13 213 läst · 49 svar
13k läst
49 svar
Vad är rimlig ersättning när trafikverket breddar en väg?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 355 inlägg
Exproprieras gör väl marken kanske inte, och till att börja med talar vi ju därtill om en ”frivillig” uppgörelse. Men jämför man ändå med expropriation så ska sådan ge 125 % av förlorat marknadsvärde (4 kap. 1 § expropriationslagen). För att Trafikverket ska slippa en omständlig process lägger man då på lite till.
Jag tänkte 150 % av den inlösta markens andel av fastighetsvärdet. Fastigheten är ju i stort kvar, och vägen fanns ju sen innan också, så jag har svårt att se att marknadsvärdet egentligen påverkas så mycket mer än värdet av den förlorade marken. Tvärtom skulle ju verket kunna hävda att bara markvärdet ska räknas, och att byggnadsvärdet ska dras bort först.
Så ett skambud kan få motsatt effekt, medan ett måttligt saltat bud kan göra att du får mer än du hade fått tvångsvägen.
Jag tänkte 150 % av den inlösta markens andel av fastighetsvärdet. Fastigheten är ju i stort kvar, och vägen fanns ju sen innan också, så jag har svårt att se att marknadsvärdet egentligen påverkas så mycket mer än värdet av den förlorade marken. Tvärtom skulle ju verket kunna hävda att bara markvärdet ska räknas, och att byggnadsvärdet ska dras bort först.
Så ett skambud kan få motsatt effekt, medan ett måttligt saltat bud kan göra att du får mer än du hade fått tvångsvägen.
Detta handlar om två olika frågor.E Eldpuman skrev:Min långsmala tomt är ca50 meter bred och stäcker sig 300meter längs en mycket hårt trafikerad landsväg. Trafikverket har bestämt att nu ska vägen breddas och delar av min mark ska då tas i anspråk för detta.
Bullernivån från de drygt 7000 bilar som passerar per dygn (och kör oftast fortare än tillåtna 80km/h) gör redan utomhusmiljön i det närmsta outhärdlig vilket såklart kommer bli än värre när vägen breddas. Det rör sig om en raksträcka och det kommer underlättas för fler omkörningar eftersom vägrenen ska byggs ut.
Trafikverket har informerat om att de eventuellt kan bli aktuellt med ett mindre bullerskydd vid en uteplats om max 12 kvm. Dessutom undersöker man om det finns skäl till att byta ut fönster i bostadshuset för att minska buller inomhus.
Marken intill vägen används nu endast som betesmark och är inte ett ställe man gärna uppehåller sig på annars just pga av trafikbullret. Det kommer heller inte bli mycket kvar för djuren att beta på när vägg har breddats.
Vet inte om det kommer gå att förhandla om ersättningen för de ca 600kvm mark som ska tas i anspråk men vad är i såfall rimligt? Jag befarar en enorm försämring av fastighetsvärdet som ju redan var dåligt pga av det trafikstörda läget. Jag tänker att en ersättning motsvarande kostnaderna för att bygga ett plank/bullerskydd längs vägen, åtminstone en del av sträckan, kunde vara ett rimligt men trafikverket vill ju inte själva kosta på någon sådan åtgärd..
1. Inlösen av mark. Där kommer en markförhandlare att kontakta dig och ge dig marknadspris + 25%. Marknadsprisets värde kan man argumentera lite på men inga större summor. Varför är det så då? Jo för att alla markägare ska behandlas lika och den som skriker högst ska inte få mer.
2. Bullerskydd. Då utbyggnaden troligtvis räknas som väsentlig ombyggnad så har du då rätt till bullerskydd. Skydden du har rätt till bestämma antingen genom teoretisk uträkning eller mätning på plats.
Att få hela fastigheten inlöst pga en två meter remsa vid vägen är helt orimligt.
Ingen som har bråkat har någonsin fått mer, varken pengar eller åtgärder. Ofta i de lägena så överklagas planen och markägaren får i 99% fallen fel när regeringen fastslår den. Trafikverket betalar aldrig extra för att ”slippa en process”. Däremot om man är saklig och har goda argument så ökar dina chanser.
Tack för ett utförligt svar!O Ossian K Olsson skrev:Detta handlar om två olika frågor.
1. Inlösen av mark. Där kommer en markförhandlare att kontakta dig och ge dig marknadspris + 25%. Marknadsprisets värde kan man argumentera lite på men inga större summor. Varför är det så då? Jo för att alla markägare ska behandlas lika och den som skriker högst ska inte få mer.
2. Bullerskydd. Då utbyggnaden troligtvis räknas som väsentlig ombyggnad så har du då rätt till bullerskydd. Skydden du har rätt till bestämma antingen genom teoretisk uträkning eller mätning på plats.
Att få hela fastigheten inlöst pga en två meter remsa vid vägen är helt orimligt.
Ingen som har bråkat har någonsin fått mer, varken pengar eller åtgärder. Ofta i de lägena så överklagas planen och markägaren får i 99% fallen fel när regeringen fastslår den. Trafikverket betalar aldrig extra för att ”slippa en process”. Däremot om man är saklig och har goda argument så ökar dina chanser.
