FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Tror du gräs står emot något ”ogräs” inte gör?
Ja det tror jag.
 
  • Gilla
Erinra och 2 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Källa på det? Det är relativt vanligt att småskaligt lantbruk drivs som enskild firma och då köper de bönderna i princip preparatet som privatpersoner. Det som krävs är att man genomgått godkänd utbildning.
Nej, där har du fel.

Man kan inte köpa kemiska bekämpningsmedel "som privatperson och för användning som privatperson", utan man får köpa bekämpningsmedel eftersom man bedriver jordbruk, i sin enskilda firma.
Att enskild firma är ett slags ekonomisk gråzon mellan privatperson och företag, innebär inte att man "köper något" som privatperson när det ska användas i verksamheten.

För att få köpa, så ska man ha genomgått en utbildning, och ha ett giltigt certifikat för att få "spruta". Redskap och maskiner för att sprida medlen ska var godkända.
Användningen ska journalföras (var, när, hur mycket), och det sker regelbundna (mer eller mindre) inspektioner.

Huvudsakligen så är det kommunens miljöinspektion som sköter tillsynen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Köp Dicotex från Tyskland. Dyrt, men effektivt. Dödar alla 2-hjärtbladiga växter, men påverkar inte gräset. Jag gav 700 kr för 1 L som räcker till 1000 m2
 
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Plastgräs? ---NEJ mot naturen har vi människor inte en chans. Jag är sedan några år en mycket stolt ägare till en blomsteräng, eller som jag brukar kalla det = SAVANN, med ett gäng fruktträd på. -En massa som pågår hela tiden, växtligheten skiftar med årstiderna, djurlivet, kryp av alla slag, små som stora. . Grannens katt kommer på besök och gömmer sig så gott det går i "spenaten". Gräset vinkar åt mig i kvällsbrisen (Det är blomning nu). Och så många tjusiga insektsarter jag sett i "modern tid"! Det fanns en tid när jag höll på med att klippa, gräva och riva mossa och -bla bla bla. Men så ställde jag mig frågan: Varför? Är inte min barndoms minnen fulla av fascination över naturen, växterna, dofterna, ... En fågelholk med invånare, de små ute på vingliga vingar... Värt att vårda! -För mig i alla fall, fast jag börjar förstås bli förskräckligt gammal. Uppvuxen på en tid när det låg att värde i att känna namnen på både folk och fä och blommor och blad och allt vad de hade för sig. Duvor och kajor brukar ha en massa för sig. När de inte äter eller skiter så ...Ja ni vet. Sedan jag slutade plåga mig över gräset så har det faktiskt blivit mycket finare. Fast lite längre förstås. Maskrosorna kör ett rejs på våren och då brukar jag ta ett varv med elklipparen. Annars rätt lugnt. Här finns rödfibblor som får Alnarp att rodna. De sover nu på natten men i morgon! Det bodde en bofinksunge som satt på grundmuren här hemma och åt sig så fet på myrorna som bodde där att den knappt kunde flyga när skatan kom. Men den klarade sig med bara lite hjälp och några myror har jag inte sett sedan dess... Jo, visst finns det myror, massor av dem men de är fantastiska som städpatrull och de håller sig numera borta från huset. Oftast. Vad jag vill mena är att en trädgård är en liten bit natur som vi lånar en tid av Moder Natur medan vi bor där. En bit som vi aldrig kan härska över, men som vi kan njuta av. -Varje dag, 365 dagar om året. Det kallar jag livskvalitet! Mitt tips = köp en hängmatta!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Adam2211 Adam2211 skrev:
Lite vår arbete krävs nog som jag gör var tredje år typ. Har ungefär 700m2
-Vertikalskär först på ena längdriktning och helgen där på andra längdriktning.
Samlar upp allt noggrant
- Luftar hela mattan.
- Hämtar ett lass toppdress och sprider ut 1-3cm och mer där de krävs för att få jämn och slät matta.
- Sår ny gräs över hela. (Ihop med regn i när tid)
- När gräset börjar komma upp genom toppdressen så kör jag på med tex NPK.
Och klipper ofta, nu mera en robot som kör dagligen.
Så har jag fått en 100% grön, mjuk och stark matta. 😎☀️
Hur gör golfklubborna?
 
M MarcusNils skrev:
Jag förstår. Tack för era svar.

