Ännu bättre: blanda en säck dress med frön och vatten i skottkärra. Ställ i garaget tills första grodden syns. Sen är det bara att kratta ut, eventuellt släng en duk över för att minska avdunstningen.

Att låta gräset grodda sig innan man lägger ut det gör sådden otroligt mycket enklare. Det börjar växa direkt och är mycket mindre känsligt. Istället för att bevaka och vattna i veckor så behöver man bara hålla på ett par dagar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det finns en tråd om metoden som ulfben beskriver. Sök på "förgro", "gräs" och "skottkärra" så borde den dyka upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är en game changer. Jag lägger ut 3-4 skottkärror på tidig vår innan torkan sätter in, och sen framåt september så fortsätter jag och kör så många jag hinner med innan temperaturerna sjunker.

Det blir att man liksom lagar gräsmattan 6-8 kvadratmeter åt gången, men det är med minimal insats. Blanda i skottkärran, vänta till helgen och lägg ut. Blanda ny. Rince and repeat.

Prioriterade de värsta fläckarna först, så trädgården ser snabbt mycket bättre ut.

Gräs med mikroklöver har också varit ett lifehack. Klövern håller sig grön och fin längre när resten av tomten torkar bort. Ger lite solskydd för jorden och de hjälper till att dra in näring till gräset.

Vi har bevattningsförbud från April - ??? så det är inte lönt att investera för mycket tid och energi i mattan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Det är fortfarande många som köper ogräsmedel från EU eller UK genom tex Amazon. Det effektivaste är Loredo Quattro som tar bort över 40 typer av ”ogräs” som exempelvis maskrosor och klöver.

Kan bland annat köpas via amazon.co.uk från Tyskland för ca 30 EUR inkl frakt o moms:

https://www.amazon.co.uk/Bayer-Garden-80990324-Universal-killer/dp/B005KQA27K

Bara samvetet sätter gränsen för att ta in detta till Sverige, tror knappast det tar stopp i tullen.

Man blandar i 10 ml i vattenkanna med 10 liter vatten och sprider sedan ut innehållet på 10 m2 gräsmatta. Efter 2-4 dagar börjar ogräset bli missfärgat och efter 1-2 veckor är det borta.

Men som andra mycket riktigt påpekat så är räcker det inte att ta bort ogräs om man vill få en fin gräsmatta: Vertikalskär minst vartannat år med stödsådd plus dress eller sand. Dress/sand är också viktigt för att jämna ut ojämnheter för att vattnet ska fördelas rätt. Och plocka bort varje ogräs så fort det visar sig!

Räkna med minst 6-8 års envist arbete (+flera ton dress/sand) för att få till en hyfsad gräsmatta. Och detta EFTER du anlagt gräsmattan på ett optimalt sätt (planerad med 1-2% lutning med rotationslaser vid anläggning, rätt blandning att grästyper vid sådd, bra blandning av jord/sand, anlägga appstyrd sprinkleranläggning så att inte mattan avlider när du är bortrest etc etc etc).

Man måste VERKLIGEN tycka en fin gräsmatta är viktigt för att orka hålla på. Kort sagt, man måste vara lite knäpp! 😃

Och är man tillräckligt galen får man en gräsmatta som till slut ser ut som på bilderna.
 
  • Välhållen och lummig gräsmatta utan synligt ogräs, resultat av noggrann skötsel och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välansad gräsmatta bredvid stenkant och singelyta i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välskött grön gräsmatta med synliga skor i bildens nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flaska med ogräsmedel Loredo Quattro för gräsmattor, tar bort maskros och klöver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erinra och 3 till
  • Laddar…
...och om man, som jag, inte vill (eller får) slösa med kommunalt vatten under sommaren så får man leva med en gul, trist och sträv matta till hösten. Men då j*vlar händer det grejer! 😃 Och det oftast utan större ansträngningar.

