D Derbyboy skrev:
Såhär tror jag är den bästa lösningen:
Om det stämmer som du skrev innan att en PRK.koppling har vanlig gänga om man tar bort tryckskruven så slipper du täta en gänga om du kör en sådan istället för vinkel+PRK-koppling.
 
Jag får testa när jag är på Hornbach.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack allihop!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Blanda inte svartjärn och mässing, galvanisk korrosion kommer att uppstå och järn böjen kommer att rosta sönder alltför fort!

Kör ett material och välj allt i mässing eller varmgalvat järn. Du kan alltid köra plast mot eller mellan olika metaller för att tex isolera järn från mässing.
 
G Gillar att bygga skrev:
Blanda inte svartjärn och mässing, galvanisk korrosion kommer att uppstå och järn böjen kommer att rosta sönder alltför fort!

Kör ett material och välj allt i mässing eller varmgalvat järn. Du kan alltid köra plast mot eller mellan olika metaller för att tex isolera järn från mässing.
Tänkte liknande när jag läste.
"Svartjärn" (aducerat) är väl inte att rekommendera till tappvatten eller bevattning, utan det är de varmgalvade som är mer lämpade att använda där. Dessutom brukade man åtminstone förr säga att i övergång mellan mässing och varmgalvat skall mässingsgängan vara inuti (dvs. utvändig mässingsgänga) den varmgalvade (dvs. invändig gänga på varmgalvade delen).
 
Ok, tack!

Jag kör mässing rakt igenom. Kanske inte blir så snyggt i längden utomhus men tanken är ju att kopplingen ska vara liten och gömmas bland lite krukor.
 
Hur är det med galvad rördel tillsammans med mässing?

Svårt att hitta rörnippel i mässing i de butiker som jag har till hands
 
D Derbyboy skrev:
Hur är det med galvad rördel tillsammans med mässing?

Svårt att hitta rörnippel i mässing i de butiker som jag har till hands
Tänker du på t.ex. Rinkabys nr. 4067?
 
Det är den jag tänker på, alt. Den som är 60mm.

Blir ganska dyr om man lägger på frakten.
 
D Derbyboy skrev:
Det är bara den 1 och 2 som syns ovanför trallen.
Bara ett litet tips, se till att du kan tappa ur röret till vintern, annars spricker det garanterat med vattenskada som följd.
 
Varför skulle en pemslang spricka av lite is?

Vad skulle vattenskadan på en trall innebära?
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Varför skulle en pemslang spricka av lite is?

Vad skulle vattenskadan på en trall innebära?
Jag förmodar att kommentaren om frysning avser främst metallrördelarna.
 
Antagligen

Nu har jag kommit vidare. Blev en prk-vinkel och krankoppling (ska bytas till slangkoppling men den jag köpt passade inte).
 
  • PRK-vinkel och krankoppling monterad vertikalt på brun trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PRK-vinkel och krankoppling monterad på slang på trätrall i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PRK-vinkel och krankoppling monterade på en slang mot träbakgrund i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.