Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Ja precis, är dock ett trätak med papp på nu
Spelar ingen roll i sig: Ett skärmtak behöver inte vara av plast...men 15 kvm är max bygglovsfritt

Men om du är orolig sök bygglov: att det redan är uppfört är ju en "annan sak" - du kanske bara var "snabb" ? ;)
Visst finns det en risk för sanktionsavgift, men det torde vara låg om du nu vill göra rätt för dig
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Spelar ingen roll i sig: Ett skärmtak behöver inte vara av plast...men 15 kvm är max bygglovsfritt

Men om du är orolig sök bygglov: att det redan är uppfört är ju en "annan sak" - du kanske bara var "snabb" ? ;)
Visst finns det en risk för sanktionsavgift, men det torde vara låg om du nu vill göra rätt för dig
Men det kommer alltså inte ut och kontrollerar innan de godkänner bygglov då? Och kan man få värre sanktionsavgifter om de uppdagas att man vart oärlig?

Vad jag räknat på via Boverket är att jag kan få en avgift på ungefär 8000 för taket. Är ju inte så farligt.
 
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Men det kommer alltså inte ut och kontrollerar innan de godkänner bygglov då? Och kan man få värre sanktionsavgifter om de uppdagas att man vart oärlig?

Vad jag räknat på via Boverket är att jag kan få en avgift på ungefär 8000 för taket. Är ju inte så farligt.
Dom kommer inte komma ut för ett tak/altan är jag nästan helt 100% - det torde dom inte ha tid till om det inte är extremt få ärenden i övrigt. Sen kan ju ngn granne anmäla det iofs, om ngn granne har koll på var i processen du är.

Snaktionsavgiften blir inte värre egentligen, snarare tror jag att du kanske kan ducka den om du försöker vara "lagom" ärlig, men det beror säkert lite på handläggaren.
Dvs om du "råkat" bygga för tidigt men söker lov så kanske man kan se mellan fingrarna med det om det i efterhand skulle komma uppgifter om timingen (då skulle man ju kunna struntai att gräva i det: Det finns ju ett lov vid det tillfälllet): Men se till att du inte uppger att du redan har byggt i ansäkan, för då kanske dom måste agera om det blir en officiell uppgift (sen kan det som sagt via en granne eller liknande bli det ändå).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Grannarna blir väl meddelade om bygglovet och får säga sitt?
Blir ju lite ironiskt om dom då ser att det redan är klart.
 
Varför så orolig? Dåliga relationer med grannen?

Ta det lugnt. Du har (förhoppningsvis) gjort en förbättring av ditt hus, kommunen är inte Stasi. De är inte ute efter dig, och grannarna orkar med all säkerhet inte bry sig över huvud taget.

Men ta tag i din oro, det känns som att du behöver börja där.. i all välmening.

Varenda kotte pysslar med ”svartbyggen” i olika grad, hela High Chaparral är ett svartbygge, och skiten står fortfarande kvar 😄
 
  • Gilla
pauls
  • Laddar…
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Men det kommer alltså inte ut och kontrollerar innan de godkänner bygglov då? Och kan man få värre sanktionsavgifter om de uppdagas att man vart oärlig?

Vad jag räknat på via Boverket är att jag kan få en avgift på ungefär 8000 för taket. Är ju inte så farligt.
Har väldigt svårt att tänka mig att de kommer ut. Har själv haft fyra bygglovsärenden genom åren och aldrig sett en kommunalanställd ute hos mig...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P proxi skrev:
Varför så orolig? Dåliga relationer med grannen?

Ta det lugnt. Du har (förhoppningsvis) gjort en förbättring av ditt hus, kommunen är inte Stasi. De är inte ute efter dig, och grannarna orkar med all säkerhet inte bry sig över huvud taget.

Men ta tag i din oro, det känns som att du behöver börja där.. i all välmening.