Alla minns ju sommaren 2018. I början vattnade jag hyfsat regelbundet för att försöka hålla stil på gräset, som då var i ganska bra skick. Men sen, när bevattningsförbudet kom, så tänkte jag att "OK, nu lär väl mattan dö och vi får börja om."

Men jag läste på lite och fick då lära mig att det faktiskt inte är bra för gräset att vattna när det är riktigt varmt och torrt. Det stressar gräset. Då är det bättre att helt enkelt låta det gulna tills det blir svalare igen. Och jag kan säga att det stämmer till 100%! När regnet väl kom på hösten 2018 så exploderade gräset och var finare än nånsin. Så nu vattnar jag aldrig etablerat gräs, bara om jag har sått nytt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dom flesta har inte tid att lägga ner massa arbete på tomten. De vill ha en gräsmatta som är trevlig att gå på och inte för anskrämlig att se på.
Vad tillför den här kommentaren i diskussionen om hur man får bort ogräs?!
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Lite konstigt att någon inte har tipsat om guldvatten. Kolla mörkgröna fläckar i grannens hyfsat gröna gräsmatta! Det är där hunden har pinkat! Det är tjockt grönt gräs där, utan ogräs.

Så kissa i dunk, hela familjen! Späd ut till 10 % guldvatten och sprid ut på "gräsmattan"!
 
P PoppeSigge skrev:
Lite konstigt att någon inte har tipsat om guldvatten. Kolla mörkgröna fläckar i grannens hyfsat gröna gräsmatta! Det är där hunden har pinkat! Det är tjockt grönt gräs där, utan ogräs.

Så kissa i dunk, hela familjen! Späd ut till 10 % guldvatten och sprid ut på "gräsmattan"!
Då lär man även göda ogräset
 
Hur ska man kunna döda "ogräset" i en gräsmatta med nått ogräsmedel? Dör inte även det gräs man vill ha kvar då?
 
TRJBerg
P Paxman skrev:
Så där kan man ju säga om precis allt i livet. Finns intresse så finns tiden, det handlar ju enbart om prioriteringar.
T ex arbetet så man kan äta och bo. Eller barnen.
 
Mats-S
S skogaliten skrev:
Man kan inte köpa kemiska bekämpningsmedel "som privatperson och för användning som privatperson",
Går alldeles utmärkt att som privatperson utan utbildning eller intyg köpa MCPA samt Glyfosat på eBay.de, så visst "KAN" man det, däremot är det som redan påtalats inte lagligt att sprida det i villaträdgårdar.
 
Mats-S
Dan1891 Dan1891 skrev:
Dör inte även det gräs man vill ha kvar då?
MCPA dödar inte gräset, endast ogräset i det. Däremot så dödar Roundup (med glyfosat) ALLT, inklusive gräset ;-)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
MCPA dödar inte gräset, endast ogräset i det. Däremot så dödar Roundup (med glyfosat) ALLT, inklusive gräset ;-)
Aha! Tack för infon!
Roundup kommer jag ihåg, det var effektivt vill jag minnas, ALLT dog :)
Men det är också förbjudet nu?
 
Mats-S
I Ironcastle skrev:
Det effektivaste är Loredo Quattro som tar bort över 40 typer av ”ogräs” som exempelvis maskrosor och klöver.
Kollade, och som förväntat är det ytterligare ett medel där MCPA ingår:
"70 g/l of MCPA"
Så det fungerar väl ungefär som alla andra MCPA-varianter (typ Dicotex) på eBay mfl 🤔
 
Redigerat:
U
P PoppeSigge skrev:
Lite konstigt att någon inte har tipsat om guldvatten. Kolla mörkgröna fläckar i grannens hyfsat gröna gräsmatta! Det är där hunden har pinkat! Det är tjockt grönt gräs där, utan ogräs.

Så kissa i dunk, hela familjen! Späd ut till 10 % guldvatten och sprid ut på "gräsmattan"!
Där våra hundar kissar så blir det gula fläckar med dött gräs.
 
  • Gilla
  • Haha
ulfben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.