Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Model 3 är ju överlägset bättre bil om man ska lägga 500' det är väl storleken på brevinkastet som är akilleshälen. Tycker i övrigt den har bra rymlighet.
Visst har den sina fördelar. Men vad är det som gör den överlägsen? För det första är den klart större än den jag valde. Efter ID.4 är jag lite mätt på instrumentering där för många funktioner går via pekskärm. Och jag ville inte ha bakhjulsdrift igen.
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Model 3 är ju överlägset bättre bil om man ska lägga 500' det är väl storleken på brevinkastet som är akilleshälen. Tycker i övrigt den har bra rymlighet.

Körde Lexus IS250 med familjen förra sommaren när jag lämnade Volvon hos svärföräldrarna, gick utmärkt och Teslan är betydligt rymligare och större öppning, fast hade varit nice om den hade hatchback lucka som Polestar 2.
Jag kan inte se några problem med bagageluckan, sen är jag såklart mer än restriktiv med vad som kommer in i en bil, inget gods i kupén och mest researtiklar som kan godkännas i trunk och frunk. Ska annat transporteras blir det på släp, inte värt skrapriskerna tycker jag.
 
För andra gången på ett år nu fått felmeddelande för avgasrening på XC60'n. Båda gångerna har det åtgärdats på garanti men det känns lite skakigt och potentiellt dyrt. En avancerad teknologi man slipper med elbil. Borde man sälja Volvon nu när man får bra betalt för den och hoppa på någon kampanj på lämplig elbil? Inlägget borde kanske ligga i Gaaahhh-tråden då jag har sån beslutsvånda. 😁Gaaahh!!
 
D
M Myckling skrev:
För andra gången på ett år nu fått felmeddelande för avgasrening på XC60'n. Båda gångerna har det åtgärdats på garanti men det känns lite skakigt och potentiellt dyrt. En avancerad teknologi man slipper med elbil. Borde man sälja Volvon nu när man får bra betalt för den och hoppa på någon kampanj på lämplig elbil? Inlägget borde kanske ligga i Gaaahhh-tråden då jag har sån beslutsvånda. 😁Gaaahh!!
Om du köpte bilen ny så kan du prova att reklamera den, samma fel återkommande är grund för detta.
 
M Myckling skrev:
För andra gången på ett år nu fått felmeddelande för avgasrening på XC60'n. Båda gångerna har det åtgärdats på garanti men det känns lite skakigt och potentiellt dyrt. En avancerad teknologi man slipper med elbil. Borde man sälja Volvon nu när man får bra betalt för den och hoppa på någon kampanj på lämplig elbil? Inlägget borde kanske ligga i Gaaahhh-tråden då jag har sån beslutsvånda. 😁Gaaahh!!
Glömt fylla på ad-blue? ;)
 
D djac skrev:
Jag kan inte se några problem med bagageluckan, sen är jag såklart mer än restriktiv med vad som kommer in i en bil, inget gods i kupén och mest researtiklar som kan godkännas i trunk och frunk. Ska annat transporteras blir det på släp, inte värt skrapriskerna tycker jag.
Har hänt någon gång för mig när man köper möbler och så där att det är praktiskt med en kombi/suv stor lucka och fällbart baksäte. Men en fotölj går inte in i en V90 heller..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Glömt fylla på ad-blue? ;)
Det är det minsta problemet med ad blue. Kan ha frusit (kanske inte den här årstiden), fel på sensor, fel på insprutningsmunstycke, falsklarm, gammal ad blue (ja verkstaden brukar tycka att man ska byta vätskan för att fixa felet…)
 
A Avemo skrev:
Visst har den sina fördelar. Men vad är det som gör den överlägsen? För det första är den klart större än den jag valde. Efter ID.4 är jag lite mätt på instrumentering där för många funktioner går via pekskärm. Och jag ville inte ha bakhjulsdrift igen.
Visst, den är längre om det är ett bekymmer

Lägre förbrukning, längre räckvidd speciellt vintertid
Bättre komfort
Högre inredningskvalitet (subjektivt med estetiken)
Bättre stereo
Snabbare laddning
Rymligare

Men det är ju på marginalen då Megane är betydligt kortare, så smidigare att parkera samt att allt annat redan är "good enough" får det väl ses som "bortkastade 50'"

ID4 har ju rätt dåligt interface, där tycker jag Tesla är en av få som är enkel att hantera med bara touch. Sjukt skönt ändå att slippa massa pill ändå, Megane är ju precis som en klassisk bil. Klart överdrivet vad man ska fippla med i bilarna. Jag har alltid värmen på samma Auto läge, det är typ manuell luft-återcirkulering, stolsvärme och navigering till udda ställen och stereo/volymkontroll.
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har hänt någon gång för mig när man köper möbler och så där att det är praktiskt med en kombi/suv stor lucka och fällbart baksäte. Men en fotölj går inte in i en V90 heller..
I mitt fall är jag anledningen, inte luckan, spelar ingen roll hur stor luckan är, jag hänger på ett släp :)
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Visst, den är längre om det är ett bekymmer

Lägre förbrukning, längre räckvidd speciellt vintertid
Bättre komfort
Högre inredningskvalitet (subjektivt med estetiken)
Bättre stereo
Snabbare laddning
Rymligare