Det är nog mest nr. 2 som blir intressant att se om det går att påverka. Jag tycker det låter futtigt med endast ett bullerskydd vid en uteplats på 12kvm, när det är 300meter tomtgräns kommer att påverkas
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..Workingclasshero skrev:
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..Workingclasshero skrev:
Ja, det är ju riktigt men också det svåra eftersom de redan klargjort att de inte vill bygga mera bullerskydd än för max 12kvm uteplats.C cotillion skrev:Fokusera på att förhandla om åtgärder så situationen blir bättre för dig snarare än på att försöka få upp storleken på intrångsersättningen, den kommer vara minimal ändå och är dessutom skattepliktig tror jag.
Om du vill ha ett bullerskydd så måste du få trafikverket att bygga det, de kommer aldrig betala ut ersättning till dig som täcker den kostnaden.
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..Workingclasshero skrev:
Ja, det är ju riktigt men också det svåra eftersom de redan klargjort att de inte vill bygga mera bullerskydd än för max 12kvm uteplats.C cotillion skrev:Fokusera på att förhandla om åtgärder så situationen blir bättre för dig snarare än på att försöka få upp storleken på intrångsersättningen, den kommer vara minimal ändå och är dessutom skattepliktig tror jag.
Om du vill ha ett bullerskydd så måste du få trafikverket att bygga det, de kommer aldrig betala ut ersättning till dig som täcker den kostnaden.
D Daniel 109 skrev:
Kan inte se hur det skulle kunna bli en fördel med mer buller som kommer närmare från bilar som får möjlighet att köra ännu fortarare och det är ändå bara 6km till närmsta motorväg.K kindvall skrev:
Den busshållsplats som finns precis brevid utfarten ska trafikverket dessutom ta bort. Lite svårt tänka positivt när alla förändringarna man tvingas till är till det sämre..
Nu är jag väl inte först med att säga detta men du använder ju inte hela dina 300x50 meter som tomt med största sannolikhet så det är ju en fråga om fastighetsgräns, hur stor del av dessa 300 meter är faktisk tomt?E Eldpuman skrev:
Angränsar din anordnade gräsmatta ens vägen eller är det en typ 30x30 meter plätt du använder som gräsmatta och sen är det 20 meter hage till vägen? Kan du rita upp hur det ser ut?
Allt sånt påverkar ju dina argument för saker
Bullerberäkning görs vanligen med dyra program. Vill du göra en enklare beräkning hemma kan jag rekommendera antingen appen Road Noise för Android som Tyrens tog fram enligt nordisk beräkningsmodell eller Nya Zeelands trafikverks hemsida
https://www.nzta.govt.nz/roads-and-...-and-vibration/road-traffic-noise-calculator/
I den senare kan du simulera bullerskärmar, men fråga mig inte hur deras klasser av asfalt förhåller sig till våra.
https://www.nzta.govt.nz/roads-and-...-and-vibration/road-traffic-noise-calculator/
I den senare kan du simulera bullerskärmar, men fråga mig inte hur deras klasser av asfalt förhåller sig till våra.
Be dem göra en bullermätning med nya vägen inritad och nya trafikflödet.
Då ser du var gränsen för 45dba i husvägg är. Vilket brukar va kravet. Då kan dem även rita in bullerskydd så man klarar det.
Brukar vara en teoretisk beräkning så inget dem behöver mäta. Görs oftast av en extern konsult.
Efter bullermätningen har du ju svart och vitt på vad som behöver göras av dem.
Aah pucktvå såg jag nu. Jaja. Jag skulle be dem göra den. Annars äger du bullerutredningen. Och det vill de nog inte.
Sist jag frågade kostade den 15 000kr . När jag sa till kommunen att jag gör en i egen regi var de snabba på att göra en egen.
Då ser du var gränsen för 45dba i husvägg är. Vilket brukar va kravet. Då kan dem även rita in bullerskydd så man klarar det.
Brukar vara en teoretisk beräkning så inget dem behöver mäta. Görs oftast av en extern konsult.
Efter bullermätningen har du ju svart och vitt på vad som behöver göras av dem.
Aah pucktvå såg jag nu. Jaja. Jag skulle be dem göra den. Annars äger du bullerutredningen. Och det vill de nog inte.
Sist jag frågade kostade den 15 000kr . När jag sa till kommunen att jag gör en i egen regi var de snabba på att göra en egen.
Kom ihåg att du har två siffror att hålla koll på, ekvivalent nivå (utsmetat över dygnet) och maximal nivå, de har olika gränsvärden. Slog dina siffror snabbt; 8000 fordon, 80km/h, landsbygd och mjuk mark, platt mark och 10% tung trafik ger 57dbA ekvivalent och 66dbA max 50 meter från vägenT Tjoa skrev:Be dem göra en bullermätning med nya vägen inritad och nya trafikflödet.
Då ser du var gränsen för 45dba i husvägg är. Vilket brukar va kravet. Då kan dem även rita in bullerskydd så man klarar det.
Brukar vara en teoretisk beräkning så inget dem behöver mäta. Görs oftast av en extern konsult.
Efter bullermätningen har du ju svart och vitt på vad som behöver göras av dem.
Aah pucktvå såg jag nu. Jaja. Jag skulle be dem göra den. Annars äger du bullerutredningen. Och det vill de nog inte.
Sist jag frågade kostade den 15 000kr . När jag sa till kommunen att jag gör en i egen regi var de snabba på att göra
Jag är inte speciellt insatt i bullerutredningar. Mer än det jag krigade med kommunen om. Ville bara ge en infallsvinkel som han kanske inte tänkt på.D Deltidslantisen skrev:
Aha, du svarade inte mig. Pucktvå igen...