Börjar inse att jag kanske får acceptera lite av ogräset. Allt som ser oavsiktligt ut ser dessvärre tråkigt ut i mina ögon. Får klura på en lösning där.
Detta är ett problem för alla som är nya husägare de förstår inte hur verkligheten är, att alla frön som kommer med vinden en del gror en del dör. Av någon konstig anledning så ändrar man sig med åren och accepterar hur naturen är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TWX skrev:
Detta är ett problem för alla som är nya husägare de förstår inte hur verkligheten är, att alla frön som kommer med vinden en del gror en del dör. Av någon konstig anledning så ändrar man sig med åren och accepterar hur naturen är.
Det beror på att vi har någon sorts modernistiskt ideal för småhus och deras trädgårdar. Men det fungerar inte med naturen mer är några enstaka år, sen kommer förfallet, växtlighet, svamp, alger, lav, o s v. Modernism fungerar inomhus men inte utomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MarcusNils skrev:
Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
Hej! Det kommer ta lite tid & krävas tålamod men skam den som ger sig eller hur? Jag hade en liknande situation med min gräsmatta: tistlar, maskrosor och till och med skott från grannens Tuja tog över totalt. Jag köpte en vertikalskärare för under tusenlappen på Biltema, enklaste modellen, och drog den över hela gräsmattan. Därefter sådde jag en blandning av snabbväxande villagräs och gräsfröbsom tål torka (som jag hittade på Lidl!). Där jag rivit upp mossa med det andra bladet som kom med vertikalskäraren, där det endast fanns jord kvar, strödde jag en blandning av gräsfrö och gödsel som finns på diverse byggmarknaden (Hette nog Stoller). En liten guldfärgad plastbehållare som man fyller med vatten och sen strör ut på kala fläckar i gräset.

Min gräsmatta ser hundra gånger bättre ut och nu kan jag bara plocka enstaka maskrosor och tistlar som slagit sig ner.

Ge inte upp! Drömmen om en härlig gräsmatta kan bli sann.
 
Adam2211 Adam2211 skrev:
Lite vår arbete krävs nog som jag gör var tredje år typ. Har ungefär 700m2
-Vertikalskär först på ena längdriktning och helgen där på andra längdriktning.
Samlar upp allt noggrant
Lite off topic, men du kanske kan förklara något jag undrat länge: varför behöver man samla upp efter vertikalskärningen?

Jag har förstått att skärningen ska dela gräsrötterna och uppmuntra dem att sprida sig mer och tätare. Lite luftigare blir marken på köpet. Vilken skada gör det att låta restmaterialet ligga kvar?
 
ulfben ulfben skrev:
Lite off topic, men du kanske kan förklara något jag undrat länge: varför behöver man samla upp efter vertikalskärningen?

Jag har förstått att skärningen ska dela gräsrötterna och uppmuntra dem att sprida sig mer och tätare. Lite luftigare blir marken på köpet. Vilken skada gör det att låta restmaterialet ligga kvar?
Du har aldrig vertikalskurit eller hur? 🙂 Mängden material som lösgörs är enorm! Vi har runt 300 m2 gräsmatta och när vi vertikalskar krattade vi ihop 14 (!) fulla papperssäckar med mög som vi fick köra till återvinningen...och då var det bara en vända med vertikalskäraren.

Efter kompletteringssådd med toppdress blev gräsmattan fantastiskt tät och fin efter några veckor. Nu har det gått ett antal år, så i höst är det nog dags igen. 💪
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Dom flesta har inte tid att lägga ner massa arbete på tomten. De vill ha en gräsmatta som är trevlig att gå på och inte för anskrämlig att se på.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dom flesta har inte tid att lägga ner massa arbete på tomten. De vill ha en gräsmatta som är trevlig att gå på och inte för anskrämlig att se på.
Så här mycket grönt är det kvar efter att jag plockat bort allt ogräs i ett område..
 
  • Rektangulärt jordområde med sparsamt gräs, hink och trädgårdsverktyg, efter ogräsborttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
M MarcusNils skrev:
Så här mycket grönt är det kvar efter att jag plockat bort allt ogräs i ett område..
Ser ut att vara ett bra utgångsläge att så nya frön och lägga på bra dress. 👍 Ta gärna en kraftig kratta och luckra upp översta jordlagret så fröna har något att falla ned i och inte bara lägger sig på stenhård jord.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dom flesta har inte tid att lägga ner massa arbete på tomten.
Så där kan man ju säga om precis allt i livet. Finns intresse så finns tiden, det handlar ju enbart om prioriteringar.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.