det kan dom ju inte ta med ändå.
Nu kan det säkert skilja sig mellan kommuner, men våran altan finns/fanns med på kartor men visade sig sakna lov. Jag var ändå tvungen att ansöka om rivningslov för att få riva altanen.
 
  • Gilla
Olle Bolle
  • Laddar…
S snikanor skrev:
Nu kan det säkert skilja sig mellan kommuner, men våran altan finns/fanns med på kartor men visade sig sakna lov. Jag var ändå tvungen att ansöka om rivningslov för att få riva altanen.
nja, så kan kommunen inte göra eller bestämma.

krävs aldrig rivningslov för att riva bygglovsbefriade byggnader, såsom friggebodar eller skärmtak, om det inte står specifikt i detaljplanen/områdesbestämelserna att det krävs.

Denna skrivelse finns ytterst sällan i bestämmelserna, står detta inte kan inte kommunen säga något och det är fritt fram att riva tex ett trädäck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nja, så kan kommunen inte göra eller bestämma.

krävs aldrig rivningslov för att riva bygglovsbefriade byggnader, såsom friggebodar eller skärmtak, om det inte står specifikt i detaljplanen/områdesbestämelserna att det krävs.

Denna skrivelse finns ytterst sällan i bestämmelserna, står detta inte kan inte kommunen säga något och det är fritt fram att riva tex ett trädäck.
Altanen var inte bygglovsbefriad utan ett svartbygge. Jag ville bara förtydliga att 1) även om byggnader finns med på kartor så kan dom vara uppförda utan lov, då kartor kan baseras på t.ex. flygfoton, och 2) det kan krävas rivningslov även om det inte finns bygglov

Det är i varje fall min uppfattning
 
S snikanor skrev:
Altanen var inte bygglovsbefriad utan ett svartbygge. Jag ville bara förtydliga att 1) även om byggnader finns med på kartor så kan dom vara uppförda utan lov, då kartor kan baseras på t.ex. flygfoton, och 2) det kan krävas rivningslov även om det inte finns bygglov

Det är i varje fall min uppfattning
det krävs i regel inte rivningslov för en byggnad som är bygglovsbefriade vilket tex friggebodar är.
så en friggebod får du alltid riva utan att ansöka om rivningslov om inget annat står i DP/PB.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Unikt namn
T TH885 skrev:
Grannarna blir väl meddelade om bygglovet och får säga sitt?
Blir ju lite ironiskt om dom då ser att det redan är klart.
Blir grannarna meddelade så fort ett bygglov för ett altantak skickas in?
Jag är lite skeptisk till det.
 
K
S snikanor skrev:
Nu kan det säkert skilja sig mellan kommuner, men våran altan finns/fanns med på kartor men visade sig sakna lov. Jag var ändå tvungen att ansöka om rivningslov för att få riva altanen.
Ja och det står ju inte emot det jag sa? Finns det bygglov krävs rivningslov. Finns det inte bygglov kan det uppenbarligen finnas case där rivningslov ändå krävs, vilket är det du sa…
 
K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Blir grannarna meddelade så fort ett bygglov för ett altantak skickas in?
Jag är lite skeptisk till det.
De får notis om startbesked, och har därefter ofta ca 4 veckor på sig att inkomma med invändningar. Det ska ju kungöras i ”post och inrikestidningar” som det så fint heter. Dom får knappast notis om inskickat bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.