Varenda kotte pysslar med ”svartbyggen” i olika grad, hela High Chaparral är ett svartbygge, och skiten står fortfarande kvar 😄
Nej då, har bra närmsta grannar. Nej som sagt, var mest orolig att det skulle kunna bli ganska höga sanktionsavgifter. Men det verkar inte bli så farligt. Själva taket verkar ändå bara ha en sanktionsarea på ca 10m2.
 
  • Gilla
Gran Kristoffersson och 1 till
  • Laddar…
Men det lutar väl åt att helt enkelt söka bygglov för det jag byggt nu, vänta in godkännande och sedan fortsätta bara. Har jag väl fått godkänt så kan de väl inte göra allt för mycket ändå att jag redan börjat innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Ja kanske så, men nästa steg var att sätta in fönster och glasdörrar. Känns som att man inte riktigt vågar lägga ner dessa pengar ifall det kommer klagomål, sen åker på att riva ändå
Det låter som att det är ett uterum som du vill bygga och inte en altan med visst insynsskydd och skärmtak. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Om du är orolig skulle du väl kunna plocka bort den del av taket över 15m² och sen söka bygglov för hela bygget inklusive inglasning och större tak, så som du vill ha det tillslut.

Sen så kan du ju bara plocka bort övre delen av taket och behålla stommen och kalla det för pergola om kommunen skulle komma förbi och titta. Och sen spika tillbaks takplattorna när du får godkänt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det är ett uterum som du vill bygga och inte en altan med visst insynsskydd och skärmtak. Det är en helt annan sak.
Ja det stämmer att det är målet. För tillfället är det ju inte ett "uterum" direkt. Så vill ha det jag byggt lagligt innan jag fortsätter såklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
Men det är ju onödigt dyrt att söka bygglov för vissa saker i år för att nästa år söka bygglov för ett uterum och få allt omprövat. Man har 5 år på sig att bygga det som man har fått bygglov för.

Det finns krav på hur skärmtak ska vara byggda så alla tak räknas inte som skärmtak.
Skärmtaket ska:
  • kraga ut från en byggnad
  • skydda uppåt mot yttre klimat
  • ha ett tydligt konstruktionsmässigt och funktionellt samband med den byggnad det är en del av
  • ha sin bäring från den byggnad den kragar ut från
  • vara en enkel konstruktion
https://www.boverket.se/sv/pbl-kuns...lningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/skarmtak

Uppfylls inte det så är alltså inte några 15 kvm tak bygglovsbefriat.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Men det kommer alltså inte ut och kontrollerar innan de godkänner bygglov då? Och kan man få värre sanktionsavgifter om de uppdagas att man vart oärlig?

Vad jag räknat på via Boverket är att jag kan få en avgift på ungefär 8000 för taket. Är ju inte så farligt.
dom kan komma ut och kontrollera, men med största sannolikhet gör dom det inte.
däremot kontrollerar dom nästan alltid på olika karttjänster och där kan dom se om det tillkommit olika byggnadsverk.

sanktionsavgiften är vad den är och beräknas utifrån en speciell ekvation och beror på flera faktorer.
 
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Ok, tack. Då borde det vara samma i mitt fall.
Väldigt indviduellt i olika kommuner. Grannen fick betala 14000:- för ett inglasat uterum. Vet inete xakt mått, kanske något över ditt, men i den härraden.
i ej detaljplanerat område.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju onödigt dyrt att söka bygglov för vissa saker i år för att nästa år söka bygglov för ett uterum och få allt omprövat. Man har 5 år på sig att bygga det som man har fått bygglov för.

Det finns krav på hur skärmtak ska vara byggda så alla tak räknas inte som skärmtak.

[länk]

Uppfylls inte det så är alltså inte några 15 kvm tak bygglovsbefriat.
Ja, eller det jag menar är att söka bygglov för uterummet, så som det är tänkt. Kommer det ut någon och kollar så får man väl ta eventuella sanktionsavgifter för att man redan påbörjat osv.

Kraven på själva taket tycker jag att mitt bör uppfylla.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.