Men det är ju på marginalen då Megane är betydligt kortare, så smidigare att parkera samt att allt annat redan är "good enough" får det väl ses som "bortkastade 50'"

ID4 har ju rätt dåligt interface, där tycker jag Tesla är en av få som är enkel att hantera med bara touch. Sjukt skönt ändå att slippa massa pill ändå, Megane är ju precis som en klassisk bil. Klart överdrivet vad man ska fippla med i bilarna. Jag har alltid värmen på samma Auto läge, det är typ manuell luft-återcirkulering, stolsvärme och navigering till udda ställen och stereo/volymkontroll.
Jag kör ju en 3a, som jag i stort är nöjd med och jag tror nog att man med fog kan säga att rent elbilsmässigt har Tesla ett rejält försprång, ett försprång som i verkligheten är ännu större än det förefaller och anledningen är mjukvaruarkitekturen hos de gamla tillverkarna, de sitter fast i ett virrvarr av mjukvarukomponenter och kan i princip inte gå framåt.

Trots detta så sneglar jag just nu på att byta till en sådan men då handlar det mer om kvalitet i kaross osv som tilltalar mig. Jag vet att mycket av användandet kommer att bli sämre, ett medvetet val.
 
D djac skrev:
Jag kör ju en 3a, som jag i stort är nöjd med och jag tror nog att man med fog kan säga att rent elbilsmässigt har Tesla ett rejält försprång, ett försprång som i verkligheten är ännu större än det förefaller och anledningen är mjukvaruarkitekturen hos de gamla tillverkarna, de sitter fast i ett virrvarr av mjukvarukomponenter och kan i princip inte gå framåt.

Trots detta så sneglar jag just nu på att byta till en sådan men då handlar det mer om kvalitet i kaross osv som tilltalar mig. Jag vet att mycket av användandet kommer att bli sämre, ett medvetet val.
Tar också helst släp. Om man nu har ett att tillgå. Annars slipper jag helst hyra/hämta/lämna

Rent hållbarhetsmässigt gällande batterier, motor och värmepump litar jag nog mest på Tesla just nu. Model 3 verkar rulla på utan så mycket besvär
Kaross och lack, där är väl alla rätt usla. Förra generationen Megane va ju bra rostmässigt, är den nya lika bra? VW/Skoda har ju typ sämst tänkbara rykte på lacken/rost.

Rent praktiskt spelar det ju inte så stor roll. Man får plats, bilen gör det den ska. Den är komfortabel och man kan lita på att den tar sig dit man vill. När man når good enough, är det små saker som påverkar och jag tycker nog mycket är ganska ovärt.

Mitt främsta hinder är fortfarande ekonomin, TCO kalkylen är inte snygg med så höga priser på bilarna som det ändå blir idag. Oavsett om man köper en ny elbil eller hybrid/diesel etc. Hur mycket är det värt att lägga lixom.
Just nu har jag bara en XC70, det är skönt med AWD och bra markfrigång. Den verkar hålla bra och gör allt jag behöver utan bekymmer, lite mindre gung och lägre förbrukning/el hade dock varit nice
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Glömt fylla på ad-blue? ;)
Nejdå, man får en tydlig signal i god tid innan att det är dags att fylla på adblue.

Första gången var det ett kablage som orsakade felkod och andra gången en sotgivare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D djac skrev:
Om du köpte bilen ny så kan du prova att reklamera den, samma fel återkommande är grund för detta.
Man väljer sina strider utifrån sannolikheten att vinna. Den här avstår jag.😁
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Visst, den är längre om det är ett bekymmer

Lägre förbrukning, längre räckvidd speciellt vintertid
Bättre komfort
Högre inredningskvalitet (subjektivt med estetiken)
Bättre stereo
Snabbare laddning
Rymligare

Men det är ju på marginalen då Megane är betydligt kortare, så smidigare att parkera samt att allt annat redan är "good enough" får det väl ses som "bortkastade 50'"

ID4 har ju rätt dåligt interface, där tycker jag Tesla är en av få som är enkel att hantera med bara touch. Sjukt skönt ändå att slippa massa pill ändå, Megane är ju precis som en klassisk bil. Klart överdrivet vad man ska fippla med i bilarna. Jag har alltid värmen på samma Auto läge, det är typ manuell luft-återcirkulering, stolsvärme och navigering till udda ställen och stereo/volymkontroll.
Just modell 3 var ingenting jag övervägde. Det finns inte riktigt i min begreppsvärld att välja en sedan. Men jag provkörde en modell Y. Och flera av mina kollegor valde den. Bakhjulsdrift i halka slipper jag gärna ha igen. Och med fyrhjulsdriften hamnar man på ett helt annat pris. Den är ungefär lika stor som ID.4 som jag tyckte var lite klumpig på små vägar. Och den har ännu färre "riktiga reglage" än ID.4. Sedan som en parentes känns det inte som ett företag jag vill gynna. Tesla gör bilar med många kvaliteter. Men det kändes inte som det bästa för mig.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
P para skrev:
Nybilsgarantin har inget med försäkringen att göra. Efter 3år behöver du helförsäkring.
Nja, Hyundai har 5 års garanti/vagnskada.
Väljer du Kia så får du 7 år.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.