Vi har bestämt att vi inte längre vill ha några tv-antennuttag i vårt hus (ja, det finns många anledningar att ha dem - men vi har bestämt att vi inte vill ha dem).

Vad är det enklaste sättet att ta bort dem: är det lika enkelt som att skära av kablarna och putsa över hålet?
 
  • Ledsen
Wheelabrator
  • Laddar…
Nissens
tjspragg tjspragg skrev:
Vi har bestämt att vi inte längre vill ha några tv-antennuttag i vårt hus (ja, det finns många anledningar att ha dem - men vi har bestämt att vi inte vill ha dem).

Vad är det enklaste sättet att ta bort dem: är det lika enkelt som att skära av kablarna och putsa över hålet?
Det enklaste är väl att sätta ett doslock över. Alternativt sätta eluttag istället.
 
Hade övervägt att byta ut TV-antenn uttag till nätverksuttag istället.
Kan aldrig ha för många nätverksuttag och nu har du rör och dosor klart
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det enklaste är väl att sätta ett doslock över. Alternativt sätta eluttag istället.
Jag föredrar att putsa över om det inte är ett problem att hålla kablarna i väggen
 
T Tinototem skrev:
Hade övervägt att byta ut TV-antenn uttag till nätverksuttag istället.
Kan aldrig ha för många nätverksuttag och nu har du rör och dosor klart
Tack - men vi har redan fler nätverksuttag än vi kan behöva!
 
Nissens
tjspragg tjspragg skrev:
Jag föredrar att putsa över om det inte är ett problem att hålla kablarna i väggen
Tja, har du svaren redan så förstår jag inte varför du frågar vilket som är det enklaste sättet. Putsa är inte det enklaste sättet om du frågar mig.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, har du svaren redan så förstår jag inte varför du frågar vilket som är det enklaste sättet. Putsa är inte det enklaste sättet om du frågar mig.
Du har rätt - jag borde ha varit tydligare med min fråga: det är säkert att bara klippa av antennkablarna och putsa över dem?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tjspragg tjspragg skrev:
Du har rätt - jag borde ha varit tydligare med min fråga: det är säkert att bara klippa av antennkablarna och putsa över dem?
Ja iofs men varför vill du inte ha ett lock över teledosan?
 
Bor du i en villa eller i en lägenhet? Har man en helt egen anläggning gör man naturligtvis om man vill men bor man i en lägenhet kan det påverka grannarna.
 
  • Gilla
tjspragg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bor du i en villa eller i en lägenhet? Har man en helt egen anläggning gör man naturligtvis om man vill men bor man i en lägenhet kan det påverka grannarna.
Tillägg : att påverka grannar gäller i många fall också om det finns en gemensam anläggning i t.ex. en samfällighet med flera hus.
 
  • Gilla
tjspragg och 1 till
  • Laddar…
tjspragg tjspragg skrev:
Du har rätt - jag borde ha varit tydligare med min fråga: det är säkert att bara klippa av antennkablarna och putsa över dem?
Ja, det är säkert att göra så. Bor du i villa med egen antenn på taket är det bara att köra på, men som andra skriver, bor du med något slag gemensamt antennät så kolla upp om det är ok först
 
  • Gilla
tjspragg
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, det är säkert att göra så. Bor du i villa med egen antenn på taket är det bara att köra på, men som andra skriver, bor du med något slag gemensamt antennät så kolla upp om det är ok först
Tack för svaret! Är det samma fall med telefonuttag? (Har fiber nu - så det behövs inte längre!)
 
tjspragg tjspragg skrev:
Tack för svaret! Är det samma fall med telefonuttag? (Har fiber nu - så det behövs inte längre!)
Japp
 
  • Gilla
tjspragg
  • Laddar…
Bara en liten sak: kanalisation för antenn/tele kan vara ypperligt att dra tex datakabel i om det skulle behövas
 
  • Gilla
tjspragg
  • Laddar…
För telefon gäller det att hitta inkommande kabel och isolera ledarna i den, för du har inte kontroll över om/när/hur den kan bli inkopplad från telestationen i framtiden. När den är inkopplad, så kan den ha spänning ( 24-48 V ) och kan i värsta fall orsaka överhettning om den ligger och glappar. Med matningen isolerad, så kan du riva den övriga installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.